شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۱

«اریش لوئست» نویسنده نام آشنای آلمانی از سوی انجمن فرهنگی آلمان به عنوان برنده جایزه «گروشن فرهنگی» سال 2010 معرفی شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، این نویسنده 83 ساله به خاطر سیاست فرهنگی برجسته و تعهدش در عرصه نویسندگی، شایسته دریافت این جایزه شناخته شد. 

وی علاوه بر تعهدات در عرصه سیاست فرهنگ، سال‌هاست که از گفتگو با کشور لهستان حمایت می‌کند و با برنامه‌های خود در راستای حمایت از ادبیات لهستان در آلمان و حمایت از ادبیات آلمان در لهستان پشتیبانی می‌کند.
 
«لوئست» که متولد «میتوایدا» در «زاخسن» است در دوره حکومت آلمان فدرال به صورت موقت در آلمان غربی زندانی شد. وی پس از کناره‌گیری از انجمن نویسندگان آلمان دمکراتیک در سال 1979 و نقل مکان در جمهوری فدرال مشغول فعالیت در انجمن نویسندگان آلمان شد و از سال 1994 تا 1997 ریاست این انجمن را برعهده داشت. 

وی در سال 1997 خود،زندگینامه‌اش را با عنوان «هنگامی که ما به غرب آمدیم، تصور یک خط فاصل ادبی» منتشر کرد. «لوئست» بیش از همه به خاطر نگارش رمان «رویه و تلاش ما در سطح ما وجود دارد» در سال 1987 ، «یادمان نبرد ملت» در سال 1984 و بویژه زندگینامه خودنوشتش با عنوان «گرداگرد زمین یک ترک است؛ یک سرگذشت» در سال 1981 به شهرت رسیده است. 

جایزه انجمن فرهنگی آلمان پیش از این به «یوهانس راو» ريیس جمهور درگذشته، «دنیل بارن بویم» رهبر ارکستر و ريیس بلند مدت بنیاد میراث فرهنگی «کلاوس دیتر لهمان» و ريیس آکادمی برلین «کلاوس اشتیک» اهدا شده است. 

این جایزه سپتامبر 2010 در شهر برلین اهدا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها