پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
سیر و صور نقاشی ایران،از کارگاه تا دانشگاه و هفت اصل تزیینی هنر ایران/ پیشنهاد یعقوب آژند، مطالعه کتاب‌هایش برای آخر هفته است

یعقوب آژند، نویسنده و مترجم پرکار حوزه تاریخ هنر و عضو هیات علمی دانشگاه تهران کتاب‌های «سیر و صور نقاشی ایران»، «از کارگاه تا دانشگاه» و «هفت اصل تزیینی هنر ایران» را برای مطالعه آخر هفته به مخاطبان ایبنا توصیه کرد.

یعقوب آژند در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: برای معرفی کتاب به دیگران من وسواس زیادی دارم و باید درباره آن بسیار فکر کنم، چرا که این مسئله بسیار مهم است. بنابراین فعلا نمی‌توانم به شما کتابی برای مطالعه عموم مخاطبان معرفی کنم، اما در زمینه تاریخ هنر یا زیبایی شناسی که زمینه تخصصی من است، عنوان کتاب‌هایی را بیان می‌کنم.

وی افزود: کتاب «سیر و صور نقاشی ایران» تالیف تامس آرنولد با ترجمه من، کتاب خوب و مفیدی برای دانشجویان رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی است. البته زبان این کتاب ساده است و عموم مخاطبانی که به تاریخ نقاشی ایرانی علاقه دارند، می‌توانند از این کتاب بهره ببرند. بنابراین به مخاطبان «ایبنا» توصیه می‌کنم مطالعه این کتاب را در تعطیلات آخر هفته فراموش نکنند.

این مدرس و مترجم پرکار همچنین به معرفی کتاب دیگری پرداخت و گفت: «از کارگاه تا دانشگاه» با عنوان دوم «پژوهشی در نظام آموزشی استاد - شاگردی و تبديل آن به نظام دانشگاه در نقاشی ايران» یکی از کتاب‌های تالیفی من است که در سال گذشته در فرهنگستان هنر منتشر شد. در این کتاب من به سیر تحول آموزش هنر در ایران پرداخته‌ام. مطالعه این کتاب را نیز به همه مخاطبان توصیه می‌کنم. در این موضوع خاص تنها همین یک کتاب منتشر شده است.

دکتر یعقوب آژند در پایان گفت: «هفت اصل تزئينی هنر ايران» نیز جدیدترین کتاب تالیفی من است که چندی پیش منتشر شد. این کتاب نیز در موضوع خود نخستین کتاب منتشر شده در کشور است. مطالعه این کتاب را نیز جز دانشجویان هنر به عموم مخاطبان نیز توصیه می‌کنم.

«سیر و صور نقاشی ایران» نوشته تامس آرنولد برای نخستین بار در سال 1378 با شمارگان هزار و 200 نسخه، 614 صفحه و بهای سه هزار و 800 تومان از سوی نشر مولی در دسترس مخاطبان قرار گرفت. دومین چاپ این کتاب نیز در سال 1384 با شمارگان هزار و 100 نسخه و بهای هشت هزار و 500 تومان به بازار هنر آمد.

و در نهایت سومین و آخرین نوبت چاپ«سیر و صور نقاشی ایران» نیز در سال 1389 با شمارگان هزار و 100 نسخه و بهای 15 هزار تومان منتشر شد. برای مطالعه فایل pdf صفحات نخستین این کتاب اینجا را کلیک کنید.

«از کارگاه تا دانشگاه» نیز در سال گذشته (1392) با شمارگان هزار نسخه، 180 صفحه و بهای 9 هزار و 500 تومان از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر منتشر شد. برای مطالعه pdf صفحات ابتدایی این کتاب این نشانی در دسترس است.

«هفت اصل تزیینی هنر ایران» نیز با شمارگان هزار و 500 نسخه، 216 صفحه و بهای 22 هزار تومان از سوی نشر پیکره منتشر شده است. می‌توانید از این نشانی از فایل pdf صفحات نخستین این کتاب بازدید کنید.

درباره دکتر یعقوب آژند
یعقوب آژند متولد 1328، دکترای تاریخ دارد و هم‌اکنون در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران به عنوان عضو هیات علمی و با مرتبه استاد تمامی به تدریس مشغول است. به قلم یعقوب آژند تاکنون بیش از 80 عنوان کتاب تالیف و ترجمه در زمینه‌های تاریخ، فرهنگ، هنر و تمدن ایران به چاپ رسیده است.

«تاریخ هنر باستان»، «تجدد ادبی در دوره مشروطه»، «حروفیه در تاریخ»، «از کارگاه تا دانشگاه»، «پیشگامان نگارگری و نستعلیق»، «مکتب نگارگری تبریز»، «نمایش در دوره صفوی»، «محمد زمان و شیوه فرنگی سازی»، «نگارگری ایران»، «تاریخ ایران در دوره تیموریان»، «کمال الدین بهزاد»، «مکتب نگارگری هرات» و «مکتب نگارگری اصفهان» نام شماری از کتاب‌های تالیفی یعقوب آژند است.

همچنین عناوین برخی از ترجمه‌های منتشر شده آژند به این شرح است: «اماکن هنری ایران» جان روبرتو اسکارچا، «فلسفه هنر و زیبایی شناسی» راجر اسکراتن و جان هاسپرس، «هنر اسلامی» ارنست کونل، «تاریخ نگاری در ایران» برتولد اشپولر، «هنر ایلخانی و تیموری» امبرتو شراتو و ارنست گروبه، «تداوم و تحول در تاریخ میانه ایران» آن کاترین سواین فورد لمبتون، «رضا عباسی؛ اصلاحگر سرکش» شیلا کنبی و «ادبیات نوین عرب» همیلتون الکساندر راسکین گیب.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها