دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
فرهنگ توصيفي علوم اجتماعي با اصطلاحات جديد مي‌آيد

دايرة‌المعارف سه جلدي «فرهنگ توصيفي علوم اجتماعي» اثر خليل ميرزايي كه اصطلاحات و مفاهيم جديد را مطرح مي‌كند، تا ارديبهشت‌ماه سال 1390 از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و ورانه بازار نشر مي‌شود.\

خليل ميرزايي، نويسنده حوزه علوم اجتماعي، با اعلام اين خبر به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: دايرة‌المعارف سه جلدي «فرهنگ توصيفي علوم اجتماعي» ويژه متخصصان رشته‌هاي علوم اجتماعي است كه با استفاده از آن مي‌توانند تعاريف نظري و علمي قابل قبولي را در پژوهش‌هاي خود ارايه دهند.

وي هدف از تاليف اين اثر را وجود كاستي در تعريف درست اصطلاحات جامعه‌شناسي عنوان كرد و افزود: دانشجويان مقاطع دكتري و كارشناسي ارشد علوم اجتماعي در ارايه تعريف درست مفاهيم با مشكل روبه‌رويند تا آنجا كه ممكن است تعريفي كه به كار مي‌برند، قديمي باشد و با واژه‌ها و تعاريفي كه امروز در جامعه علمي جهان مطرح است، منافات داشته باشد، زيرا بسياري از مفاهيم در جريان تغييرات جوامع متفاوت شده‌اند و به روز شدن نيازمندند.

وي افزود: در اين اثر كوشيده‌ام تا اين اصطلاحات و تعاريف را منطبق با علم روز دنيا در اين مجموعه سه جلدي گردآوري كنم تا مخاطب در ارايه تعاريف جديد، با كمترين مشكل رو به رو شود. 

ميرزايي اظهار داشت: قبل از اين اثر، دكتر ساروخاني كتابي در اين زمينه نوشته است، اما اين اثر در ارايه تعاريف، جامع و كامل نيست.

نويسنده حوزه علوم اجتماعي ادامه داد: در اين كتاب، در تعريف برخي حوزه‌ها به گستردگي شعور معاني كه پاسخگوي نياز مخاطب باشد، توجه شده است. همچنين اصطلاحات بيشتري گردآوري شده است و به اصطلاحات جديد كه تاكنون وجود نداشته، مانند «بردگي ديجيتالي» پرداخته مي‌شود.

وي درباره منابع گردآوري اين اثر گفت: اين كتاب را با سبكي متفاوت نوشته‌ام. برخي افراد خود اصطلاح را كپي مي‌كنند، اما در اين كتاب‌ها واژه‌ها و مفاهيم با نگارشي درست استخراج و گنجانده شده‌اند كه خود نيز باعث واژه‌گزيني جديد و به‌روز در اين اثر شده است.

ميرزايي در پايان گفت: اين كتاب در مرحله ويراستاري است و تا ارديبهشت‌ماه سال 1390 در 2000 صفحه از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و روانه بازار نشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط