دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
برای اهالی هنرهای تجسمی، مطالعه کتاب «انفطار صورت» خالی از لطف نیست

صابر شیخ‌رضایی گرافیست نامزد هفته هنرانقلاب در سال 98 مطرح کرد: هنر انقلاب باید در مسیر ارزش‌های انقلاب و با نقشه راهبری ناخدای این کشتی همراه با تحولات متعدد اجتماعی و سیاسی و فرهنگی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ به مناسبت آغاز هفته هنر انقلاب گفت‌وگویی با محمدصابر شیخ رضایی نامزد دوره‌های پیشین چهره هنر انقلاب داشته‌ایم. در مرام‌نامه چهره هنر انقلاب، تولید محتوای تأثیرگذار در زمینه حفظ و نشر ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران، جریان‌سازی در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری، دامنه تأثیر و گستره مخاطبان آثار تولید شده از مهم‌ترین معیارهای انتخاب چهره هنر انقلاب اسلامی اعلام شده است.
محمدصابر شیخ‌رضایی طراحی و اجرای دیوارنگاره‌های ضداستکباری، طراحی گورستان نمادین سربازان آمریکایی در لانه جاسوسی، طراحی و نشر اولین پوستر و طرح‌های مرتبط با شهادت حاج قاسم سلیمانی را در کارنامه خود دارد که در سال 98 به عنوان نامزد چهره هنر انقلاب انتخاب شده‌بود.

گفت‌وگوی ایبنا با وی به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی را در ادامه بخوانید:

کدام بعد شخصیتی شهید آوینی شما را تحت تآثیر قرار داده است؟

ما متعلق به نسلی هستیم که سال‌های ابتدایی دوره دبستان ما همراه بود با شهادت ایشان، در ایام هنرستان هم فرزند ایشان آقا سجاد آوینی هم‌کلاسی ما بودند و گهگاهی از پدر سخن می‌گفتند. این نکته از این منظر عرض شد که آنچه ذکر می‌شود حاصل شنیده‌ها از زبان نزدیکان و دوستان شهید و یا مشاهده و تحلیل آثار ایشان است و به طور خلاصه از درک حضور این شخصیت بزرگ محروم بودیم.
زوایای متعددی از زندگی شهید آوینی برای من آموزنده است از جمله تلاش های بی‌وقفه وی در مسیر اندیشه و هنر متعالی که بدون درنظرگرفتن شب و روز و مداوماً و خستگی‌ناپذیر و با حداقل وقفه و استراحت؛ همانند یک سرباز در پیشانی خط مقدم نبرد و چشم در چشم با دشمن به  پیش می‌رفتند و تحمل و صبوری‌های ایشان بر ناملایمات تحمیلی و ترور شخصیت و کارشکنی‌های پیاپی از سمت برخی مسئولین، مدیران یا دیگران مثال زدنی است.
توجه جدی ایشان در مبارزه با غفلت همگانی و عادی‌سازی مسیر انقلاب که تحت تأثیر جنگ تحمیلی و ناملایمات معیشتی زمانه و آغاز جریان تهاجم فرهنگی و تغییر اولویت‌های فرهنگی دولت در دوران سازندگی بود چه در قبال مسائل داخلی  کشور و مردم ایران و چه توجه دادن پیاپی به جایگاه و نقش این ملت در معادلات پیش روی جهان کنار سایر ملل مسلمان نیز  قابل توجه است. چراغی که امام خمینی ره با پیروزی انقلاب اسلامی در دل او روشن ساخت دروازه بزرگی از مسئولیت‌ها و نقش‌ها را برایش آشکار ساخت که مجموع منظومه زندگی او و آثار سینمایی و هنری، فلسفی و مطبوعاتیش نمونه‌هایی از تلاش مجاهدانه برای روشن نگاه داشتن این مسیر بود.
 
هنر انقلاب در حال حاضر در چه مرحله ای است؟

آن بخش که با فاصله زیاد از سال‌های آغازین هنر انقلاب و ورود نسل جدید این عرصه رقم خورد عمدتاً با فردیت و استقلال هنرمندان جوان و گسترش حضور در رسانه‌های جدید گره خورده است. بر خلاف وابستگی‌ها و وجود حامیان هنرمندان نسل اول و تک ساحتی بودن عرضه آثار این جریان، که نسل جوان در مسیری کم و بیش هموار-ناهموار در حرکت است و نفس این پویایی به امید خدا مؤثر است و در سال‌های اخیر هم با توفیقات فراوانی همراه بوده. اما آنچه به سیاست‌گذاری‌ها و مسئولین و نهادها و سازمان‌های متعدد متولی فرهنگ و هنر مخصوصاً عرصه‌های ارزشی،انقلابی و دینی مرتبط می‌شود همان رها شدگی در جزیره‌های غفلت از مسئولیت‌ها و ترک فعل‌هاست و بی‌خبری از میدان‌های جنگ جهانی رسانه‌ها و گریز به فعالیت‌های سطحی نمایشی صرف نگاه مناسبات تقویمی و نداشتن نقشه راه و عدم ارتباط با هنرمندان نسل جوان و حتی پیشکسوت‌ها، که ارزیابی این وضعیت کاملا نزولی است.

چگونه می‌توان هنر انقلاب را ارتقا داد؟

هنر انقلاب باید در مسیر ارزش‌های انقلاب و با نقشه راهبری ناخدای این کشتی همراه با تحولات متعدد اجتماعی و سیاسی و فرهنگی، برای مسائل روز زمانه با همه رنگ ها و تنوع‌های آن پاسخ‌های حکیمانه و ره آورد عقل‌پذیر، دلپذیر و هنرمندانه و غیرکلیشه‌ای داشته باشد؛ پس از چهار دهه از انقلاب اسلامی ما در خیلی از مسائل فقط در بیان شعارها ماندیم تا اقناع و جلب قلوب و اینکه هنر انقلاب چون دیده‌بانی تیزبین، باید عملکردها و کاهلی ها و سستی ها را نیز پیش چشم داشته باشد و ناقد شرایط موجود تا رسیدن به مطلوبات باشد.
ارتقا هنر انقلاب یک امر شعاری یا آمارسازانه و بسنده‌ کردن به چند اتفاق و ویترین خبری در طول سال نیست، یک امر پیوسته و هرروزه و البته با داشتن دستاوردها در دراز مدت است.
بسیاری از مسئولین مرتبط با این عرصه، پشت میزهای خود و در جزیره‌های دلخواه خود مشغول بازی و ساخت‌وسازهای شخصی و ریتم جابجایی در پُست‌ها هستند تا انجام مسئولیت و تسطیح این مسیرهای ناهموار پیش پای هنر کشور و هنر انقلاب و تسهیل امر انسان سازی و گام برداشتن در عرصه تمدنی.
 
اگر بخواهید یکی از آثارتان را به عنوان بهترین اثر به شهید آوینی هدیه دهید، کدام اثر است؟
شهید آوینی در مستندهای «نسیم حیات» و  «خنجر و شقایق» به گسترش پیام انقلاب اسلامی در جهان و هجمه مستکبرین به این تفکر و بیان حقیقت‌های ناگفته از مظلومیت و مقاومت مسلمانان در بوسنی و فلسطین پرداختند و حتی در نشر این مضامین برای مردم هم موانعی داشتند.
جوان مبارز مسلمان بوسنیایی
در خاطرم آمد آن حواشی نشریه سوره درباره صحنه‌های تصویر جوان مبارز مسلمان بوسنیایی با سربند الله اکبر و تیپ و آرایش به روز جوانان آن زمان و نیز اشاره ایشان بر برخاستن نسل جدید  با ظواهر متفاوت ولی دل در گرو اندیشه‌های آسمانی در جوامع مسلمان و قدرت روزافزون مقاومت فلسطین و افول اسرائیل؛ این اثر «بازگشت حنظله» با پاسداشت یاد کارتونیست شهیر جهان عرب؛ شهید ناجی العلی و شخصیت معروف آثارش «حنظله» را خدمتشان تقدیم می‌کنم.

 

به عنوان هنرمند انقلابی پیرو مکتب آوینی یک کتاب به ما معرفی کنید.

امیدوارم در مسیر آرمان‌های شهید باشم؛ مجموعه کتب و مقالات و یادداشت‌ها و نقدهای او به مناسبت ایام سالگرد شهادت ایشان قابل مطالعه و پیشنهاد هستند. برای دوستان اهل مباحث هنرهای تجسمی، مطالعه کتاب «انفطار صورت» به قلم شهید آوینی خالی از لطف نیست.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها