چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶
 گستردگی و اثرگذاری نمایشگاه کتاب بسیار اهمیت دارد/ کتاب خواندن مثل نفس کشیدن است

هرمز شجاعی‌‌مهر با اشاره به اینکه کتاب خواندن مثل نفس کشیدن است، عنوان کرد: خیلی ساده و معمولی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عبور نکنیم؛ چرا که گستردگی و اثرگذاری نمایشگاه کتاب بسیار اهمیت دارد.

هرمز شجاعی‌‌مهر، مجری برنامه «سیمای خانواده» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره علاقه‌اش به کتاب عنوان کرد: همیشه کتاب نقش مهمی برای من داشت، برای اینکه پدرم علاقه‌مند به کسب علم، دانش و معرفت بود، علاقه داشت ما اهل کتاب باشیم؛ علاوه بر کتاب‌های مدارس، از دوران کودکی برای ما کتاب می‌خرید. به یاد دارم کلاس سوم دبستان بودم که کتاب «بابا لنگ دراز» را برایم خرید و من بعد از خواندن، آن را به کتابخانه مدرسه اهدا کردم.
 
وی درباره تاثیر کتاب بر حوزه اجرا توضیح داد: کتاب و حوزه اجرا دو دوست صمیمی و نزدیک هستند، گوینده خوب کسی است که باسواد باشد. منظور از سواد، سواد اجتماعی است؛ یعنی گذشته از اینکه باید ادبیات کشورش را بشناسد، باید جامعه‌شناس باشد و همچنین روی زبان روزمره مردم تحقیق کرده باشد که بخشی از آن در جامعه به دست می‌آید؛ اما بخش عمده آن تأثیر مطالعه است.
 
مجری برنامه «سیمای خانواده» ادامه داد: نویسندگان سال‌ها تجربیات خود را در یک کتاب جمع کردند تا به افراد دیگری منتقل شود، اگر کسی می‌خواهد گوینده خوبی باشد حتماً باید خواننده و شنونده خوبی هم باشد. خیلی ساده و معمولی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عبور نکنیم؛ چراکه گستردگی و اثرگذاری نمایشگاه کتاب بسیار اهمیت دارد.
 
وی درباره حال و هوای برگزاری نمایشگاه کتاب اظهار کرد: برای انجام هر کار فرهنگی و غیرفرهنگی حال و هوای این کار بسیار مهم است، آدم‌ها را باید جذب خودش کند و جاذبه داشته باشد. وقتی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضوری باشد، آدم‌ها با یکدیگر معاشرت کرده و درباره کتاب صحبت می‌کنند و کتاب‌های خوب را به هم معرفی می‌کنند؛ چون با فضای مجازی ارتباط خوبی ندارم برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی برای من جذابیت ندارد.
 
این مجری همچنین مطرح کرد: با توجه به شغل من در حوزه اجرا و روزنامه‌نگاری در مجله «خانواده سبز»، کتاب خواندن برای من مثل نفس کشیدن است؛ حداقل باید روزی 10 الی 15 صفحه مطالعه داشته باشم؛ کتاب نقش مهمی در زندگی من دارد و بیشتر کتاب‌های روانشناسی و شعر می‌خوانم.
 
هرمز شجاعی‌مهر در پایان گفت: همه به دنبال اتفاق بزرگ در زندگی خودمان هستیم تا ما را به سمت خوشبختی و سعادت و سلامتی در روزهای روشن هدایت کند و اگر ما کتاب نخوانیم این اتفاق نمی‌افتد؛ تنها مسیری که می‌تواند ما را به این هدف بزرگ برساند مطالعه و کتاب خواندن است. کتاب باید در سبد فرهنگی خانواده‌ها جایگاه بسیار مهمی داشته باشد؛ نمی‌گویم فیلم و سریال نمی‌بینیم؛ اما لمس کتاب و اینکه خودت را جای نویسنده گذاشتن یک اتفاق شیرین است. آرزوی من این است همه پدر مادرها و جوانان کشورم کتابخوان شوند.
 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با شعار «با کتاب سلامتیم» در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها