شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۷

مرکز «اشتفان تسوایگ» شهر سالزبورگ اقدام به نمایش بخشی از دست‌نوشته‌ها و عکس‌های پيتر هانتكه نويسنده و نمايشنامه‌نويس مشهور اتريشي كرده است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری اتریش، این نمایشگاه که تا 2 دسامبر ادامه دارد، آثار پنج دهه از زندگی «هانتکه» را در برمی‌گیرد و نگاهی اجمالی به کارگاه نویسندگی وی دارد. 

«پیتر هانتکه» نویسنده و مترجم مشهور اتریشی متولد شهر «کرنتن» اوایل ماه دسامبر 67 ساله می‌شود. وی چند سالی از زندگی خود را همراه با دخترش «آمینا» در شهر «سالزبورگ» گذراند و در این شهر آثاری همچون «درد یک مرد چینی» را به رشته تحریر درآورد.

آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه از دو منبع تهیه شده‌اند. نخست از آرشیو ادبیات کشور اتریش كه در سال 2007 اقدام به خریداری بخشی از آثار وی کرد و دوم از مجموعه متعلق به «هانس ویدریخ» که از سال 1979 تا 1988 صاحبخانه «هانتکه» بود. 

در میان این آثار عکس‌هایی به چشم می‌خورد که توسط «ویم وندرس» کارگردان نام آشنای آلمانی گرفته شده است. «هانتکه» و «وندرس» از سال 1960 رابطه صمیمانه‌ای با یکدیگر برقرار کرده‌اند. این دو همچنین به طور مشترک بر روی چند پروژه سینمایی کار کردند که ازجمله آن‌ها می توان به «ترس دروازه‌بان از ضربه پنالتی»، «حرکت اشتباه» و«آسمان برلین» اشاره کرد. 

مسئوليت این نمایشگاه برعهده «کلاوس کاست برگر» دانشمند و منتقد ادبی و «کاترینا پکتور» زبان‌شناس است. «کاست برگر» پیش از این به عنوان ناشر کاتالوگ ضميمه «هانتکه» با عنوان «آزادی نوشتن-قانون نوشته» فعالیت داشت که این کاتالوگ را انتشارات «زسولنای» منتشر کرده است. وی همچنین در روز 18 نوامبر یک بحث و گفتگو را با همین عنوان با «اولین هولت هاینزل»، «کریستوف بارتمان» و «هانس هولر» که هر سه زبان‌شناس هستند، مدیریت خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها