سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
فروغی: پرداختن رسانه‌ها به پدیده «کتاب‌سازی» اتفاق خوب سال 94 بود/ در پساتحریم مراقب بنگاه‌های کوچک نشر باشیم

فتح‌الله فروغی، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان این‌که در دوران پساتحریم، دولت باید هوای بنگاه‌های کوچک نشر را داشته‌باشد، گفت: پرداختن به پدیده کتاب‌سازی در مطبوعات معتبر، اتفاق خوبی بود که در سال 94 رخ داد.

فتح‌الله فروغی، عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره انتظارات خود از مدیریت فرهنگی به‌ویژه مدیریت کتاب کشور در سال 1395، اظهار کرد: از آن‌جا که حوزه نشر در کشور ما نمی‌تواند خود را به‌ عنوان یک صنعت تمام‌قد معرفی کند، بنابراین ناچاریم بپذیریم که نشر در اوضاع کنونی صنعتی نوپا، کم‌توان و شکننده و (با اغماض) در حال رشد است. بدین لحاظ اکنون که با شرایط پساتحریم روبه‌رو هستیم، بدیهی است که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی کوچک نشر با خطری جدی مواجه خواهند شد.
 
وی ادامه داد: این‌گونه مؤسسه‌ها که البته به‌صورت سنتی نیز اداره می‌شوند، در عصر پساتحریم که عرصه رقابت بسیار تنگ و فشرده است، طاقت و تاب مقاومت ندارند و خیلی سریع از گردونه رقابت خارج خواهند شد و احتمالا خسارتی جبران‌ناپذیر بر بدنه جامعه فرهنگی کشور وارد می‌شود.

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: ماندگاری و موفقیت در حوزه نشر در کشور ما در دوران پساتحریم نیازمند بهره‌گیری از امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز است؛ امکاناتی که داشتن آن از طریق هیچ‌یک از بنگاه‌های کوچک نشر امکان‌پذیر نیست و وظیفه سیاست‌گذاران فرهنگی کشور است که در این مرحله از هر کوششی برای تهیه و در اختیار گذاردن این امکانات برای حوزه نشر کشور کوتاهی نکنند.
 
مدیرمسئول انتشارات شورا درباره مهم‌ترین اقدام دولت به‌ویژه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1394، گفت: یکی از اساسی‌ترین اقدام‌های دولت یازدهم که در حوزه فرهنگ صورت گرفته است،‌ توجه به واسپاری امور به نهادهای صنفی است. در سال 1394 یکی از گام‌های عملی واسپاری شکل گرفت. در این حرکت مثبت، بخشی از کارهای بزرگ‌ترین رخداد فرهنگی کشور (نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) به نهادهای غیردولتی واگذار شد.
 
وی توضیح داد: بر اساس تصمیم‌گیری‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولیت و مدیریت چهار کمیته از کمیته‌های مختلف نمایشگاه بیست و هشتم، به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و تشکل‌های صنفی حوزه نشر واگذار شد که نتایج حاصل از آن را می‌توان مثبت ارزیابی کرد. بدین ترتیب می‌توان این نگاه مسئولان فرهنگی دولت یازدهم را به منظور تحقق شعار «دولت فرهنگی و نه فرهنگ دولتی» دانست. امیدوارم شاهد عملیاتی شدن ابعاد دیگر این شعار در آینده باشیم. ابعادی مانند ممیزی آثار که می‌تواند از طریق مشارکت دادن ناشران، نویسندگان و کارشناسان فرهنگی به سمتی برود که ضمن حفظ مسائل اخلاقی و ارزش‌های جامعه، شأن و جایگاه فکری پدیدآورندگان حراست شود.
 
فروغی در پاسخ به این پرسش که «از نظر شما بهترین خبر حوزه نشر در سال 1394 چه بود؟» گفت: جای خرسندی است که اعلام کنم در سال 1394 خبرهای خوش فراوانی از طریق رسانه‌ها در اختیار اصحاب قلم و نشر قرار گرفت. خبرهایی که هر کدام می‌توانست برای مخاطبان خود جذاب باشد و آنها را از کم و کیف رویدادهای مربوط به حوزه کتاب مطلع کند.
 
وی ادامه داد: اگر به عنوان نمونه بخواهم به مواردی اشاره کنم،‌ مطالبی که درباره جایگاه نقد کتاب در جراید مطرح‌ منتشر و باعث جلوگیری از کار کتاب‌سازی شد یکی از بهترین اتفاق‌ها بود. هرچند نباید انتظار داشت که این پدیده نامبارک یک شبه از جامعه ما رخت بربندد، اما بدون تردید پرداختن مطبوعات به این امر می‌تواند در کاستن این معضل، مفید و مؤثر باشد.
 
این مؤلف و کارشناس حوزه نشر درباره جابه‌جایی مکان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از مصلا به شهر آفتاب، اظهار کرد: این اقدام که در یک نگاه کلان و درازمدت می‌تواند بسیار ارزشمند تلقی شود، با خود یک تهدید به همراه دارد. ارزشمند از آن نظر که داشتن یک مکان ثابت نمایشگاهی می‌تواند عمده‌ترین عوامل هویت‌بخشی را برای یک رویداد ایجاد کند؛ موضوعی که تاکنون نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آن بی‌بهره بوده است. تهدید از آن بابت که در تنگنای اقتصادی موجود، ناشران چشم امید به حضور مخاطبان در نمایشگاه کتاب دارند و اگر امکان این حضور فراهم نشود،‌ حوزه نشر مشکلات فراوانی خواهد داشت.
 
این عضو هیأت‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بیان کرد: امیدواریم اقدام‌های عملی شهرداری تهران،‌ این فرصت را برای علاقه‌مندان به نشر مکتوب فراهم آورد تا بیشتر از آن‌که به فکر تأمین کباب برای تأمین نیاز جسمی خود باشند،‌ بتوانند نیازهای روحی و فکری خود را به‌راحتی از طریق کتاب تأمین کنند.
 
وی ادامه داد: امیدواریم این فرصت برای حوزه کتاب فراهم شود که با داشتن محلی ثابت برای برگزاری نمایشگاه کتاب،‌ بودجه‌های فرهنگی صرف زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت نشر کشور شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها