یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
مسجد جامع ارومیه؛ کلکسیونی از فرهنگ ایرانی-اسلامی/ مرکزی برای بالندگی دانشمندان علوم دینی

مسجد جامع ارومیه دارای جایگاه خاصی برای رشد و بالندگی دانشمندان حوزه‌های علوم دینی استان آذربایجان‌غربی است و این مسجد از دوران کهن این جایگاه را داشته و تا به امروز ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در استان آذربایجان‌غربی، شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان‌غربی یکی از شهرهای تاریخی ایران است که وجود آثار و بناهای تاریخی از ویژگی‌های این شهر می‌باشد. از بناهای تاریخی این شهر می‌توان آتشکده‌های دوران زرتشت را مثال زد که اکنون آثار آنها بر جای مانده است. برخی از آتشکده‌ها با گذشت زمان تبدیل به مساجد شده اند که مسجد جامع ارومیه یکی از آن‌هاست.

مسجد جامع ارومیه یکی از بناهای تاریخی و مذهبی این شهر است که قدمت آن به قرن هفتم هجری بر می‌گردد. مسجد جامع ارومیه در مرکز شهر و در مجاورت بازار اصلی ارومیه قرار دارد و این مسجد در سال 1314 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ویژگی‌های معماری گنبدخانه، نحوه ساخت گنبد، تقسیم بندی ‌های هندسی، گوشه‌سازی‌های مسجد جامع بسیار نزدیک به مساجد شمال غرب ایران بويژه مساجد قزوین در دوره سلجوقی است  گنبد مسجد از نوع گنبدهای تاج الملک اصفهان و مساجد جامع ورامین است. و مصالح آن آجر است و نحوه اجرای آن از تبدیل مربع به چند ضلعی 8 و 16 و 32 و ... است. درست در مکانی که دایره شروع می‌شود گوشه‌سازی پتکانه داریم و روی آن نیز سه کنج دیده می‌شود. بلندای گنبد از كف  هیجده متر و ده سانتی متر  و قطر آن پنج متر و سی سانتی متر می‌باشد.
سید هادی طباطبایی، پژوهشگر ارومیه‌ای در مورد حوزه فرهنگی مسجد جامع ارومیه، به خبرنگار ایبنا گفت: از قدیم الایام مساجد، مدارس و مکتب خانه‌هایی که جوار مساجد ساخته می‌شدند مهمترین فضای فرهنگی شهر به حساب می‌آمدند و در این راستا مسجد جامع‌ها در اولویت بوده که این موارد با افتتاح مدارس نظامیه بیشتر دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه مسجد جامع ارومیه یکی از فاخرترین بناهای تاریخی آذربایجان‌غربی است، افزود: مسجد جامع ارومیه کلکسیونی از تاریخ معماری و در واقع فرهنگ ایرانی اسلامی است؛ مسجدی که اهمیت آن از قرون اول اسلامی، سلجوقی، ایلخانی که محراب بسیار زیبای این مسجد در این دوره ساخته شده و دوره‌های صفوی، افشاریه، زندیه و قاجار نیز بوده و در تمام دوره‌ها پادشاهان و واقف‌ها نگاهی ویژه به این مسجد داشته‌اند و اثری از خود در این مسجد جا گذاشتند.



طباطبایی ادامه داد: در کنار بناهای مساجد فاخر حتما مدرسه و کتابخانه‌ای نیز وجود داشته یعنی مجموعه ملحقات فرهنگی در کنار مساجد مهم ‌ همیشه بوده است که مسجد جامع ارومیه نیز این ملحقات را دارد.

این پژوهشگر ارومیه‌ای افزود: یکی از مهم‌ترین دانشمندان حوزه منطق دنیا «قاضی سراج الدین ارموی» بوده که در قرن هفتم در ارومیه متولد شده، بزرگ شده و درس خوانده و سپس به قونیه رفته و در آنجا به شغل قضاوت و تدریس مشغول بوده‌ و این دانشمند کتاب‌های زیادی در حوزه های مختلف از جمله منطق نوشته است.

وی بیان کرد: وجود بنایی با عظمت مسجد جامع ارومیه و مدارس کنار آن در آن دوران نشان می‌دهد که افرادی مثل قاضی سراج الدین ارموی در مسجد جامع حضور داشته و درس خوانده اند. و البته باید خاطرنشان کرد در وقف نامه های ساخت حجره‌ها و و ملحقات این مسجد نوشته شده که برخی این بناها جهت استفاده علما و کسانی که در این مسجد درس می‌خوانند، است.

طباطبایی با بیان اینکه مسجد جامع ارومیه دارای جایگاه خاصی برای رشد و بالندگی دانشمندان حوزه‌های علوم دینی استان آذربایجان‌غربی است، گفت: این مسجد از دوران کهن این جایگاه را داشته و تا به امروز ادامه دارد بطوریکه در عصر حاضر، یکی دیگر از مهم‌ترین دانشمندان و نویسندگان حوزه فرهنگ ایران در قرن حاضر «محدث ارموی» است که متولد ارومیه بوده و در همین مسجد جامع ارومیه درس خوانده و بعدا نیز در دوره‌ای در خود مسجد مشغول تدریس بوده و این نشان دهنده اهمیت مسجد جامع است و در طول تاریخ دانشمندانی که در ارومیه در حوزه‌های علوم دینی، مذهبی و فرهنگی قلم می‌زدند، حتما ربطی به مسجد جامع ارومیه دارند.

به گزارش ایبنا؛ این مسجد تماما از آجر ساخته شده که یکی از ویژگی‌های بارز  آن است. در قسمت‌های مختلف این بنا از آجرهای متفاوت استفاده شده است به طوری که نوع آجرهای به کار رفته در گنبد و شبستان با آجرهای به کار رفته در قسمت صحن مسجد کاملا متفاوت است. تزئینات و گچبری‌های به کار رفته در صحن و شبستان این مسجد از زیبایی چشم‌گیری برخوردار است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها