سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
بازار کتاب 2022 چین؛ کاهش 11.77 درصدی فروش و افزایش محبوبیت نویسندگان چینی

فروش کلی کتاب در چین طی سال 2022 با کاهش 11.77 درصدی روبه‌رو شد درحالی که فروش آنلاین کتاب به دلیل معرفی در TikTok و سایر پلتفرم‌های ویدیویی به سرعت در حال رشد است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) و به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیوز، سال 2022 در چین از لحاظ فروش کتاب، سال سختی بود. طبق پیش‌بینی بیجینگ اوپن‌بوک (موسسه ارائه‌دهنده اطلاعات صنعت کتاب چین) بازار اصلی کتاب چین شاهد کاهش قابل توجهی بود و این فشار همچنان با ورود به سال نوی میلادی حس می‌شود.

فروش کلی کتاب در چین طی سال گذشته، شاهد کاهش 11.77 درصدی بود اما فروش کتاب‌ به دلیل معرفی در تیک تاک و سایر پلتفرم‌ها با افزایش 42.86 درصدی در همان بازه زمانی روبه‌رو شد.

با وجود مشکلاتی که به دنبال سیاست «کووید صفر» در چین که تا اوایل دسامبر ادامه داشت و اعتراضات شدید در ماه نوامبر، جای تعجب نیست که در چنین سالی با محدودیت‌های شدید، خشم عمومی و کنار گذاشتن ناگهانی برخی سیاست‌ها، فروشی که از طریق کتابفروشی و به صورت فیزیکی انجام می‌شد، 37.22 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

طبق آمار اوپن‌بوک، حدود 40 درصد از درآمد فروش کتاب چین از طریق پلت‌فرم‌های دیجیتال، حتی در میان چالش‌هایی که این کشور با آن روبه‌رو بود، ایجاد می‌شد.

چینی‌ها سال 2022 به کدام کتاب‌ها توجه کردند؟
درسالی که گذشت، فروش کتاب‌‌های حوزه ادبیات و زندگینامه در بازار کتاب چین افزایش داشت. بخش‌هایی که در این میان بیشترین آسیب در فروش را متحمل شدند بخش کتاب‌های کمک تحصیلی بود که بیش از 2 درصد نسبت به سال 2021 کاهش داشت. همچنین فروش کتاب‌های حوزه ادبیات حدود 1.82 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

کتاب‌های کودکان بزرگ‌ترین بخش فروش را به خود اختصاص دادند و در این میان کتاب‌هایی با موضوع زندگینامه، جزو پُرفروش‌ها بودند.

تحقیقات اوپن‌بوک به یک نتیجه قطعی رسیده که نیروی محرک اصلی بازار کتاب‌های ادبی از اینترنت نشات می‌گیرد. اینترنت دلیل محبوبیت «ادبیات آنلاین» است؛ همچنین بسیاری از بحث‌ها و نظرات درباره کتاب‌های مرتبط اکثرا به صورت آنلاین انجام می‌شود. به‌عنوان مثال دلیل محبوبیت برخی از داستان‌ها مانند «آخرین تکه از ماه، برای زندگی» و «زندگی و مرگ مرا خسته می‌کند» در سال 2021 همین بود؛ همچنین حضور اینفلوئنسرها در برخی از برنامه‌های تلویزیونی و معرفی کتاب از زبان مجریان اصلی نیز در فروش آن کتاب‌ها بسیار تاثیر دارد، مانند کتاب‌های «سرنوشت» نوشته کای چوندا و مجموعه سه جلدی «کائوکائو» نوشته یی ژونگتین که از همین طریق معروف شدند.

ویدئوهای کوتاه و موارد دیگر
کتاب‌های چاپ جدید در کانال‌های ویدئوهای کوتاه پیشتاز بودند. در مجموع 43 کتاب جدید، بیش از 50 درصد از فروشی که از سوی ویدئوهای کوتاه دیجیتال انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند. در واقع، بین کانال‌های ویدیویی کوتاه و موفقیت کتاب‌هایی که از سوی اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی نوشته شده‌اند و همچنین کتاب‌هایی که والدین جوان برای اهداف آموزشی به دنبال آن‌ها بودند، همبستگی وجود دارد.

به‌طور کلی، فروش آنلاین کتاب‌های کودک بیش از 30 درصد از کل فروش را تشکیل می‌دهد و پس از آن کتاب‌هایی با موضوع علوم اجتماعی با 20 درصد فروش قرار دارد. میزان فروش کتاب از طریق فروشگاه‌ها و به صورت فیزیکی در مقایسه با فروش آنلاین، کمتر بوده و فروش کتاب‌های علوم اجتماعی و کمک تحصیلی روی هم 65 درصد از فروش کتاب را به خود اختصاص داده‌اند.

کسانی که پُرفروش‌های چین را دنبال می‌کنند، می‌دانند که آثار بین‌المللی در ترجمه، بخش بزرگی از بازار چین را به خود اختصاص می‌دهد، اما به نظر می‌رسد که سال 2022 محبوبیت آثار داخلی چین افزایش یافته و آثار ادبی دستاوردهای خاصی داشته‌اند. طبق گزارش اوپن‌بوک نسبت کتاب‌های داخلی در تعدادی از عناوین از 23.9 درصد به 24.5 درصد و سهم فروش کتاب‌های داخلی از 23.7 درصد به 30.1 درصد افزایش یافته است.

در دسته‌بندی کتاب‌های داخلی، تنوع بیشتری در ادبیات، کتاب‌های کودکان، فرهنگ دانشگاهی، اقتصاد و مدیریت در سال 2022 عرضه شد که در مجموع به بیش از 6000 عنوان جدید رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها