چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۰
عباس آباد: معیارهای انتخاب برگزیدگان روشن شود

یوسف عالی عباس‌آباد، مصحح و پژوهش‌گر ادبی و برگزیده سومین دوره جایزه «کتاب فصل» معتقد است معیارهای انتخاب برگزیدگان و نحوه برگزاری جایزه «کتاب فصل» باید برای همگان روشن باشد تا ارزیابی صحیحی از برگزاری آن داشته باشیم و بتوانیم پیشنهادهايی را برای بهتر شدن دوره‌های بعد ارائه کنیم._

عباس‌آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با تاکید بر وجود جوایزی همچون «کتاب سال» و «کتاب فصل» برای دلگرمی و ایجاد انگیزه در پژوهش‌گران و مولفان گفت: به‌طور کلی این جوایز زمانی می‌توانند موثرتر و مفیدتر باشند که پس از برگزاری نیز از برگزیدگان خود حمایت کنند.

وی به تصحیح خود از کتاب «ختم الغرایب» سروده خاقانی شروانی که در پاییز سال 1386 به عنوان برگزیده «کتاب فصل» معرفی شد اشاره و تصریح کرد: کتاب‌هایی که پیش از این اثر و یا پس از آن تدوین کرده‌ام به دلیل حجم زیاد صفحات و رکود بازار نشر منتشر نشده‌اند. متاسفانه در حال حاضر جایگاه علمی کتاب و دستاوردهایی که کتاب برای مخاطبانش به همراه دارد نادیده گرفته می‌شود.

این پژوهش‌گر ادامه داد: اگر حداقل در زمینه کاغذ مورد نیاز برای چاپ کتاب‌های بعدی برگزیدگان جشنواره‌ها و جایزه‌ها حمایتی صورت گیرد و یا آثار بعدی این افراد برای چاپ ارزیابی شوند، انگیزه برگزیدگان و شرکت‌کنندگان در جایزه‌های مختلف حوزه کتاب بیشتر می‌شود.

وی در ادامه داوری کتاب را امری دشوار خواند و اظهار داشت: داوری مقاله به دلیل مشخص نبودن نام مولف کاری آسان‌تر است اما در داوری جایزه‌ای چون «کتاب فصل» که نام صاحبان اثر مشخص است باید انتخاب داوران با دقت بیشتری صورت گیرد تا از ورود حب و بغض احتمالی در کار داوری جلوگیری شود.

عباس‌آباد با تاکید بر این امر به‌طور حتم نباید زمان داوری یک تعداد اثر زمانی زیاد باشد توضیح داد: برای داوری یک کتاب شاید نیازی به مطالعه کامل آن اثر نباشد و حتی توجه به جنبه‌های صوری و محتوایی هر اثر به‌طور کلی می‌تواند در ارزیابی یک اثر موثر باشد. در نتیجه اگر زمان داوری جایزه «کتاب فصل» در مقایسه با سایر جایزه‌ها کم‌تر است دلیلی بر کاهش دقت داوری نیست. دقت در انتخاب داوران مهم‌ترین مسئله در این زمینه است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیشنهادی برای موثرتر و بهتر برگزار شدن جایزه «کتاب فصل» دارد گفت: با وجود برگزیده شدن کتاب من در سومین دوره این جایزه از نحوه عملکرد جایزه و معیارهای آن برای انتخاب آثار برگزیده اطلاعی ندارم. اگر صاحبان آثار از نحوه اجرای جایزه «کتاب فصل» مطلع باشند پیشنهادهای سازنده‌ای برای بهتر شدن دوره‌های بعدی جایزه از سوی این افراد ارائه می‌شود.

مولف کتاب «فرهنگ شعر نو» در پایان یادآور شد: آگاهی از معیارهای جایزه همچون زمانی که صرف تدوین اثر شده است، کیفیت چاپ، نکات فنی، حجم کتاب، فهرست موضوعی و این‌که آیا اثر توسط مولف و یا ناشر در جایزه شرکت داده می‌شود و یا برگزارکنندگان جایزه خود به سراغ کتاب‌ها می‌روند در ارزیابی از این جایزه تاثیر بسزایی دارد. 

«ختم الغرايب» (تحفه العراقین)، سروده خاقانی شروانی با مقدمه، تصحیح و تعلیقات یوسف عالی عباس‌آباد توسط انتشارات سخن منتشر و در سومین دوره جایزه «کتاب فصل» به عنوان برگزیده معرفی شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۲
    معیار های بخش شعر کتاب سال در سایت قرار گیرد ممنون

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط