چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵
برگزاری جلسه مديران مراكز استاني سازمان اسناد كتابخانه ملي/ دیدار صالحي‌امیری و رئيس كميته امداد امام خميني(ره)

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در نشستي صميمي با مديران مراكز استاني اين سازمان به بررسي روند فعاليت ها و مشكلات پيش روي و همچنين برنامه هاي آينده اين مراكز پرداخت. همچنین سیدرضا صالحی امیری با حسين انواري، رئيس كميته امداد امام خميني (ره) دیدار و بر گسترش همکاری‌های دوطرفه تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دكتر صالحی امیری با اشاره به اولین نشست خود با مدیران استانی سازمان اسناد و كتابخانه ملی ضمن بر شمردن موارد مطرح شده در آن جلسه بیان کرد: احیای هویت ملی سازمان از اصلی ترین برنامه‌های در دستور كار سازمان ماست.

وی در ادامه داد: من بر این اعتقادم كه در بحث ملی برای شناخت سازمان اسناد و كتابخانه ملی كار كم انجام شده است و بخش زیادی از مدیران كلان كشور از ظرفیت این مجموعه فرهنگی بی‌اطلاع هستند.

صالحی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مغفول ماندن كار فرهنگی در ایران افزود: متاسفانه بر خلاف تمام تبلیغاتی كه انجام می‌شود حوزه فرهنگی مظلوم واقع شده است.

رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی با بیان این نكته که سه تصویر از ایران در ذهن جهانیان نقش بسته است گفت: ایران نفتی ، ایران هسته ای و ایران فرهنگی؛ تصورات جهان از ایران است كه تلاش ما این است ایران فرهنگی كه دارای اعتبار و اصالت است پر رنگ شود.   

صالحی با بیان نقش مهم مراكز استانی سازمان اسناد و كتابخانه ملی در جهت نیل به اهداف سازمانی عنوان كرد: كتابخانه ملی می تواند پرچمدار هویت و فرهنگ ایرانی اسلامی باشد و در این راستا مراكز استانی ما نیز می توانند پرچمدار این هویت در مناطق مختلف ایران باشند.

وی با اشاره به سرمایه‌های عظیم فرهنگی كه به صورت بالقوه در تمام استان‌های كشور وجود دارند گفت: استان‌های ما باید نسبت به داشته‌های خود آشنایی داشته باشند و اگر باور داشته باشیم ایران بزرگ، ایران فرهنگی است می توانیم از ظرفیت‌های خود برای ارائه تصویر واقعی ایران به جهانیان استفاده كنیم. برنامه یك ساله عملیاتی مراكز استانی، از جمله دیگرنكات قابل ذكر رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی در زمینه فعالیت‌های مراكز استانی سازمان متبوع بود.



دكتر فریبرز خسروی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری سازمان اسناد و كتابخانه ملی نیز در سخنان خود با یادآوری مصوبات شورای معاونان و مشاوران سازمان اسناد و كتابخانه ملی در زمینه مراكز استانی این سازمان گفت: شایسته است كه مدیران مراكز استانی بر اساس مصوبه ابلاغ شده در جهت اهداف سازمان حركت كنند.

درادامه این نشست كه معاونان و مشاوران سازمان حضور داشتند، مدیران مراكز استانی به بیان دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و مشكلات پیش روی مدیریت‌های استانی سازمان اسناد و كتابخانه ملی پرداختند و در زمینه مسائلی نظیر اجرای عملیات ساختمانی، تجهیز مراكز، اختصاص بودجه، فعالیت‌های علمی و پژوهشی، مسائل نیروی انسانی، بازدید مقامات استانی، و جزاینها صحبت كردند و معاونان سازمان نیز به تشریح برنامه‌های خود برای این مراكز پرداختند.

شایان ذکر است جلسه مدیران مراكز استانی به ریاست مهندس‌هاشم زاده، معاون پشتیبانی، امور حقوقی و استان‌های سازمان اسناد و كتابخانه ملی بعد از ظهر نیز ادامه پیدا كرد كه در این بخش از جلسه، مباحث حول محور امور پشتیبانی و مسائل تخصصی امور استان‌ها مورد كنكاش و بررسی واقع شد.

 سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران هم اكنون دارای 12 مركز استانی در سطح كشور است كه طبق وظایف مصوب، مسئولیت جمع آوری، نگهداری و اطلاع رسانی اسناد و منابع اطلاعاتی استان‌ها با این مراكز است.

محور نظام فقرزدایی كشور باید كمیته امداد امام خمینی (ره) باشد
همچنین دكتر صالحی در دیدار با حسین انواری، رئیس كمیته امداد امام خمینی (ره) بر گسترش همكاری‌های فی مابین تأكید كرد و كمیته امداد را محور نظام فقرزدایی نامید.

در این دیدار كه ظهر سه شنبه 15 مهر 1393 در مجتمع ولایت كمیته امداد امام خمینی (ره) و با حضور معاونان دو نهاد برگزار شد، ابتدا مدیران كمیته امداد، گزارشی از برنامه‌های خود به ویژه در عرصه فرهنگی ارائه كردند.

میرشكار معاون فرهنگی كمیته امداد در زمینه اقدامات و طرح‌های فرهنگی این نهاد بیان کرد: دسترسی به آموزش برای همه، بر طرف ساختن مشکل هزینه دانشجویان و دانش آموزان، حمایت از دانش آموزان و دانشجویان نخبه، ارائه خدمات مشاوره ای و خدمات آموزشی، ایجاد اردوهای دانش آموزی همراه با خانواده و انجام مشاوره به كشورهای خارجی از جمله اقدامات انجام شده در بخش فرهنگی كمیته امداد بوده است.

در ادامه نیز انواری، رئیس كمیته امام خمینی (ره) ضمن تشكر از حضور دكتر صالحی و هیئت همراه، بیان داشت: تفكر كمیته امداد ریشه در تفكر حضرت امام (ره) دارد و تأسیس این نهاد، فلسفه ای جدای از مبانی دینی ندارد.



وی ادامه داد: از ابتدای تأسیس كمیته امداد، دولت‌ها آنچنان كه شایسته است نتوانسته اند از ظرفیت‌های این نهاد استفاده كنند و رابطه دولت‌ها با این نهاد انقلابی، ضعیف تر از رابطه آن با مردم بوده است.

انواری اضافه كرد: ایجاد تأمین اجتماعی مطلوب بدون مشاركت مردم امكان پذیر نیست و در این زمینه اقدامات مهمی از جمله، استفاده از ظرفیت‌های مساجد در محلات، در دست انجام است و تاكنون 700 مسجد در محلات كه دارای ظرفیت‌های بالا برای حل مشكلات مردم باشند، شناسایی شده كه در نتیجه، امور به دست خود مردم حل می شود.

انواری از انجام موازی كاری در امور مربوط به كمیته امداد، انتقاد كرد و گفت: متأسفانه مسائل اجتماعی در كشور متولی ندارد و باعث پرت منابع می شود.

دكتر صالحی رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن قدردانی از خدمات كمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در دولت در زمینه شناخت ظرفیت‌های كمیته امداد امام خمینی (ره) ضعف وجود دارد و باید در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی نظام هدفمندی یارانه‌ها را فرصت مناسبی برای كمیته امداد نامید تا با كمك این نهاد، بحث شناختن افراد مستحق دریافت رایانه به نتیجه مطلوب برسد. دكتر صالحی همچنین در انتهای سخنان خود از مرحوم حبیب الله عسگر اولادی، رئیس پیشین كمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان فردی متقی و عاشق محرومان و دارای حریت یاد كرد.

 در ادامه این جلسه، دكتر خسروی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری اطلاعات نیز دو پیشنهاد در زمینه ثبت تاریخ شفاهی كمیته امداد امام خمینی (ره) توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملی و همچنین ارائه نتایج پژوهش‌های این نهاد در اندیشگاه كتابخانه ملی ارائه كرد كه مورد استقبال رئیس كمیته امداد امام خمینی قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها