پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۰
نظری: آثار برتر به مخاطبان معرفی شود

فاضل نظری، شاعر و برگزیده نهمین دوره جایزه «کتاب فصل» ارزیابی آثار در حوزه‌های مختلف و در قالب جوایز و جشنواره‌های متنوع را اقدام مطلوبی می‌داند و معتقد است برای اثرگذاری بیشتر این‌ فعالیت‌ها باید آثار برتر به‌طور کامل به مخاطبان و منتقدان معرفی شوند.\

نظری در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره برگزاری جایزه «کتاب فصل» گفت: ارزیابی آثار مختلف در حوزه‌های متنوع فرهنگی، علمی و ادبی موضوع قابل تامل و مطلوبی است. اما نکته مهم در این زمینه به شیوه ارزیابی، شیوه معرفی آثار برتر و کمک به اثرگذاری این ارزیابی و انتخاب مرتبط می‌شود.

وی در تشریح بیشتر این موضوع اظهار داشت: بدیهی است که انتخاب یک اثر موفق در تولید آثار باکیفیت بالاتر در آینده از رهگذر جریان‌سازی در این زمینه می‌تواند موثر باشد.

این شاعر ادامه داد: حال اگر آثار با روش‌های غیرعلمی و یا کمتر علمی ارزیابی شوند و ارزیابی دقیق و کامل صورت نگیرد و حتی آثار انتخاب شده به خوبی به مخاطبان و منتقدان معرفی نشوند، ارزیابی اثربخشی چندانی نخواهد داشت.

وی به جایزه «کتاب فصل» اشاره و تصریح کرد: به‌نظرم در این جایزه انتخاب‌ها صحیح و معرفی کامل صورت می‌گیرد و از این لحاظ برگزاری چنین جایزه‌ای اثرگذار خواهد بود. البته می‌توان در هر فصل برگزیدگان را انتخاب کرد اما مراسم اهدای جوایز و معرفی برگزیدگان طی یک مراسم کلی در سال انجام شود. این امر در کاهش هزینه‌های برگزاری چنین جوایزی موثر است.

نظری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا زمانی که داوران جایزه «کتاب فصل» برای داوری آثار در اختیار دارند در مقایسه با سایر جایزه‌ها و جشنواره‌ها مناسب است توضیح داد: به‌طور کلی داوری آثار هنری، فرهنگی و ادبی در کشور ما مبنا و معیار روشن و دقیقی ندارد. اگرچه جوایزی همچون «کتاب سال» و «کتاب فصل» با معیارهای تعیین شده‌ای به‌طور مطلوب و ارزشمند به سراغ داوری‌ها رفته‌اند.

وی با تاکید بر وجود چالش در حوزه داوری آثار فرهنگی و هنری گفت: در نهایت ما با چالش‌هایی در این حوزه روبرو هستیم. فرهنگ داوری‌پذیری و ارزشیابی شدن کمتر به چشم می‌آید و پدیدآورندگان آثار تمایل چندانی به ارزشیابی کارهایشان ندارند. حتی این ارزشیابی را از سوی مخاطب عام عوام‌زدگی و از سوی مخاطب خاص، نقد یک سویه می‌خوانند.

برگزیده نهمین دوره جایزه کتاب فصل معیارهای مشخص برای داوری در چنین جایزه‌ای را گامی رو به پیش خواند و تصریح کرد: بهترین ارزیابی زمانی صورت می‌گیرد که دخالت شخصی افراد و اعمال سلیقه در داوری کمترین حد ممکن باشد.

وی به زمانی که داوران جایزه «کتاب فصل» برای داوری در اختیار دارند اشاره و تشریح کرد: به‌نظرم این زمان برای داوری کاملا مناسب است و فرصت کافی را برای ارزیابی آثار در اختیار داوران قرار می‌دهد. معتقدم اگر 10 ماه نیز برای داوری تعدادی اثر در اختیار یک تیم داوری قرار گیرد در نهایت آن داوران در زمانی مشخص و محدود به داوری مي‌پردازند.

نظری در پایان افزود: آن‌چه در این زمینه اهمیت دارد معیارهای داوری است که می‌تواند نتیجه کار را درخشان‌تر کند. 

مجموعه شعر «آن‌ها» سروده فاضل نظری در نهمین دوره جایزه «کتاب فصل» به عنوان برگزیده انتخاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط