پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
شکارسری: «سخن رمز دهان» از جریان‌های پیچیده‌گوی شعری دهه 70 گره‌گشایی می‌کند

حمیدرضا شکارسری، شاعر و منتقد ادبی کشور، کتاب «سخن رمز دهان» را برای مطالعه در تعطیلات آخر هفته پیشنهاد کرد و گفت: این کتاب از آن نظر مهم است که تلاش می‌کند جریان‌های پیچیده‌گوی شعری دهه 70 را که باعث مخاطب‌گریزی شده بودند، بررسی و گره از پیچیدگی‌های آن باز کند.

حمیدرضا شکارسری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: در حال حاضر مشغول خواندن کتاب «سخن رمز دهان» نوشته شمس آقاجانی هستم که مباحثی در رابطه با نظریه‌های ادبی و نقد شعر در روزگار ما را مطرح می‌کند.

این شاعر و منتقد ادبی درباره اهمیت کتاب «سخن رمز دهان» گفت: در این کتاب تلاش شده تا جریان‌های پیچیده‌گوی شعری دهه 70 را که باعث مخاطب گریزی شده بودند، بررسی و گره از پیچیدگی‌های آن باز کند.

شکارسری با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر جای خالی این کتاب به شدت حس می‌شد، افزود: این کتاب برای علاقه‌مندان به حوزه شعر، به خصوص برای مخاطبان جدی آن که علاقه‌مند به بررسی نحله‌های شعری پسامدرن هستند، بسیار راهگشا خواهد بود.

وی اجرای زبانی شعر در دهه ۷۰ را متکی بر سنت زبانی اجرای شعر، به‌ویژه در شعر حافظ دانست و گفت: یکی از نکات مهمی که در این کتاب مطرح شده این است که نویسنده برای توجیه نحله‌های آوانگارد و رادیکال شعر امروز، خود را از سنت شعری ما بی‌نیاز ندانسته و برای تقریب ذهن به موضوع، غالباً از اشعار حافظ استفاده می‌کند و به همین دلیل نام کتابش را از یکی از اشعار حافظ برگرفته است.

شکارسری توضیح داد: بسیاری از شاعران ما تنها شعر امروز را می‌شناسند و با سنت شعری ما بیگانه‌اند؛ این کتاب ضمن بررسی جریان‌های شعری امروز، این نکته را به نسل جوان یادآور می‌شود که این جریان‌ها بدون تکیه بر سنت ادبی ما به وجود نیامده است.



برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به نشانی زیر مراجعه کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها