یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۹
گسترش چتر داوري بر سر تمامي بخش‌ها

رييس اتحاديه صحافان تهران معتقد است، در مسابقات تخصصي چاپ بايد تمام بخش‌ها و حوزه‌هاي مختلف صنعت چاپ داوري شوند. به گفته وي، در حوزه صحافي داوري‌ها بايد بر سه معيار هنري، سنتي و صنعتي انجام شوند.\

جليل غفاري‌رهبر به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: بخش‌هايي از صحافي، كاري هنري است كه با دست و تفكر صحاف انجام مي‌گيرد. 
در بخش ديگر نيز مي‌توان آثار صحافي سنتي را مورد بررسي قرار داد و در آن محصولاتي كه توسط ماشين‌هاي قديمي توليد مي‌شوند را داوري كرد.

غفاري‌رهبر با اشاره به مبحث صنعتي بودن در داوري آثار صحافي، اظهار داشت: اگرچه هنوز دستگاه‌هاي تمام اتوماتيك صحافي وارد كشور ما نشده‌اند و فعالان اين بخش با ماشين‌هاي نيمه‌صنعتي كار مي‌كنند، اما در بخش صنعتي مي‌توان براي ماشين‌هاي نيمه اتوماتيك هم تفكيك قايل شد.

وي تصريح كرد: يكي از ويژگي‌هاي مسابقات چاپ امسال اين است كه داوران نمي‌توانند محصولات توليدي خود را در حوزه‌هاي مختلف چاپ در مسابقات شركت دهند و اين موضوع مورد رضايت همه صنف است.

رييس اتحاديه صحافان تهران با بيان اين كه اين موضوع موجب كنار گذاشته شدن تعارفات حرفه‌اي خواهد شد، عنوان كرد: در سال‌هاي گذشته، گاهي ديده مي‌شد برخي از رفلتارهاي رفاقتي موجب دلخوري افراد مي‌شد كه خوشبختانه اين موضوع از مسابقات امسال حذف شده است.

غفاري‌رهبر يادآور شد: همچنين بايد بر طرح‌هاي نو و جديد تاكيد شود و با تقويت طراحان حاضر در مسابقات،‌ زمينه توليد طرح‌هاي قوي و ارزشمند در صنعت چاپ كشور فراهم شود.

وي در بخش ديگر سخنان خود با تاكيد بر نقش طراحان در صنعت چاپ يادآور شد: در اين مسابقات بايد به طراحان به عنوان پايه‌گذاران يك محصول با كيفيت و مناسب تاكيد شود، زيرا زماني كه طراح از نظر فكري، معنوي و مالي تامين شود مي‌تواند طرح‌هاي خلاقانه‌ بيافريند.

به گفته غفاري‌رهبر، پيش از اين كه يك محصول وارد مرحله چاپ شود، بايد از نظر طراحي كاري قوي و قابل قبول باشد، زيرا دستگاه‌هاي تمام اتوماتيك و مدرن چاپ به راحتي مي‌توانند هر طرحي را چاپ كنند.

رييس اتحاديه صحافان تهران، همچنين به تكراري بودن طرح‌هاي موجود در حوزه‌هاي مختلف محصولات چاپي اشاره كرد و گفت: متاسفانه اكنون كمتر شاهد تنوع كاري در حوزه طراحي‌ها هستيم و اين موضوع موجب افت كيفيت طراحي‌ها شده است.

وي خاطرنشان كرد: اكنون تعداد طراحان قوي و مستعد بسيار كم است و چون در اين زمينه سرمايه‌گذاري‌هاي محدودي انجام مي‌شود، كارهاي قوي‌ ارايه نمي‌شوند.

دهمين دوره مسابقات تخصصي چاپ،‌ بهمن ماه امسال با معرفي آثار برگزيده و تقدير از افراد برتر برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط