یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۴
سردار امیریان: دفاع مقدس را باید در دل آموزش و پرورش به حقیقت نزدیک کنیم

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس ثبت تاریخ دفاع مقدس در کتاب‌های درسی را تلاشی برای آینده نسل‌ها دانست و گفت: این کار برای نسل‌های آینده است. ما که در میدان حضور داریم، این مسائل برایمان عادی شده؛ اما شاید یک اقدام کوچک ما بتواند مسیر زندگی یک دانش‌آموز را تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سردار مهدی امیریان، مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، در نشست توسعه و تعمیق آموزه‌های دفاع مقدس در کتب دوره ابتدایی تأکید کرد: ما مسئولیم که در تدریس و ارائه محتوای دفاع مقدس و مقاومت در نظام آموزش و پرورش، به واقعیت‌های میدانی و دغدغه‌های ذهنی دانش‌آموزان توجه ویژه داشته باشیم تا برنامه‌ریزی‌ها اثربخش و هدفمند صورت گیرد.

او افزود: علاوه بر تدریس در دانشگاه، چند سال نیز در دبیرستان درس آمادگی دفاعی را تدریس کردم؛ این تجربه باعث شد نگرش و روش تحلیل من نسبت به موضوع تغییر کند و اکنون حتماً به گره‌های ذهنی و سوالات دانش‌آموزان توجه ویژه دارم که این امر به بهبود اثربخشی تدریسم کمک شایانی کرده است.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با تأکید بر وظیفه مشترک موزه و آموزش و پرورش در حفظ و انتقال تاریخ، اظهار کرد: در آغاز فعالیتم در حوزه تاریخ دفاع مقدس و روایتگری، فرمانده‌ای به من گفت: «تو قرار است کاری انجام دهی که شاید عمرت کفاف ندهد تا نتیجه‌اش را ببینی؛ این کارها برای نسل‌های آینده است و ما ثمره آن را نخواهیم دید.»

او ثبت تاریخ دفاع مقدس در کتاب‌های درسی را تلاشی برای آینده نسل‌ها دانست و گفت: این کار برای نسل‌های آینده است. ما که در میدان حضور داریم، این مسائل برایمان عادی شده؛ اما شاید یک اقدام کوچک ما بتواند مسیر زندگی یک دانش‌آموز را تغییر دهد و تا زمانی که آن تغییر و اثراتش باقی است، برای ما نیز ماندگار خواهد بود.

سردار امیریان اظهار کرد: باید بدانیم فرصتی که برای انجام مسئولیت‌مان در اختیار داریم، محدود است؛ همان‌طور که پیش از ما نیز افراد دیگری در این جایگاه‌ها حضور داشته‌اند. اهمیت اصلی در این است که عملکرد ما در طول این مأموریت درست و موثر باشد. این کار ارزشمند است و توانایی و شایستگی مدرس برای تحقق اثربخشی باید مورد توجه قرار گیرد.

استفاده از فضای مجازی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس

سرهنگ حمید حیدری، رئیس مرکز آموزش، تحقیقات و پژوهش‌های دفاع مقدس و مقاومت در نشست توسعه و تعمیق آموزه‌های دفاع مقدس در دوره ابتدایی بیان کرد: تا پایان سال در دو نشست جداگانه مدیران آموزش متوسطه دوره اول و متوسطه دوره دوم هم در قالب همین نشست‌ها نسبت به موضوع ارائه محتوای دفاع مقدس و مقاومت توجیه خواهند شد.

او ادامه داد: قطعاً ترویج فرهنگ دفاع مقدس، ایثار و مقاومت برای جامعه مفید خواهد بود، بر این اساس صرف گنجاندن محتوا در کتب درسی یا فعالیت‌های این‌چنینی نمی‌تواند به اثربخشی منجر شود و نباید از دیگر بخش‌ها به ویژه فضاهای نوین مثل فضای مجازی و دیگر حوزه‌های جدید ارتباطی هم غافل شد.

ویژه‌نامه ۱۲ روزه دفاع مقدس در دست تدوین است

در ادامه نشست مهدی جلالی، معاون دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های ابتدایی و نظری با بیان اینکه تا امروز کتب درسی مهمترین رکن بسته‌های آموزشی در وزارتخانه است که تدوین و آماده‌سازی می‌شود و ما در سال حدود ۱۵۰ میلیون جلد کتاب را آماده می‌کنیم، گفت: برای امسال به عنوان یک فعالیت ابتکاری و نوین، طرحواره برنامه درسی در سطح مدرسه را داریم که به عنوان سیاست جدید امسال در شهرستان‌های استان تهران و برخی مدارس شهر تهران آزمایشی اجرا خواهد شد.

او افزود: تغییر فرهنگ مدرسه مورد انتظار ما است، این سخت‌ترین ماموریت در مسیر تحول است و نقش مدیران و کل مجموعه مدرسه برای نیل به این هدف حائز اهمیت است، لذا بدون مشارکت معلمان و مدیران برنامه‌ریزی ما محقق نمی‌شود، تلاش ما هم جدی گرفتن نقش معلمان است.

معاون دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های ابتدایی و نظری به اشاره به اینکه کتاب درسی ابزار تحول است و محور اصلی نیست، گفت: برای نیل به این مهم بسته آموزش و یادگیری لازم است که علاوه بر کتاب، مهارت‌های معلمی، مهارت‌های زندگی و تمرین در مدرسه در این بسته جای داده شود، که امسال این مهم را آزمایشی شروع می‌کنیم.

معاون دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های ابتدایی و نظری با اشاره به اهمیت جای گرفتن موضوعات دفاع مقدس و مقاومت در کتاب‌های درسی یادآور شد: تا امروز پایش ما می‌گوید حدود ۱۴۰۰ صفحه در مجموعه کتب موضوع دفاع مقدس و مقاومت جای داده شده، اما شاید باید گفت گروه‌های پژوهشی و تدوین‌گر به زعم خود این محتوا را فراهم کردند، اما چنین نشست‌هایی برای منسجم کردن روند و داشتن نقشه راه موثر است که با همکاری مجریان متخصص در چارچوب متناسب‌سازی برنامه درسی با موضوعات دفاع مقدس و مقاومت عمل کنیم و با این چارچوب محتوا به هنگام و جایابی مناسب اثربخشی بهتری پیدا خواهد کرد.

جلالی با بیان اینکه کتاب‌های درسی بیش از حد بار آموزشی دارد، تصریح کرد: کتاب یک بخش آموزش است و نباید از سایر وجوه غافل بود. با دستور وزیر آموزش و پرورش یک روایت از دفاع مقدس ۱۲ روزه شامل بیان وقایع و پرداخت به شهدای این واقعه بصورت یک ویژه‌نامه در حال تدوین است که متناسب با سنین هدف منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها