یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
بانوی روستایی از دهیاری تا نویسندگی/ اولین انتشارات مسجدی کشور چگونه تاسیس شد؟

هاجر قادری بانوی روستایی است که موفق شد با فعالیت‌های فرهنگی و هنری، دهیار روستایش شود و بعد از آن با تالیف بیش از ۳۰ جلد کتاب به نویسنده‌ای نام‌آشنا در استان خراسان شمال تبدیل شود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هاجر قادری متولد ۱۳۷۰ روستای بزنج در شهرستان اسفراین واقع در استان خراسان شمالی است. او بسیاری از مقاطع تحصیلی خود را در مدارس روستا گذراند و اکنون در یکی از بهترین دانشگاههای کشور مشغول به تحصیل در مقطع ارشد است.

قادری نویسنده‌ای جوان و معروف در بین اهالی و علاقمندان به فرهنگ و هنر در شهرستان اسفراین و استان خراسان شمالی است که بسیاری از اهالی فرهنگ او را می‌شناسند.

کارهای بسیار شاخص هاجر قادری در حوزه کتاب بر کمتر کسی در استان پوشیده است چرا که این بانوی اسفراینی علاوه بر فعالیت در حوزه کتاب در حوزه کار آفرینی نیز یکی از  کارآفرینان برتر کشور است.

او نمونه یک بانوی تمام عیار ایرانی است که اکنون در فکر معرفی ایران و ایرانی به کل دنیا است.   او در گفتگو با خبرنگار ایبنا خود را این‌چنین معرفی کرد: من یک علاقمند به کتاب در حوزه کودک و نوجوان هستم که توانستم فقط گوشه‌ای از فرهنگ و هنر این سرزمین را نثار کودکان و نوجوانان روستایی کنم تا گوشه‌ای از این فرهنگ چندین هزار ساله را به آنها نشان دهم.

او در ادامه گفت: از آنجایی که کمتر خانمی به عنوان دهیار در روستاها  برگزیده می‌شود من توانستم با جذب و جلب نظر اعضای شورای اسلامی روستا به مدت ۴ سال و ۵ ماه دهیار روستای بزنج در اسفراین شوم.

قادری گفت: فعالیت‌های من در روستا از مسجدی آغاز شد که بسیاری از بچه‌های  روستا در ایام تعطیلات به مسجد به چشم یک پایگاه، کتابخانه و محلی برای گذراندن اوقات فراغت نگاه می‌کردند.

وی در پاسخ به این سوال که «چگونه توانستید بچه‌های روستا را جذب مسجد و فعالیت های مختلف آن کنید؟» گفت: به دلیل علاقه و استعداد من در حوزه کتاب و نقاشی، از هر فرصتی برای حضور بچه‌ها در مسجد استفاده کردم و کانون معراج السعاده مسجد از جمله مکان‌های بود که فرزندان روستا برای حضور در آن لحظه شماری می‌کردند.

این نویسنده گفت: ما در کانون و در این مسجد کتابخانه کوچکی داشتیم که به دلیل فضای محدود مسجد نمی‌توانستیم آن را گسترش دهیم و محدودیت‌های زیادی داشتیم.



 قادری گفت: هزار راه نرفته را امتحان کردم اما برای حل کمبود فضای فیزیکی محل کتابخوانی بچه های روستا راهی را نیافتم تا اینکه جرقه احداث یک کتابخانه به فکرم خطور کرد. می‌دانستم که ممکن است شدنی نباشد اما من شروع کردم.

او ادامه داد: برای بسیاری از خیرانی که میشناختم از روستا گرفته تا کشور ، یکی یکی به عنوان دهیار روستا نامه زدم و از آنان خواستم در صورت امکان قطعه زمینی را برای احداث یک باب کتابخانه به روستا اهدا کنند. روزها و هفته ها از این نامه گذشت تا بعد از مدتی یکی از همین خیران با من تماس گرفت و هزینه خرید یک قطعه زمین را تقبل کرد

قادری اضافه کرد: اولین گام مهم من در احداث کتابخانه به ثمر نشست و با خود گفتم اکنون باید به فکر ساختن این زمین باشم تا بتوانم آرزوی بچه‌های روستا را در داشتن یک کتابخانه مجهز رقم بزنم.

وی گفت: من به دلیل فعالیت‌های بی‌شمار حوزه کتاب و کتابخوانی و ارائه مستندات آن و حضور در نمایشگاه‌های مختلف توانسته بودم عنوان روستای دوستدار کتاب را از آن «بزنج» کنم و به همین دلیل روستایی شناخته شده در بین اهالی فرهنگ و هنر است. از این رو با ارسال و چاپ مستندات بسیاری از فعالیت‌های حوزه کتاب روستا خیرانی را برای کارهای عمرانی کتابخانه جذب کردم و با کمک خیران کتابخانه ساخته شد و  با بسیاری از جوایزم که از نمایشگاه‌های مختلف کسب کرده بودم توانستم کتابخانه را تا حدودی تجهیز کنم.

واگذاری کتابخانه به نهاد کتابخانه های کشور


وی اظهار کرد: در نهایت به دلیل اینکه کتابخانه به نهاد کتابخانه‌های کشور با نام کتابخانه نیکتا قوامی اهدا شد؛ تکمیل نهایی از سوی آنان انجام و در یک مراسم با حضور مسئولان ملی و استانی به بهره برداری رسید.

او در پاسخ به این سوال که «اکنون چه تعداد کتاب و کتابخوان در این کتابخانه وجود دارد؟» گفت: اکثر فرزندان و دانش‌آموزان روستای بزنج و روستای بالا دست عضو این کتابخانه و اکنون بیش از ۲۰ هزار عنوان کتاب در این کتابخانه قرار دارد.

طرحی خلاقانه در دسترسی دانش آموزان روستا به فضای شاد در ایام ظهور کرونا


قادری در خصوص فعالیت‌های کتابخانه  در ایام کرونا برای دانش آموزان روستا  گفت: دغدغه تعطیلی مدارس و بی‌سوادی دانش آموزان بخصوص کلاس اولی‌ها یکی از بزرگترین مشکلات من در زمان دهیاری بود. بسیاری از دانش آموزان روستایی به دلیل هزینه‌های بالای وسایل آموزشی کم‌کم به فکر انصراف از تحصیل بودند و این کابوس شبانه‌روزهای من در ایام کرونا بود.

وی ادامه داد: درست در زمانی که من دیگر ناامید و درمانده از همه جا بودم یکی از روزنامه‌ها برای مصاحبه در حوزه کتاب با من تماس گرفتند و من هم که به دنبال همچین فرصت بی‌نظیر بودم مصاحبه را قبول و این کار انجام شد و من در این مصاحبه به یکی از کمبودهای حاضر دانش آموزان روستایم که وسایل آموزشی بود پرداختم.



او گفت: حدود یک ماه بعد از این مصاحبه بود که از روزنامه با من تماس گرفتند و خبری خوشحال کننده را به من اعلام کردند. این خبر برایم باور کردنی نبود ،خبر کوتاه بود اما بسیار هیجان آور ،خرید و جذب ۷۶ تبلت و گوشی از سوی یکی از به نام ترین استارت‌آپ های کشور که در زمان کرونا برای دانش آموزان روستایی فراخوان جمع آوری کمک را داده بود .

قادری گفت: حالا من خوشحال از این اقدام و می‌خواستم هر چه زودتر این وسایل به دست دانش‌آموزان برسد تا از درس و مشق عقب نمانند. در کوتاه‌ترین زمان ممکن کارهای دریافت این تبلت‌ها و گوشی انجام و در یک مراسم و با حضور دانش آموزان و اولیا اهدا شد.

هاجر قادری فعالیت پرشماری در حوزه کتاب و کتابخوانی دارد. در بسیاری از نمایشگاه‌های ملی و بین المللی با نام کانون معراج السعاده مسجد روستا شرکت کرده و هر بار نیز موفق به کسب عناوین مختلفی شده است.

قادری ادامه داد: در سال ۹۶ و ۹۷ در جشنواره‌های روستا و عشایر دوستدار کتاب ،روستای بزنج برگزیده و جوایز ارزنده‌ای را دریافت کرده است. و در دو سال رویداد ملی فهما موفق به کسب رتبه های برتر شده است.

او در خصوص کارهای کارهای عمرانی روستا نیز، اولین کار عمرانی روستا را ساخت کتابخانه عنوان کرد و گفت: مجددا بعد ساخت کتابخانه توانستیم یک مجتمع چند منظوره را احداث کنم و در حال حاضر یک طبقه آن را نانوایی کرده ایم و طبقه دوم و سوم آن آمفی تتاتر و فضاهای آموزشی است.

کار آفرین برتر کشور /مسجدی ک ۷۸ نفر را شاغل کرده است

او همه چیز خود را مدیون مسجد و کانون فرهنگی معراج السعاده روستا می‌داند که حتی در زمینه کارآفرینی عنوان‌دار است و توانسته زنان و مردان روستا را شاغل کند.

قادری توضیح داد: در حوزه کارآفرینی ابتدا دوره‌های آموزش خیاطی مقدماتی و تکمیلی را برای زنان و مردان روستا برگزار کردیم که ۵۰ فارغ‌التحصیل این دوره‌ها هم‌اکنون در کارگاه تولیدی کانون مشغول به کار شده‌اند و به درآمد مناسبی برای خود دست پیدا کردند. با ارتباط با نهادها و سازمان‌های مختلف برای این کارگاه سفارش می‌گیرم تا بازار خوبی داشته باشند. دوره‌های آموزشی ما همچنان ادامه دارد و جدای از کارگاه بسیاری از زنان و مردان کسب و کارهایی برای خود ایجاد کرده‌اند.

قادری ادامه داد: صندوق خرد زنان روستایی برای اشتغال آنان ایجاد شده است و با کمک جهادکشاورزی، فرمانداری و بخشداری فعالیت‌های خوبی نیز ذیل این صندوق برای اشتغال‌زایی و کسب و کار زنان داشته است.

او  گفت: کارگاه پرورش قارچ را برای زنان ایجاد کردیم که ۲۵ خانم نفر غیرمستقیم و ۳ خانم مستقیم در آن مشغول به کار شده‌اند. این کارگاه در هر دوره که سه ماه می‌شود، حدود ۲۵ میلیون تومان درآمد از محل فروش قارچ‌ها دارد.

کمک به بازار فروش محصولات خانگی زنان روستا

او همچنین برای فروش محصولات خانگی روستاییان برنامه‌هایی داشته است. هر سال که در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب حضور پیدا می‌کند و در در کنار غرفه کتاب، غرفه فرهنگی نیز راه می‌اندازد تا محصولات زنان روستا را به فروش برساند.



 او بیان کرد: با همت جمعی از اعضای کانون مسجد، تولیدات زنان روستا را رایگان به نمایشگاه‌ها می‌بردیم و در بخش محصولات روستاها، تولیدات آنان مثل محصولات لبنی، صنایع دستی و ... را به فروش می‌رساندیم. همچنین بناست طرح کسب و کار فرهنگی روستای ما نیز به صورت آزمایشی اجرایی شود.

قادری ادامه داد: طبق این طرح، به روستا مجوز خانه فرهنگ داده می‌شود و روستاییان می‌توانند از این خانه فرهنگ، وام‌هایی با سود کم برای راه‌اندازی کسب و کار فرهنگی بگیرند که امیدوارم این طرح اجرایی شود. کسب و کارهای فرهنگی شامل تولید صنایع دستی، داروهای گیاهی، بومگردی و گردشگری و دیگر فعالیت‌های مربوط به کارآفرینی می‌شود.از قادری خواستم تا از چگونه کارآفرین برتر شدنش بگوید.

 وی عنوان کرد که در سال۱۴۰۰ هم از سوی صندوق کارآفرینی امید به عنوان کارآفرین برتر کشوری تقدیر شدم همچنین در آبان ۱۴۰۰ در اولین نشست فراکسیون کارآفرینی مجلس که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، شرکت کردم و نیز علاوه بر برپایی غرفه در نمایشگاه‌های دیگر در طول سال، در تیر۱۴۰۱ هم در نمایشگاه نمانام اولین جشنواره نمانام برندهای دانش‌بنیان روستایی در محل تهران مصلا امام‌ خمینی(ره) غرفه کتاب و فرهنگی داشتم.

او در پایان از انتشاراتی گفت که اولین انتشاراتی مسجدی کشور است. او گفت: با تلاش های بسیار فراوان در آبان۱۴۰۰ موفق به دریافت مجوز اولین انتشارات مسجدی روستایی و تاسیس انتشارات دوستدار کتاب شده ام.

و اما این تنها خلاصه‌ای از زندگی فرهنگی و هنری و  کتابی هاجر قادری نویسنده جوان اهل روستای بزنج اسفراین واقع در استان خراسان شمالی است.

این تلاش ها نشان از آن است که کتاب چگونه می‌تواند در هیاهوی این دنیای صنعتی به کمک انسان بیاید و این بانو با محوریت یک کانون در گوشه‌ای دنج از یک مسجد روستایی موفق به کسب این‌همه موفقیت شود و به راستی که فعل خواستن توانستن است را به درستی صرف کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها