دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰
تاجداران: کتابخانه‌ها از تولیدات بخش آموزشی و پژوهشی کشور بی‌بهره‌اند

منصور تاجداران، عضو هيئت علمی دانشگاه الزهراء با اشاره به فاصله‌ ایجاد شده بین بخش دانشگاهی و کتابخانه‌ها در سال‌های اخیر، اقدام اخیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را در هم‌اندیشی با استادان و پژوهشگران کتابداری امیدوار کننده دانست و تأکید کرد: کتابخانه‌ها باید دست استادان و دانشجویان را بگیرند.

منصور تاجداران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: در حال حاضر تحقیقات، پژوهش‌ها و پروژه‌های بسیاری از بخش آموزشی و پژوهشی کشور و به خصوص دانشگاه‌ها تولید می‌شود که متأسفانه کتابخانه‌های عمومی از آن بی‌بهره‌اند. اگر مدیران کتابخانه‌های عمومی با نیازسنجی همه جانبه بتواند پروژ‌ه‌های موثری که حاصل مدت‌ها کار پژوهشی است در کتابخانه‌ها بکار گیرند، شاهد تحولی عظیم در کتابخانه‌ها و در نهایت جامعه خواهیم بود.

وی افزود: اکنون مدت زمان زیادی می‌گذرد که ما موضوع «کتاب درمانی» را مطرح کردیم و با برگزاری یک همایش دانشگاهی در این زمینه، درپی مطرح کردن آن در سطح ملی هستیم. «کتاب‌درمانی» موضوعی جهانی است که زمینه‌های پزشکی، روانشناسی و روانپزشکی را شامل می‌شود.

تاجداران  یادآور شد: در سخنرانی‌ای که در یکی از نشست‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب داشتم به نقش و تأثیر کتاب درمانی بر کتابخانه‌های عمومی  و بالعکس اشاره کردم و اگر برای پژوهش‌های گسترده‌تر از سوی بخش آموزشی و پژوهشی کشور و همین‌طور اجرای آن از سوی کتابخانه‌های عمومی کشور همتی باشد، می‌توانیم شاهد تحولی خوب در این زمینه باشیم.

عضو هيئت علمی دانشگاه الزهراء درباره برخی همکاری‌ها نکردن‌ها بین بخش‌ پژوهشی و کتابخانه‌ای کشور گفت: در همین اواخر ما چند مقاله خوب که حاصل چند پایان‌نامه قوی در حوزه کتابداری بود برای چاپ در فصلنامه تخصصی کتابخانه‌های عمومی ارائه کردیم، اما نهایتا در این فصلنامه منتشر نشد و نهایتا آن را در نشریه دانشگاه منتشر کردیم و آن‌گونه که باید دیده نشد.

وی ادامه داد: البته باید بررسی شود که کتابخانه‌های عمومی چقدر برای این گونه فعالیت‌ها آزاد هستند و بودجه دارند. بودجه این کتابخانه‌ها چقدر است و اگر در حد مطلوب نیست، از چه کانال‌های دیگری می‌توان بودجه‌ای برای اجرای فعالیت‌های پژوهشی به دست آورد؟

تاجداران در پایان با تأکید بر اینکه کتابخانه‌ها باید دست استادان و دانشجویان را بگیرند گفت: در سال‌های اخیر بین کتابخانه‌ها و استادان و دانشجویان دانشگاه‌ها فاصله بسیاری دیده می‌شود که البته اقدام اخیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در هم‌اندیشی با این قشر بسیار باعث خوشحالی و امیدواری ما شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها