شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۱

حميرا قادري،‌نويسنده افغان گفت: ايران از كشورهايي است كه كتاب در آن زياد چاپ مي‌شود و بازار فروش كتاب پرباري دارد. در اين كشور به طور روزانه آثاري در زمينه ادبيات داستاني توليد و منتشر مي‌شود و جايزه‌اي مانند كتاب فصل، انگيزه‌اي است كه نمايندگاني از اين همه كتاب ديده و معرفي شوند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، قادري،‌ برگزيده نهمين دوره جايزه كتاب فصل براي رمان «نقره، دختر درياي كابل»، با بيان اينكه من ايران را نه با افغانستان؛ ‌بلكه با ديگر كشورهاي جهان در حوزه كتاب مقايسه مي‌كنم، ‌گفت: ايران از آن دسته كشورهاي جهان است كه به دليل توليد انبوه كتاب جشنواره‌هاي متعددي را نيز برپا مي‌كند. در اين كشور بازار كتاب داغ است و براي هر مخاطبي كتاب مورد علاقه‌اش وجود دارد. 

وي افزود: البته تعداد ناشران نيز در ايران بسيار زياد است و مسلما در حوزه‌هاي مختلف آثار متعددي را مي‌بينيم؛ ضمن آنكه بارها ديده‌ام كه مجموعه داستان و رمان به طور روزانه منتشر مي‌شود و خيلي جالب است كه در هر فصل روي يك سري كتاب كار شود. 

اين نويسنده افغانستاني همچنين با اشاره به نتايج كار جشنواره‌هاي مانند كتاب فصل گفت: حاصل كار اين جشنواره به گونه‌اي است كه كتاب‌هاي حوزه‌هاي مختلف در هر فصل مرور مي‌شوند و علاقمندي كه نمي‌تواند از همه آثار مطلع باشد، ‌لااقل با آثار برگزيده آشنا مي‌شود و كيفيت كتاب‌هاي هر فصل را نيز درمي‌يابد. 

قادري همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا مبلغ جايزه كتاب فصل در مقايسه با جوايز ديگر آسيبي براي اعتبار آن محسوب نمي‌شود،‌ توضيح داد: جايزه گرفتن به خودي خود براي هر نويسنده‌اي خوب است و به او انگيزه مي‌دهد، ولي در صورتي كه جوايز گراني مانند جلال، فقط در حوزه ادبيات وجود دارد، جايزه كتاب فصل كه در حوزه‌هاي مختلف برپا مي‌شود،‌ بايد متعادل‌تر عمل كند. 

نويسنده كتاب «نقره ‌دختر درياي كابل» اضافه كرد: با وجود متخصصان در حوزه‌هاي مختلف جايزه كتاب فصل،‌ شايد جوايز اين جشنواره روي هم يه صد سكه نرسد؛‌ در حالي كه مبلغ اين جايزه مي‌تواند كمكي براي تحقيقات يا آزمايشات نويسندگان كتاب‌هاي علمي و پژوهشي به شمار رود. 

مجموعه داستان «گوشواره انيس» قادري كه از سوي نشر روزگار به چاپ رسيده است، نيز كتاب اول برگزيده جايزه ادبي صادق هدايت است. «نقره، دختر درياي كابل» اين نويسنده نيز كه در سال 87 از سوي همين انتشازاتي منتشر شد، جايزه داستان نهمين دوره جايزه كتاب فصل را از آن خود كرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط