چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۱
صالحی: سایر دستگاه‌ها به کمک نشر بیایند/عملکرد یک‌ساله معاونت فرهنگی ارشاد تشریح شد

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از پیشکسوتان و خادمان چاپ و نشر، گفت: یک وزارتخانه و یک معاونت به تنهایی نمی‌توانند مشکلات حوزه نشر را حل کنند، بلکه باید سایر دستگاه‌ها نیز به کمک نشر بیایند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین تجلیل از پیشکسوتان و خادمان چاپ و نشر عصر امروز (28 آبان‌ماه) با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همایون امیرزاده، مشاور اجرایی و مدیریتی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، برزین ضرغامی، دبیر اجرایی بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، علی شجاعی صائین، مدیر اداره توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمودرضا برازش، مدیر دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد و حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد.
 
سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: مقوله کتاب و حوزه کتابخوانی از مقولات مورد اهتمام مقام معظم رهبری است. بنابراین، در این لحظه برخی بیانات ایشان درباه اهمیت کتاب و کتابخوانی را ارائه می کنم. رهبر انقلاب اسلامی چنین بیان کرده‌اند. «کتاب یکی از ازشمندترین فرآورده بشری یعنی دانش و تحقیق است. کتاب، مادر تمدن‌ها و نیز عصاره آنهاست. من البته به کارهای تصویری و هنری خیلی اعتقاد دارم اما جای کتاب را هیچ چیز پُر نمی کند.»
 
کاهش تصدیگری‌ها و حرکت به سمت واسپاری‌های حداکثری

وی با بیان این که همه دست‌اندکاران حوزه نشر باید به دغدغه های رهبر انقلاب در حوزه کتاب اهتمام ورزند، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول یک سال گذشته در بخش معاونت فرهنگی، در حوزه مسائل اقتصادی و حقوقی ناشران کارهای مختلفی انجام داده است که از آن میان می‌توان به تصفیه بدهی‌های چند میلیاردی ناشران، معافیت مالیات کتابفروشان، حل مسائل ناشران تعلیقی، تمدید دوره‌های پروانه نشر، شفافیت در کمیته خرید کتاب و کمک به اقتصاد نشر و ناشران از طریق امضای تفاهمنامه‌های همکاری با دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف با هدف ارتقای حوزه نشر اشاره کرد.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش معاونت فرهنگی، همواره به دو موضوع «تعامل با ناشران» و «تقویت نهادهای صنفی نشر» توجه ویژه نشان می دهد. با همین نگاه، سیاست واسپاری‌ها مطرح شد. نگاه جدی این وزاتخانه، کاهش تصدیگری‌ها و حرکت به سمت واسپاری‌های حداکثری است. معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در دوره جدید فعالیت‌هایش، همواره از نظرات کارشناسی ناشران برای بازبینی و تدوین آیین‌نامه‌ها بهره‌مند شده و می‌شود.
 
صالحی عنوان کرد: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در حوزه نظارت ممیزی نیز کارهای مختلفی انجام داده است؛ در این استا هیات نظارتی که از سوی شوای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، این امکان را به وجود آورد که بحث کتاب، ساختار تخصصی پیدا کند. حضور اعضای منتخب در این هیات این فرصت را پدید می‌آورد که سلیقه‌ها و ابهامات به حداقل برسند و قانون حداکثری شود.
 
وی توضیح داد: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در طول یک سال گذشته همواره تلاش کرده است که بنیه اقتصاد نشر محکم شود. اهالی نشر هم در حوزه تصمیم‌گیری‌ها و هم در حوزه اجرا مرجعیت پیدا کنند و مقوله مربوط به کتاب، قانونی و اجرایی شود. در این جهت اقداماتی انجام داده است که از آن میان می‌‌توان به تفویض امور چاپ به استان‌های سراسر کشور، حضور جدی‌تر و فعال‌تر اداره کل چاپ و نشر وزارت ارشاد در کارگروه‌های اقتصادی کشور و جدی گرفتن مسئله آموزش در صنعت چاپ اشاره کرد.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بدون تردید حرکتی که آغاز شده است مانند هر حرکت دیگری به هم‌افزایی ملی نیازمند است. حوزه نشر روزهای سختی دارد، اما همان‌طور که در این پدیده یک نهاد نمی تواند  کارستان کند، در حوزه چاپ نیز شبیه همین وضعیت وجود دارد؛ یک وزارتخانه و یک معاونت به تنهایی نمی توانند مشکلات حوزه چاپ و نشر را حل کنند. بنابراین، سایر دستگاه‌های کشوری نیز باید به کمک نشر بیایند.
 
راه‌اندازی شورای عالی کتاب و واگذاری زمین به اهالی نشر

نادر قدیانی، رئیس سابق اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و پیشکسوتان حوزه نشر از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: در دوران فعالیتم در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران همواره آرزوی تحقق دو موضوع را داشتم که متاسفانه محقق نشدند. این دو موضوع را حدود دو سال و نیم پیش که توفیق زیارت مقام معظم رهبری را داشتم، مطرح کردم و رهبری نیز از آنها استقبال کرد. نخست این‌که شورای عالی کتاب راه‌اندازی شود؛ این شورا می‌تواند بودجه‌های فرهنگی را که به حوزه کتاب تعلق می‌گیرند مدیریت واحد کند. اگر این بودجه‌ها به درستی مدیریت شوند به صورت خود به خود بحث فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای و به تبع آن بحث توزیع کتاب حل می‌شوند.
 
وی ادامه داد: از جناب آقای صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد خواهش می کنم به موضوع اختصاص زمین‌های فرهنگی در قطعات کوچک به اهالی نشری که توانایی ساخت فروشگاه دارند، به صورت جدی ورود پیدا کنند.
 
افتتاح فروشگاه کتاب و هزینه‌های سنگین آن

از دیگر سخنرانان این مراسم، حسین استاد، نماینده صنف کتابفروشان بود. وی اظهار کرد: سال 1381 بود که قانون معافیت مالیات ناشران و کتابفروشان تهران مصوب مجلس شورای اسلامی شد. اما از سال 1384 به بعد، به ناحق از کتابفروشان مالیات اخذ می‌شد، اما امروز از آقای صالحی به دلیل اجرایی شدن این قانون تشکر می‌کنیم.
 
وی با بیان این‌که کتابفروشی یک کار تخصصی است، اظهار کرد:‌ بدون تردید اگر کتابفروشان نباشند، ناشران و توزیع‌کنندگان نیز نمی‌توانند فعالیت کنند. اما متاسفانه صنف کتابفروشان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند؛ به طور مثال، یک کتابفروش نوپا برای این‌که بخواهد کارش را آغاز کند حداقل به 500 میلیون تومان سرمایه نیاز دارد. امیدوارم مسئولان نسبت به رفع مشکلات کتابفروشان تمهیدات جدی بیندیشند.
 
سخنرانی بهمن پورمند، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران بخش دیگر این مراسم را به خود اختصاص داد. وی با بیان این که صنعت چاپ و نشر یکی از سرچشمه‌های دانش بشری است اظهار کرد: متاسفانه این صنعت در کشورهای در حال توسعه با چالش‌هایی مواجه است که رفع این چالش‌ها نیازمند هم‌افزایی ملی است.

ایجاد ردیف بودجه صنعت نشر در بودجه سالانه 

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با بیان این‌که صنعت چاپ بر مطالعات و پژوهش ها تأثیر می‌گذارد، عنوان کرد: بدون تردید صنعت چاپ یک صنعت استراتژیک و ماندگارترین صنعت کشور است. بنابراین، باید به این صنعت اهتمام ورزید. در این جهت می‌توان به ایجاد ردیف بودجه صنعت نشر در بودجه سالانه، ارائه تسهیلات بلند مدت و کم بهره، کاهش تعرفه‌های گمرکی و توسعه و بهسازی صنعت چاپ و نشر اقدام کرد.
 
در پایان این مراسم، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از 15 خادم نشر و 5 پیشکسوت عرصه چاپ، با اهدای لوح تقدیر، تجلیل به عمل آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط