پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
آسیب‌های حذف کتابخانه آموزشگاهی

زهره میرحسینی-پیبشکسوت حوزه کتابداری در یادداشتی، از اهمیت کتابخوانی و کتابخانه‌های آموزشگاهی نوشته است. به باور او؛ ضعف و نبود کتابخانه آموزشگاهی لطمه‌های جبران ناپذیری به رواج مطالعه زده و خواهد زد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - دکتر زهره میرحسینی: ضعف و نبود کتابخانه آموزشگاهی لطمه‌های جبران ناپذیری به رواج مطالعه زده و خواهد زد. اگر در مدارس ایران در سراسر کشور کتابخانه با منابع روزآمد و متنوع بر اساس گروه‌های سنی دانش آموزان وجود داشته باشد و کتابدار دانش آموخته رشته کتابداری در کنار سیستم آموزشی پیش‌بینی شود، مانند تمام نظام‌های پیشرفته آموزش و پرورش جهان، بی‌شک، ایرانیان در آینده نزدیک، مردمی اهل مطالعه و کتابخوان خواهند شد و ابتکار و اکتشاف و اختراع حاصل آن خواهد بود. در این راستا انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران شایسته است با وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی  مکاتبه کرده و نسبت به نیاز جدی دانش آموزان به کتابخانه آموزشگاهی، رهنمودهای لازم را ارائه کند تا انشالا قوانینی در این خصوص وضع شود.
 
تا هنگامی که در مدارس ما، کتابخانه، حضور رسمی و پر رنگی نداشته باشد، صحبت از کتابخوانی همیشه با خلاء روبه‌رو خواهد بود. پس از کتابخانه مدرسه، کتابخانه عمومی رسالت حمایت از آموزش را دارد، لذا ارگان‌هایی مانند نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان فرهنگی هنری شهرداری در این راستا  شایسته است به برنامه‌ریزی و کار جدی با گروه‌های سنی دانش آموزان در استان‌های مختلف این سرزمین وسیع همت گمارند، به ویژه خدمات سیار کتابخانه‌ای برای روستاییان و شهرهای کوچک و حومه‌نشینان که اکثرا بُعد مسافت، دسترسی به کتابخانه را برایشان مشکل می‌کند. از طرفی عدم دسترسی به کتاب‌فروشی و نمایشگاه کتاب و مشکلات مالی به این گروه‌ها نیز اجازه خرید کتاب نمی‌دهد. پس اگر نهادها و ارگان‌های مرتبط بودجه لازم را پیش‌بینی کنند و خدمات سیار کتابخانه‌ای، چه از طریق وسیله نقلیه و چه از طریق پست، راه‌اندازی و تقویت شود، حتما اثر مثبتی در اشاعه فرهنگ کتابخوانی خواهد داشت.
 
یکی از مهمترین منابعی که به بالا رفتن مطالعه کمک می‌کند، حضور منابع خواندنی ساده یا کتاب‌های آسان‌خوان در کتابخانه‌هاست. اگر کتابخانه‌ها با ناشرانی که کتاب‌های گزیده و آسان‌خوان منتشر می‌کنند، ارتباط بگیرند و ناشران ما نیز با توجه به جمعیت بزرگی که نیاز به خواندنی‌های ساده برای زندگی روزمره در استان‌های مختلف دارند، توجه کرده و این آثار را منتشر کنند، حتما به اشاعه کتابخوانی کمک خواهد کرد. ناشران می‌توانند جای خالی موضوعات مورد نیاز مردم را برای کتاب‌های آسان‌خوان، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب در اردیبهشت ماه، مورد نظرسنجی قرار دهند و با نیازسنجی هر ساله به نیاز واقعی آحاد مردم پاسخ دهند تا فروش کتاب نیز تضمین شود.
 
کتاب‌های شناختی مانند مهارت‌های اساسی زندگی و کتاب‌های روانشناسی و آداب معاشرت و زندگی اجتماعی(تغذیه مناسب و سالم، بهداشت فردی و روانی، ضرورت حفاظت از محیط زیست، پرهیز از اسراف) به زبان ساده واقعا مورد نیاز جامعه است. اگر مردم کتاب‌های مورد نیاز خود را از طریق کتاب‌فروشی‌ها، کتابخانه‌ها و نمایشگاه‌ها و البته در حال حاضر از طریق شبکه‌ها و وبسایت‌ها مشاهده کنند، برای مطالعه، تقاضا ایجاد خواهد شد، حال چه به صورت الکترونیکی و چه به صورت چاپی.

در آستانه سال 1396 امید است دولت تدبیر و امید به وزارت آموزش و پرورش بودجه درخوری با توجه به جمعیت دانش آموزی کشوراختصاص دهد، زیرا پایه مطالعه از دوران دبستان شکل جدی به خود می‌گیرد. علی‌رغم گذشت 38 سال از انقلاب اسلامی در دوره های مختلف، وزارت آموزش و پرورش برای پرداختن به جایگاه کتابخانه آموزشگاهی در کنار سیستم درسی، متاسفانه اقدامات لازم صورت نگرفته است. کتابخانه باید در چارت سازمانی آموزش و پرورش قرار گیرد.



*انتشار دیدگاه نویسنده به معنای موضع خبرگزاری کتاب نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها