سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۵
دفتر چهارم فرهنگ واژه هاي مصوب فرهنگستان منتشر شد

دفتر چهارم فرهنگ واژه هاي مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسي، حاصل كار گروه هاي تخصصي و شوراهاي واژه گزيني فرهنگستان در سال 1385 است كه در حجمي بالغ بر دو برابر سال گذشته با 1370 مدخل منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، روابط عمومي فرهنگستان زبان و ادب فارسي در اطلاعيه اي با اعلام خبر فوق افزود:دفتر چهارم فرهنگ واژه هاي مصوب فرهنگستان، داراي يك بخش اصلي و دو فهرست است. در بخش اصلي اين كتاب كه بر اساس الفباي فارسي تنظيم شده، واژه بيگانه، معادل مصوب، تعريف و حوزه كاربرد واژه آمده است. فهرست هاي پاياني اين مجموعه نيز همانند سه مجموعه پيشين، بر دو اساس الفباي لاتين و حوزه واژه مورد نظر ترتيب داده شده است.

تعريف هاي ارايه شده در اين فرهنگ، تعريف هايي است كه استادان گروه هاي تخصصي عرضه كرده اند و به توصيه فرهنگستان، تلاش شده است تعريفي ارايه شود كه معادل مصوب را براي عموم روشن تر سازد. يعني معادل هايي كه براي افرادي با تحصيلات تا مقطع كارشناسي، قابل درك باشد.

ممكن است در مواردي تعريف ها دقت علمي مورد نظر را در مقاطع تحصيلي بالاتر از كارشناسي، نداشته باشند. اما از آنجا كه نگارش فرهنگ تخصصي هدف اصلي نبوده، به ارايه معادل ها به مفهوم عمومي بسنده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها