یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۳
آرمان‌گریزی برخی نویسندگان ناشی از انحرافات فکری غرب است

محمد‌رضا سرشار در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبني بر علت نا‌اميدي و بي‌آرمان بودن برخي نويسندگان معاصر گفت: شايد گروهي از نويسندگان ما كه به نوعي آرمان‌گريز شده‌اند، پسامدرنيسم را درست نشناختند و فقط طوطي‌وار آن را به كار گرفته‌اند؛ اين در حالي است كه پسا‌مدرنيسم حاصل پشت سر‌گذاشتن مدرنيسم در غرب بوده و ما هنوز مدرنيسم را نيز سپري نكرده‌ايم.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، سرشار، در حاشيه برپايي ششمين دوره جشنواره قلم زرين كه عصر ديروز(شنبه ۱۳ تير) در حوزه هنري برگزار شد، درباره نامگذاري روز قلم گفت: روز قلم از سال ۱۳۸۰ توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب و از سال ۸۱ وارد تقويم رسمي كشور شد. البته پيشنهاد ما فراتر از اين و به منظور تعيين يك روز بين‌المللي در جهان اسلام بود كه به يك روز ملي تقليل پيدا كرد.
 
وي افزود: از يك سال بعد، انجمن قلم، جشنواره قلم زرين را تاسيس كرد و بنا شد روز اهداي جوايز را نيز روز ملي قلم قرار دهند. 

گوينده «قصه ظهر جمعه» در پاسخ به سوالي مبني بر دلايل ياس و بي‌آرمان بودن برخي نويسندگان مطرح كشور، اين‌گونه پاسخ داد: به اعتقاد من آرمان‌گريزي مربوط به برخي انحرافات فكري وارد شده از غرب و آغاز دوره پسا‌مدرن است. اساس پست‌مدرنيسم نفي كليه ارزش‌ها و يقين‌هاي فكري است. 

نويسنده كتاب «قصه‌هاي حيوانات» با بيان اينكه ما هنوز دوره مدرنيسم را نيز به درستي درك نكرده‌ايم، توضيح داد: آنچه سبب بوجود آمدن پسامدرنيسم در غرب شده، مدرنيسم بوده و مدرنيسم حامل يك سري جزميت‌ها در ايدئولوژي غرب بوده كه پسا‌مدرنيسم واكنشي افراطي عليه آن است. در حالي كه ما هنوز مدرنيسم را هم تجربه نكرده‌ايم. 

اين عضو انجمن قلم ايران افزود: البته برخي هم در اثر بي‌اعتقادي به اديان، دچار ياس و آرمان‌گريزي مي‌شوند و اين‌ها جرياناتي است كه غالبا از نوعي مد فكري نشآت مي‌گيرد.
 
سرشار تصريح كرد: اين‌گونه نويسندگان بايد در مباني فكري خودشان تجديد‌نظر كنند. چرا كه احتمالا پسامدرنيسم را هم به درستي درنيافته‌اند و فقط طوطي‌وار آن را به كار مي‌گيرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط