چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۱
«سیر غزل ترکی» منتشر شد

بررسی سیر تطور غزل ترکی در مجموعه‌ای سه جلدی با عنوان «قویما منی قان آپاریر» به اهتمام صالح سجادی و سعید موغانلی به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد خبری انتشارات سوره مهر، مجموعه سه جلدی «قویما منی قان آپاریر» به بررسی سیر تطور غزل ترکی در دوره‌های مختلف تاریخ ادبیات می‌پردازد.

سجادی درباره این اثر گفت: نخستین‌بار در سال 1380 ایده این طرح در حوزه هنری استان تهران مطرح شد. پس از آن به گردآوری و تالیف این اثر تصمیم گرفتیم.

وی افزود: عنوان «قویما منی قان آپاریر» برگرفته از شعر معروف سیدعظیم شروانی و به معنی «به دادم برس که خون دارد مرا می‌برد» است که در حافظه تاریخی ترک‌زبانان محبوبیت ویژه‌ای دارد.

این شاعر در ادامه از انتشار دومین مجموعه غزلش خبر داد و اظهار داشت: مجموعه غزل «به پرنده بگو قفس یعنی...» شامل گزیده‌ای از مجموعه غزل پیشینم با عنوان «تشنج کلمات» و 20 غزل از غزل‌های چاپ‌ نشده من است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود.

موغانلی دیگر مولف این کتاب گفت: جلد نخست این مجموعه به زبان فارسی است که مقدمه‌ای برای مجلدهای بعدی کتاب به حساب می‌آید. جلد نخست این مجموعه به چگونگی شکل‌گیری قالب غزل در زبان ترکی و سیر تکوین آن از آغاز تا امروز می‌پردازد.

وی ادامه داد: جلد دوم نیز تقریبا در 800 صفحه، به ارائه نمونه‌هایی از غزل ترکی از نخستین آثار ثبت ‌شده چون اشعار عزالدین حسن اوغلو تا آثار شهریار می‌پردازد.

موغانلی با اشاره به این موضوع ‌که شعر شهریار نقطه عطفی در سیر تکوین و تطور غزل ترکی به حساب آید، توضیح داد: جلد سوم این اثر شامل غزل‌هایی است که از آن به «غزل معاصر» یاد می‌کنیم. این جلد نمونه‌‌هایی از غزل ترکی از شاعران هم عصر شهریار تا امروز را ارائه می‌کند.

همچنین این مجموعه در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز با حضور گردآورندگان آن رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط