دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۹
اکبری: ایده جایزه «کتاب فصل» ایده‌ای حرکت‌زاست

منوچهر اکبری، سرداور بخش شعر جایزه «کتاب فصل» ایده برگزاری این جایزه را ایده‌ای حرکت‌زا، امیدآفرین و شوق‌انگیز برای افرادی می‌داند که به تالیف، تحقیق و تدوین کتاب می‌پردازند و اعتقاد دارد تمام دشواری‌های برگزاری این جایزه با انگیزه بها دادن به کتاب و اهل قلم، قابل تحمل است./

 اکبری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره جایزه «کتاب فصل» گفت: برگزاری این جایزه در ابتدا ماموریت تایید شده‌ای برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبوده است. اما این جایزه برای بها دادن به کتاب، مولفان و محققان برگزار شد و ادامه یافت.

اکبری به دشواری‌های برگزاری جایزه «کتاب فصل» به دلیل نداشتن تجربه در این زمینه و تعداد دفعات آن در سال اشاره کرد و توضیح داد: چهار بار در سال باید کتاب‌های حوزه‌های مختلف بر طبق معیارها و ملاک‌های جایزه بررسی و گزینش شوند. از سوی دیگر، جلسات متعدد تیم‌های داوری و مراسم معرفی برگزیدگان نیز هزینه‌های سنگینی دارند.

وی افزود: معتقدم باوجود تمامی مشکلات، دشواری‌ها و هزینه‌های سنگین این جایزه، تداوم این کار به دلیل سرلوحه قراردادن کار فرهنگی و بلوغ فرهنگی بوده است.

سرداور بخش شعر جایزه «کتاب فصل» از دلخوری‌ها و سوءتفاهم‌هایی که در انتخاب برگزیدگان ایجاد می‌شود، به عنوان مایه گذاشتن از آبروی برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران جایزه یاد و تصریح کرد: بها دادن به کارهای فرهنگی و اهل قلم مهم‌ترین اصل در برپایی جایزه «کتاب فصل» بوده است. از سوی دیگر برگزیدگان این جایزه با تشویق‌های این چنینی در آینده فعالیت‌های موثرتری را انجام می‌دهند.

وی برگزاری جایزه «کتاب فصل» را در دقیق‌تر کردن داوری‌های جایزه «کتاب سال» موثر خواند و گفت: این امر به آن معنا نیست که آثار برگزیده نشده در جایزه «کتاب فصل» امکان شرکت در جایزه «کتاب سال» را ندارد اما این فرصت ایجاد می‌شود که آثار بیش از یک‌بار ارزیابی شوند و داوری‌ها دقیق‌تر صورت بگیرند.

اکبری در تشریح بهبود روند برگزاری جایزه «کتاب فصل» اظهار داشت: دوازده دوره از این جایزه برگزار و به‌طور طبیعی بسیاری از نواقص برگزاری آن برطرف شده است. آیین‌نامه‌های اجرایی تجدیدنظر شده‌اند و البته نیاز به تجدید‌نظر در آیین‌نامه‌های داوری نیز وجود دارد تا نتیجه داوری‌ها موثرتر باشد.

وی در پایان یادآور شد: می‌توان گفت نواقص جایزه «کتاب فصل» در راه تکامل آن برطرف شده است. اما به دلیل تراکم کار شاید هنوز ضعف‌هایی در این زمینه وجود داشته باشد که نیازمند بازنگری‌ها در این حوزه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط