دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
روایتی از کتابدار روستای دوستدار کتاب/ مطالعه با چاشنی طبیعت

کتابدار روستای عرب‌محله ساری سعی دارد که کودکان روستا را با کتاب مانوس کنند، آنها به جای تلفن همراه هوشمند، روزهایشان را با کتاب می‌گذرانند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ساری، پاییز ۱۴۰۱ بود که کتابخانه عمومی مرحوم حاج عیسی رضایی روستای عرب محله بخش رودبی جنوبی شهرستان ساری به عنوان منتخب هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی شد. این روستا در میان ۲۸۵ روستا از استان‌های سراسر کشور عنوان منتخب در بخش ملی را کسب کرد که بیانگر همت والای مردمان این روستا برای حضور در عرصه کتاب و کتابخوانی است. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین باهدف بررسی علت موفقیت این کتابخانه و بسط و گسترش آن در حوزه کتاب و کتابخوانی استان، سری به این روستا می زنیم و با کتابدار جوان کتابخانه مرحوم حاج عیسی رضایی که به تنهایی این کتابخانه را اداره می‌کند به گفت و گو می‌نشینیم.
 
برای سفر به روستای عرب محله باید فاصله پنج کیلومتری از مرکز ساری به سمت جاده فرح آباد را طی کنیم، روستایی با مساحت ۲۰ هکتاری که از تمامی امکانات عمومی برخوردار است.


 
مهدیه اسدی جوان ۲۸ ساله اهل روستای عرب محله ساری دارای مدرک کارشناسی کامپیوتر با سابقه بیش از پنج سال مسئولیت کتابخانه‌ای را که در مرکز روستا قرار گرفته بر عهده دارد. این کتابخانه که توسط خانم آسیه کرد وقف شد، در سال ۱۳۹۱ احداث شده و در حال حاضر ۵۶۵ عضو دارد که ۲۲۵ نفر آن عضو فعال هستند.
 
درخشش در بخش برنامه مطالعه با طعم طبیعت و برگزاری اردو
 
اسدی درباره اقدامات فرهنگی این کتابخانه اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی، میناکاری، آموزش زبان انگلیسی، طراحی، نقاشی، شاهنامه‌خوانی، برپایی کلاس‌های آموزشی، ارائه برنامه‌های هنری، آموزش خوشنویسی، برگزاری کارگاه‌های روانشناسی، برپایی کلاس‌های قرآنی، برگزاری نشست‌های کتابخوان، مولودی خوانی، برنامه‌های دعوت به کتابخانه، مرثیه‌خوانی، برگزاری نشست‌های کتابخوان جمع‌خوانی، گرامیداشت مناسبت‌های مختلف دینی و مذهبی، مطالعه با طعم طبیعت و برگزاری اردوهای مختلف را از جمله این اقدامات است.
وی علت برگزیده شدن این کتابخانه در جشنواره را درخشش در بخش برنامه مطالعه با طعم طبیعت و برگزاری اردوهای مختلف دانست و افزود: استفاده از ظرفیت‌های بالقوه این روستا به‌ویژه طبیعت زیبای آن در حوزه کتاب‌خوانی کمک کرد تا بتوانیم به موفقیت برسیم.


 
حضور علاقه‌مندان به کتاب از ۶ روستا در یک کتابخانه
 
این کتابدار ضمن معرفی کتابخانه حاج عیسی رضایی، گفت: به عنوان کتابدار با قرارداد ساعتی و حقوق پایین به همراه یک نیروی خدماتی که هفته‌ای یک بار برای نظافت در کتابخانه حضور پیدا می‌کند فعالیت داریم و علت رونق این کتابخانه حضور پرشور کودکان و نوجوانان روستای ما و پنج روستای دیگر (پنبه‌زار کتی، لـله مرز، آکند، گل نشین و عباس آباد) است.
 
وی با بیان اینکه کتابخانه در حال حاضر از روز یکشنبه تا پنجشنبه دائر و شنبه‌ها تعطیل است، ادامه داد: فعالیت کتابخانه در روز چهار ساعت باز است، ولی من زمان بیشتری در کتابخانه می‌مانم‌، انگیزه این حضور معنوی است چراکه من عاشق این شغل هستم و از سر علاقه در جشنواره‌ها شرکت می‌کنم.
 
اسدی با اشاره به بردن کتاب‌های امانی به مدارس و مهدکودک‌های اطراف روستا بدون خودرو یا امکانات خاص، خاطرنشان کرد: حتی در دوران کرونا نیز فعالیت داشتم، هدفم تبدیل این کتابخانه به یک برند خاص است.
 
این کتابدار یادآور شد: اینجا مشکلاتی داریم مواردی همچون  تجهیز نبودن کتابخانه به کولر در قسمت خواهران و برادران و نبودن صندلی در حیاط، نداشتن یخچال و آبسردکن و مواردی از این دست که در فصل بهار و تابستان که کتابخانه با ازدحام روبه روست آزاردهنده است. 
 


حضور در کتابخانه به‌جای سرچ در گوگل
 
وی گفت: بچه‌های روستا کمتر وقت خود را در گوشی‌های هوشمند می‌گذرانند و بیشتر با فرهنگ کتابخوانی مانوس هستند، تغییر در طرز صحبت کردن کودکان تا تغییر در رفتار، همه به‌واسطه مطالعه است، برای همین نیازمند توجه بیشتری در رسیدگی به کتابخانه‌ها و معیشت کتابداران روستایی هستیم. 
 
شغلم برایم شیرین است

کتابدار روستای عرب محله ساری گفت: از طول دوران خدمتم در این مرکز فرهنگی هیچ خاطره تلخی ندارم، بچه‌ها «خاله مهدیه» صدایم می‌کنند، با اینکه به‌تازگی ازدواج کرده‌ام هیچ علاقه‌ای به دور شدن از این محیط ندارم  شغلم شیرین است، گاهی اوقات تا پاسی از شب را در کتابخانه می‌گذرانم.

وی راز موفقیت این کتابخانه را ارتباط خوب با بچه‌ها و آوردن لبخند بر لب‌های آنان دانست و گفت: خندان که نباشی دوستت ندارند، تغییر فضای کتابخانه به محیطی شاد و مفرح اقدامی بود که مورد توجه همگان قرار گرفت، چراکه در ابتدا این کتابخانه بی‌روح بود و بسیار تلاش کردم زیبا شود.

اسدی در پایان بر لزوم تقویت زیرساخت‌های کتابخانه‌ای و حمایت از کتاب‌خوانان به‌ویژه روستاییانی که برخی حتی از پرداخت حق عضویت در کتابخانه عاجز هستند، تأکید کرد و این امر را گامی موثر در جهت تقویت بعد فرهنگی به‌ویژه در روستاها دانست.


 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها