سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۰
ضرورت ايجاد كرسي آموزش فعاليت‌هاي قرآني

كارشناس قرآن وزارت آموزش و پرورش با تاكيد بر اين كه امروزه افراد در يادگيري قرآن كريم موفق‌تر از حفظ قرآن‌اند، عنوان كرد: بايد فهم قرآن كريم در جامعه تقويت و كرسي آموزش فعاليت‌هاي قرآني در كشور ايجاد شود.\

رضا نباتي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، تصريح كرد:‌ ‌البته در اين زمينه فراكسيون قرآني مجلس فعاليت‌هايي انجام داده و منشور قرآن كريم نيز با همكاري مركز توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور تدوين شده است.

وي با اشاره به اين كه به بحث آموزش قرآن كريم بايد به عنوان يك مقوله فرهنگي توجه كرد، ‌تصريح كرد: آموزش در يك بستر فرهنگي اتفاق مي‌افتد، بنابراين بايد همه فعاليت‌هاي آموزشي قرآني در زمينه اجتماعي آن اتفاق بيفتد تا به فرهنگ تبديل شود.

نباتي با بيان اين كه سالانه هزينه‌هاي زيادي براي روخواني و روان‌خواني قرآن كريم صرف مي‌شود، يادآور شد: متاسفانه مشكل اساسي مردم ايران در روخواني قرآن نيست بلكه صرف خواندن و فهميدن آن است. 

وي بسياري از فعاليت‌هاي قرآني و عبادي را تقليدي دانست و اظهار داشت: متاسفانه اكنون فرزندانمان كمتر شاهد قرآن‌خواني والدين هستند. امروزه بسياري از قرآن‌خواندن‌ها با دليلي غير از فهم قرآن صورت مي‌گيرد و همين امر عاملي است تا نياز اساسي انسان‌ها تامين نشود.

نباتي با بيان اين كه قرآن كريم، كتاب هدايت و انسان‌سازي است، يادآور شد: اميرالمومنين علي (ع) در يكي از سخنانشان مي‌گويند كه «همنشين نشود با قرآن، مگر كسي كه از كنار آن با فزوني و كاستي برخيزد» و همچنين در خطبه متقين مي‌فرمايند: «متقين كساني‌اند كه گمشده خود را در قرآن پيدا كنند.»

وي با اشاره به اين كه يكي از مشكلات كنوني، عدم همگاني بودن قرآن كريم است،‌ توضيح داد:‌ متاسفانه امروزه حافظه‌محوري در پرداختن به قرآن، يكي از اصول اساسي است كه در آموزش قرآن به صوت، لحن و تجويد بيشتر از فهم قرآن تاكيد مي‌شود. امروز كسي كه مي‌خواهد قرآن ياد بگيرد، بايد صدا و حافظه خوبي داشته باشد، در صورتي كه اين اصل اساسي نيست.

نباتي درباره ايجاد انگيزه براي آموزش قرآن در بين جوانان تصريح كرد: آموزش‌هاي قرآن بايد به دو بخش تخصصي و عمومي تقسيم و همچنين براي اين آموزش‌ها فلسفه وجودي تعريف شود. 

مولف كتاب‌هاي قرآني با اشاره به اين كه در حوزه نشر قرآني ضعف‌هاي زيادي در كشور وجود دارد، اظهار داشت: متاسفانه بودجه قابل توجهي نيز براي فعاليت‌هاي قرآني در آموزش و پرورش در نظر گرفته نشده است و بنابراين فعاليت‌هاي موازي زيادي از سوي نهادهاي مختلف انجام مي‌گيرد. 

وي با اشاره به اين كه تعليم و تربيت در جامعه ما بايد اسلامي باشد، اظهار داشت: نظريات بزرگان اسلامي و همچنين پيامبران و ائمه(ع) نيز بايد بسيار بيشتر از نظريات غربي در دانشگاه‌ها مطرح و استفاده شوند، نه اين كه اين نظريات تنها به صورت حديث مطرح شوند. بنابراين تربيت بايد قرآني باشد.

نباتي با بيان اين كه كتاب‌هاي درسي بايد رنگ و بوي قرآني بگيرند، افزود:‌ همه علوم، از ادبيات تا رياضيات، بايد رنگ قرآني داشته باشد تا قرآن در ذهن دانش‌آموزان جاي بگيرد. متاسفانه امروزه در تاليف كتاب‌هاي درسي موازي‌كاري زيادي وجود دارد و همه به يك سمت و سو حركت نمي‌كنند. براي رسيدن به اين امر مهم بايد ارتباط ميان حوزه‌هاي علميه، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها حفظ و تقويت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط