پنجشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
انتشار دو کتاب جدید از جواد طباطبایی/از خواجه نظام‌الملک تا تاملی درباره ایران

براساس اطلاعاتی که موسسه خانه کتاب در هفته پایانی مردادماه منعکس کرده است، دو کتاب جدید از جواد طباطبایی با عناوین «خواجه نظام الملك طوسي: گفتار در تداوم فرهنگي ايران» و «تاملي درباره ايران: نظريه حكومت قانون در ايران (بخش دوم: مباني نظريه مشروطه‌خواهی)» منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بر طبق آمار و داده‌های موسسه خانه کتاب در هفته آخر مردادماه (بازه زمانی 25 تا 31 مردادماه)، جواد طباطبایی، پژوهشگر فلسفه و تاریخ و سیاست، دو اثر جدید وارد بازار نشر ایران کرده است. 

این دو کتاب با عناوین «خواجه نظام‌الملك طوسي: گفتار در تداوم فرهنگي ايران» و «تاملي درباره ايران: نظريه حكومت قانون در ايران (بخش دوم: مباني نظريه مشروطه‌خواهی)» از سوی انتشارات مينوي خرد به چاپ رسیده‌اند. 

\"\"


«خواجه نظام‎الملک طوسی؛ گفتار در تداوم فرهنگی ایران»

کتاب «خواجه نظام‎الملک طوسی؛ گفتار در تداوم فرهنگی ایران» رساله‎ کوتاهی درباره‎ برخی از وجوه تاریخ اندیشه‎ سیاسی ایران در دوره‎ اسلامی با تاکیدی بر اندیشه و عمل خواجه نظام‎الملک طوسی است. در واقع این کتاب نظریه‎ بنیادین رساله‎ درآمدی بر تاریخ اندیشه‎ سیاسی در ایران است که جریان عمده‎ اندیشه‎ سیاسی ایران در دوره‎ اسلامی را دنبال می‎کند. 

در صفحات اندک این رساله‎ کوتاه، نویسنده کوشیده است، در ادامه پژوهش‎هایی که از دهه‎ها پیش آغاز کرده بود، مفهوم تداوم تاریخی و فرهنگی را به عنوان یکی از مفاهیم تاریخ ایران‎زمین مطرح کند و از مجرای آن سوانح احوال خواجه و مقام سیاست‎نامه‎ او را در تاریخ اندیشه در ایران مورد بررسی قرار دهد.

این کتاب در سه فصل با عناوین «سوانح احوال خواجه نظام‎الملک و وضع زمانه‎ی او»، «اندیشه‎ی ایرانشهری و تداوم فرهنگ ایران‎زمین» و «مقام سیاست‎نامه در تاریخ اندیشه‎ی سیاسی ایران» تنظیم شده است. 

چاپ نخست کتاب «خواجه نظام‎الملک طوسی؛ گفتار در تداوم فرهنگی ایران» نوشته جواد طباطبایی، در 264 صفحه،‌ شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای 17 هزار تومان از سوی انتشارات مینوی خرد چاپ و منتشر شده است.
 

 \"\"


«تاملي درباره ايران: نظريه حكومت قانون در ايران (بخش دوم: مباني نظريه مشروطه‌خواهی)»
 

این کتاب، بخش دوم از جلد دوم مجموعه «تاملی درباره ایران» است که بخش نخست آن پیشتر با عنوان فرعی «مکتب تبریز و مبانی تجددخواهی» منتشر شده بود. در این بخش نیز، نویسنده توجه ویژه‌ای به آشکار شدن نشانه‌های بحران در نظام خودکامه، تکوین نطفه آگاهی ملی و تاریخ پدیدار شدن مفاهیم نوآیین و تحول آن‌ها کرده و کوشیده است این وجه مهم از تاریخ معاصر ایران را که با اصلاحات «عباس میرزا» در دارالسلطنه تبریز آغاز شده بود دنبال کند.
 
کتاب شامل 9 فصل با عناوین «بحران خودکامگی و بسط آگاهی نوآیین»، «بحران آگاهی و پدیدار شدن مفاهیم نوآیین»، «نظریه اصلاح دینی»، «نخستین رساله در اصلاح نظام حقوقی»، «دیدگاه های نو در اندیشه سیاسی»، «دیدگاه‌های نو در اندیشه اقتصادی»، «نظریه مشروعه‌خواهی اهل دیانت»، «نظریه مشروطه‌خواهی اهل دیانت»، «میرزای نائینی و نظریه مشروطیت ایران» است.
 
طباطبایی در این کتاب می‎گوید: «به نظر من، اهمیت رساله یک کلمه بیشتر از آن که سیاسی باشد، حقوقی است. برخی از هواداران نظام مشروطه، سال‎هایی پیش از پیروزی جنبش مشروطه خواهی، داهیانه، به اهمیت این رساله پی برده بودند و من بر آن‎ام که با استقرار مشروطیت، به ویژه زمانی که نخستین نظام حقوقی جدید ایران تدوین می‎شد، همین رساله مبنای نظری تبدیل شرع به نظام حقوق عرف قرار گرفت.»

چاپ نخست جلد دوم کتاب «تاملي درباره ايران: نظريه حكومت قانون در ايران (بخش دوم: مباني نظريه مشروطه‌خواهی)»  نوشته جواد طباطبایی در 732 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای 38 هزار تومان از سوی انتشارات مینوی خرد چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها