شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۴
اسرافیلی: جایزه به اطلاع‌رسانی گسترده‌تر نیاز دارد

حسین اسرافیلی، شاعر و از داوران چند دوره جایزه «کتاب فصل» معتقد است اطلاع‌رسانی در ارتباط با برپایی این جایزه باید گسترده‌تر و بیشتر باشد؛ چراکه هنوز برخی از ناشران از زمان دقیق ارسال آثار بی‌اطلاع‌اند و ممکن است نتوانند در جایزه شرکت کنند.\

اسرافیلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره جایزه «کتاب فصل» گفت: هر اتفاقی در حوزه کتاب و یا تقدیر از پدیدآورندگان آثار و ناشران خوشایند و مبارک است؛ چراکه در ادامه مسیر و موفقیت بیشتر افرادی که در این حوزه کار می‌کنند موثر است.

وی ادامه داد: برگزیده شدن یک کتاب در چنین جایزه‌ها و جشنواره‌های ادبی به بالا رفتن شمارگان کتاب‌، تجدید چاپ آن و معرفی پدیدآورنده و یا ناشر منجر می‌شود. همچنین معرفی این آثار و آشنایی مخاطبان با این کتاب‌ها به دقت نظر بیشتر مخاطب برای تهیه کتاب می‌انجامد.

این داور به تاثیر برگزاری جایزه «کتاب فصل» در آثار مولفان جوان اشاره و تصریح کرد: پدیدآورندگان جوان آثار مکتوب با دقت بیشتری آثار خود را تالیف می‌کنند و با شناختن کتاب‌های برگزیده به سراغ برگزیدگان می‌روند تا از راهنمایی و مشورت آن‌ها بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا زمان محدود داوری در جایزه «کتاب فصل» داوران را با دشواری‌هایی روبرو می‌کند اظهار داشت: شاید زمان داوری این جایزه در مقایسه با جایزه‌ای مانند «کتاب سال» محدودتر باشد. اما تعداد آثاری که داوری می‌شوند هم کمتر است.

این شاعر داوری جایزه «کتاب فصل» را کمکی به داوری جایزه «کتاب سال» خواند و گفت: داوران جایزه «کتاب سال» با دقت بیشتری آثار رسیده به مرحله نهایی جایزه «کتاب فصل» را بررسی می‌کنند و نتیجه داوری در «کتاب فصل» می‌تواند به عنوان راهنمایی در بررسی‌های داوران «کتاب سال» استفاده شود.

وی در تشریح نکاتی که برای بالا بردن دقت داوری‌ها باید به‌کار گرفت توضیح داد: داوران باید در حوزه‌های مختلف انتخاب شوند. به عنوان مثال در زمینه شعر باید شاعران و کارشناسانی در حوزه‌های شعر سپید، نیمایی و کلاسیک در تیم داوری حضور داشته باشند. همچنین این امر باید در حوزه‌های مفهومی نیز با دقت بسیار در نظر گرفته شود.
اسرافیلی معرفی آثار برگزیده را مهم‌ترین رسالت برپایی چنین جایزه‌هایی خواند و افزود: علاوه بر آثار برگزیده می‌توان از کتاب‌های رسیده به مرحله نهایی نیز حمایت کرد. خریداری این کتاب‌ها و ارسال آن‌ها به کتاب‌خانه‌های سراسر کشور سبب به‌روز شدن کتابخانه‌ها و دسترسی‌راحت‌تر علاقه‌مندان به حوزه کتاب می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی می‌تواند شرایط شرکت در جایزه «کتاب فصل» را طی اطلاعیه‌ای برای تمام سال به ناشران ابلاغ کند تا اطلاع‌رسانی در این زمینه گسترده‌تر صورت بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط