سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۰
تركيب ‌روش‌هاي تحقيق با نگاه «آلن بريمن»

چاپ نخست كتاب «كميت و كيفيت در تحقيقات اجتماعي» اثر ‌«آلن بريمن» با ترجمه «هاشم آقابيگ‌پور» از سوي انتشارات جامعه‌شناسان تا هفته دوم دي ماه منتشر و روانه بازار نشر مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «آلن بريمن» پيشكسوت روش‌شناسي علوم اجتماعي به حساب مي‌آيد كه كتاب «كميت و كيفيت در تحقيقات علوم اجتماعي» نخستين اثري است كه از وي در ايران ترجمه مي‌شود. بريمن در اين اثر به مقايسه روش‌شناسي كمي و كيفي براي دست‌يابي به نتايج بهتر در تحقيقات مي‌پردازد. 

بريمن در فصل آغازين كتاب روش كمي را با كيفي مقايسه مي‌كند و در فصل دوم به بررسي ماهيت تحقيقات كمي مي‌پردازد و روش‌هاي اثبات‌گرايي را به بحث مي‌گذارد. در فصل سوم نيز ماهيت تحقيق كيفي را شرح مي‌دهد و در فصل چهارم مسائل تحقيقات كيفي را عنوان مي‌كند. بريمن در فصل پنجم مسائل و موضوعات مورد توجه در تحقيقات كمي و كيفي را با هم مقايسه مي‌كند و در فصل ششم به تركيب دو روش تحقيقات كمي و كيفي مي‌رسد. وي در آخرين فصل نيز نتيجه‌گيري اين روش‌ها را براي مخاطب بازگو مي‌كند. 

اين كتاب به پژوهشگران مي‌آموزد كه اگر اين دو روش را باهم تركيب كنند، چه اتفاقي در نتيجه تحقيقات روي مي‌دهد، زيرا بيشتر تحقيقات طي بيست سال گذشته منوط بر تحقيقات كيفي شده و در حالي كه قبل از آن بيشتر تحقيقات به صورت كمي مورد توجه قرار مي‌گرفتند.

بريمن در اين كتاب به پژوهشگر يادآور مي‌شود كه اين دو روش تحقيقي، رقيب و دشمن يكديگر نيستند، بلكه در كنار هم به قوت و درستي تحقيقات مي‌انجامند، زيرا برخي محققان اين‌گونه مي‌انديشند كه به بكاربردن روش تحقيق كيفيي، به معني كنار گذاشتن روش تحقيق كمي است. 

جامعه مخاطب اين اثر، دانشجويان و استادان تمامي رشته‌هاي علوم اجتماعي‌‌اند كه مي‌توانند از دستاور‌هاي اين منبع در بررسي تحقيقات به روش‌ تركيبي بهره بگيرند.

چاپ نخست كتاب «كميت و كيفيت در تحقيقات اجتماعي» اثر‌ «آلن بريمن» با ترجمه «هاشم آقابيگ‌پور» در 340 صفحه و قيمت 50000 ريال تا هفته دوم دي‌ماه منتشر و روانه بازار نشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط