یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۷
رجب‌زاده: مسوولیت برگزیدگان جوایز بیشتر است

کریم رجب‌زاده، شاعر و برگزیده ششمین دوره جایزه «کتاب فصل» برپایی چنین جایزه‌ای را در متعهد کردن برگزیدگان و افزایش مسوولیت این افراد موثر می‌داند و معتقد است برگزیدگان، آثار ادبی خود را در آینده با دقت و مسوولیت بیشتری می‌آفرینند.\

رجب‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با مثبت خواندن برگزاری جایزه‌ «کتاب فصل» گفت: روندی که در ارتباط با برگزاری این جایزه در نظر گرفته شده است،مطلوب و مثبت است و تاثیرات بسزایی در حوزه کتاب می‌تواند داشته باشد.

وی در ادامه به داوری‌ در چنین جایزه‌ها و جشنواره‌هایی اشاره و تصریح کرد: به‌طور کلی داوری‌ها مسئله‌ساز هستند؛ چراکه همیشه داوران از میان سلیقه‌های معدودی انتخاب می‌شوند. این امر می‌تواند در انتخاب کتاب برتر خدشه ایجاد کند.

این شاعر اظهار داشت: باید در داوری به‌گونه‌ای عمل کنیم که تمامی طیف‌ها و سلیقه‌ها را در حوزه شعر و داستان در نظر داشته باشیم. سلیقه‌ای برخورد کردن در این زمینه می‌تواند از تاثیرگذاری برپایی جایزه‌ای همچون جایزه «کتاب فصل» بکاهد.

وی با تاکید بر این امر که نگاه داوران نباید محدود باشد گفت: اگر سلیقه‌ای با آثار برخورد نشود تپندگی جایزه‌ها و جشنواره‌ها بیشتر خواهد بود و نگاه‌ها به سوی جایزه و برگزیدگان آن واقع‌بینانه‌تر می‌شود. برای تحقق این مسئله باید تعداد داوران را افزایش داد.

رجب‌زاده تعداد محدود داوران را برای داوری امری موثر در محدود شدن نگاه تیم داوری خواند و توضیح داد: می‌توان در هر دوره از برگزیدگان دوره‌های پیشین نیز برای تعدد سلقیه داوری بهره گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که تاثیر مثبت برگزاری جایزه «کتاب فصل» از چه نظر قابل ارزیابی است تشریح کرد: برپایی چنین جوایز و جشنواره‌هایی برگزیدگان را متعهد می‌کند و برای آن‌ها دلگرم کننده است. به عنوان یک برگزیده مسوولیت من نسبت به آفرینش ادبی در آینده بالاتر می‌رود.

برگزیده ششمین دوره جایزه «کتاب فصل» بار دیگر بر افزایش تعداد داوران این جایزه تاکید کرد و گفت: اگر داوران در مدت زمان داوری با تعداد کتاب کمتری برای ارزیابی مواجه باشند با دقت و حوصله بیشتری آثار را بررسی می‌کنند. از سوی دیگر این امر تعدد سلیقه داوری را نیز افزایش می‌دهد.

وی در پایان یادآور شد: تمامی افرادی که برای توسعه فرهنگ تلاش می‌کنند قابل احترام هستند حتی اگر سلیقه ادبی آن‌ها مطابق سلیقه ادبی ما نباشد.

کریم رجب‌زاده متولد 24 مهر 1326 در يكي از روستاهای لاهيجان است. او در قالب‌های شعری مختلف همچون غزل، رباعی، دوبیتی، مثنوی، نیمایی و سپید به سرودن شعر پرداخته است.

آثار او دفترهای شعر «از شرق خون»(1357)، «آوازخوانی بی‌زبان»(1369)، «از زخم زیتون»(1376)، «قرارمان پای همین شعر»(1376)، «گزیده ادبیات معاصر»(1379)، «از غریب ارغوان»(1381)، «صف عاشقان تمامی ندارد»(1388) و «اردیبهشت و این همه برف»(1388) را شامل می‌شوند.

مجموعه شعر «صف عاشقان تمامی ندارد» به عنوان برگزیده ششمین دوره جایزه کتاب فصل در تابستان 87 معرفی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط