جمعه ۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
داستانی در ستایش «شدن»!

در جهان فانتزی «شدن»‌های بسیاری اتفاق می‌افتد؛ مثل شوالیه‌شدن یک جغد. تابه‌حال، جغدی که بر بلندیِ قلعه‌ای نگهبانی بدهد دیده‌اید؟ در این مطلب می‌توانید مروری بر کتاب تازه‌منتشرشده انتشارات برکه با عنوان «جغد شوالیه» را بخوانید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنافاطمه نعمتی: «جغد شوالیه» همانی است که در عنوان این کتاب می‌بینید. جغدی است که از همان وقتی که به دنیا آمد با آرزوی شوالیه‌شدن بزرگ شد. او جغد بود و امکان نداشت شوالیه شود؛ ولی دنیای فانتزی در چارچوب خودش هر چیزی را ممکن می‌کند. البته شاید بپرسید امروز که جغدها نمی‌توانند شوالیه شوند چون اصلا شوالیه نداریم. بله، درست فکر می‌کنید؛ ولی این داستان، یک داستان قرون‌وسطایی است که هنوز در آن، قلعه‌ها و نیزه‌ها وجود داشتند و شوالیه‌هایی هم بودند که از سرزمین محافظت کنند. داستان این جغد و آرزویش به کجا می‌کشد؟

روزی از روزها به دلیل مفقودشدن ناگهانی چندشوالیه، مدرسه شوالیه‌گری فراخوان جذب نیرو را بر دیوارهای شهر چسباند و جغد داستان هم آن را دید. هیچ‌کس فکر نمی‌کرد او بتواند در آزمون‌ها موفق شود؛ ولی همان‌طور که اشاره کردیم، دنیای فانتزی «نشدن» ندارد. او بالاخره شوالیه شد؛ حتی اگر نمی‌توانست خوب شمشیربازی کند و سپر به دست بگیرد و عجیب‌تر اینکه روزها هم در خواب بود. عجب شوالیه‌ای؛ ولی بالاخره براساس ویژگی‌های این شوالیه‌ی کوچک شب‌بیدار، تصمیم گرفتند او را نگهبان شب کنند. او بهترین انتخاب برای این کار بود؛ چون جغدها، جغدوار شب‌ها بیدارند و کشیک می‌دهند. او نگهبان خوبی هم بود تا اینکه اژدهای بزرگ آمد و فهمیدیم دلیل غیب‌شدن شوالیه‌ها چیست. اژدها می‌خواست جغد را اسنک کند؛ ولی جغد بر ترسش غلبه و به ویژگی‌های درونی‌اش اعتماد کرد و استعداد خودش را بروز داد. او هوشمندانه تهدید اژدها را به فرصت تبدیل کرد. چطور؟ داستان را که بخوانید متوجهش می‌شوید.

این داستان کم‌حجم که در ۴۴ صفحه مصور رنگی تولید شده است، ماجرای بامزه‌ای را برایمان تعریف می‌کند که ما بیش از پیش با دنیای عجیب‌وغریب فانتزی آشنا می‌شویم. دنیای خلاقانه و خیال‌انگیزی که جغدها را شوالیه می‌کند و اژدهاها را عاشق پیتزا. به دلیل این «شدن»هاست که کودکان و نوجوانان بیش از هر مخاطب دیگری، طرفدار داستان‌های ژانر فانتزی هستند؛ چون می‌توانند امیدوار باشند که حتی در چارچوب ساختار دنیای انسانی که به اندازه داستان‌ها فانتزی نیست، امکان محقق‌شدن آرزوها و کشف استعدادهایشان وجود دارد. داستان «جغد شوالیه» نیز در همین راستا، در کلماتی اندک و با تصاویری بامزه، ذهن‌مان را درگیر خودش می‌کند و باعث می‌شود از دقایقی که این اثر را خواندیم لذت ببریم.

کریستوفر دنیس نه در کتابی چندجلدی یا چندصدصفحه‌ای، بلکه در کتابی کم‌حجم و ظریف و خواندنی به ما از تأثیر اعتمادبه‌نفس می‌گوید و اینکه یک قهرمان واقعی باید باهوش، شوخ‌طبع و دلیر باشد: مثل جغد قصه‌اش. شما می‌توانید در دقایقی از صبح، عصر یا شب بهاری‌ای که در پیش دارید، این کتاب کودک را برای خودتان یا هر کودکی که در کنارتان است بخوانید و به نکته‌ای که گفتیم پی ببرید.

ما در این کتاب با نسخه اصلی مواجه نیستیم که ببینیم نویسنده دقیقا از چه کلماتی برای روایت ایده‌اش استفاده کرده است؛ ولی به نظر می‌رسد زهره ناطقی، مترجم اثر به خوبی توانسته است داستانی کودکانه با کلماتی که برای درک بهتر کودک ملموس باشند، ترجمه کند.

«جغد شوالیه» جدیدترین اثری است که انتشارات برکه راهی بازار کتاب کرده است و شما می‌توانید بوی تازه‌منتشرشدنش‌شان را هم به‌خوبی حس کنید. این اثر با شمارگان هزار نسخه و به بهای ۹۷ هزار تومان برای گروه سنی +۷ سال منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها