چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۳
رويايي به نام سرمايه‌گذاري دستگاه ورزش در بخش كتاب

نويسنده و مترجم كتاب‌هاي ورزشي عنوان كرد: سرمايه‌گذاري در بخش كتاب از سوي سازمان تربيت بدني و فدراسيون فوتبال، به يك رويا تبديل شده است./

كيوان مراديان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: كتاب در فدراسيون فوتبال و سازمان تربيت بدني جايگاه مناسبي ندارد و اگر نسخه‌هايي هم به چاپ مي‌رسند، با حمايت از افراد مشخص و نامدار است.

وي ادامه داد: دانشگا‌هيان علاقه بسياري به فعاليت در زمينه كتاب دارند، اما زماني‌ كه هيچ‌گونه حمايتي نمي‌بينند و مجبور مي‌شوند با هزينه‌هاي شخصي به چاپ كتاب و دست‌كم اثرهاي نخست خودشان بپردازند، نااميد مي‌شوند و از اين امر فاصله مي‌گيرند.

نويسنده كتاب «تمرین برای مدارس فوتبال» تاكيد كرد: كتاب، به ويژه در ورزشي نظير فوتبال، از اهميت بسياري برخوردار است كه بايد با تبليغات مداوم در ميان اهالي ورزش و فوتبال، جايگاه خود را كسب كند. اين كار نيز از وظايف سازمان تربيت بدني و فدراسيون فوتبال است.

نويسنده كتاب «سیستم‌ها و تاکتیک‌های پیشرفته فوتسال» در پاسخ به اين سوال كه چرا با وجود پيشرفت فوتسال، اين رشته ورزشي تعداد كمي كتاب دارد؟ گفت: متاسفانه اين موضوع جهاني است و دليل‌ آن مشخص نيست، زيرا در كل جهان كتاب براي اين رشته ورزشي كم است. البته بسياري از كتاب‌هاي موجود نيز به زبان انگليسي نيستند و اغلب به زبان اسپانيايي يا زبان‌هاي ديگرند كه اين امر باعث ضعف بيشتر ما در ترجمه كتاب‌هاي رشته ورزشي فوتسال شده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا نمي‌توانيم براي توليد علم فوتسال در كشور فعاليت كنيم؟ گفت: با وجود پيشرفت مناسب اين رشته ورزشي در كشورمان، براي توليد علم نياز به تجربه و كسب دانش بسيار است كه اكنون اين عوامل را در اختيار نداريم و بايد در اين جهت تلاش خودمان را افزايش دهيم تا در سال‌‌هاي نه چندان دور، يكي از قطب‌هاي توليد و انتشار آثار مكتوب فوتسال جهان شويم.

نويسنده كتاب «روانشناسي ورزشي» عنوان كرد: كيفيت كتاب‌هايي كه اكنون در حوزه فوتبال منتشر مي‌شوند، بسيار پايين است و متاسفانه شاهد تدريس همين كتاب‌ها حتي پس از گذشت 10 تا 15 سال، در دانشگاه‌ها و رشته تحصيلي تربيت بدني و علوم ورزشي هستيم و گاهي به اين دليل كه يكي از استادان برجسته و نامي آن را ترجمه يا تاليف كرده است!

وي اضافه كرد: اكنون در تعدادي از دانشكده‌هاي تربيت بدني كتابي تدريس مي‌شود كه در دهه 80 در كشور انگلستان به چاپ رسيده است. پرسشي كه مطرح مي‌شود اين كه آيا كتاب‌هاي مناسب‌تري وجود ندارند؟

مراديان در پايان اظهار داشت: براي از ميان بردن مشكلاتي كه اكنون بر سر راه پيشرفت علم فوتبال و همچنين چاپ و افزايش انتشار كتاب وجود دارد، بايد برنامه‌ريزي مناسبي طراحي شود تا گام به گام بتوانيم خودمان را به كشور‌هاي پيشرفته در اين حوزه نزديك كنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط