یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۷
اسطوره، ما را به ذخیره انرژی جمعی برمی‌گرداند

گیلان – رضا چراغی مدرس دانشگاه گیلان با اشاره به کارکردهای اسطوره گفت: اسطوره، ما را به ذخیره انرژی جمعی برمی‌گرداند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در رشت، نشست نقد و بررسی «سک‌سک‌های عاشقانه» مجموعه ای از سروده‌های علیرضا پنجه‌ای با حضور علاقه‌مندان به زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگران، محققان و استادان دانشگاه در خانه فرهنگ گیلان برگزار شد.

در این نشست رضا چراغی مدرس دانشگاه گیلان، پنجه‌ای را شاعری تمام‌وقت معرفی کرد و گفت: بعضی از شاعران ما، به صورت دانشنامه‌ای با اسطوره برخورد می‌کنند مانند استاد شفیعی کدکنی یعنی اسطوره را از آن خود نمی‌کنند، در حالی که پنجه‌ای موقعیت‌های انضمامی را با موقعیت‌های اسطوره‌ای ترکیب می‌کند و از این ترکیب، جهانِ معنای خودش را می‌سازد.

وی ادامه داد: اسطوره، ما را به ذخیره انرژی جمعی بر می‌گرداند؛ احیای جهان‌های نامحتمل و ناممکن در اسطوره وجود دارد و حتی کارکرد سرکوبگر هم در آن می‌بینیم. حتی با کمک برخورد طنزآمیز یا آیرونیک با اسطوره و آفرینش آن، جهان کوچک‌مان را به جهان‌های بزرگ‌تر پرتاب می‌کنیم که حدومرزی ندارد.

این مدرس دانشگاه گیلان با بیان اینکه هنر به هیچ‌وجه آینه تمام‌نمای واقعیت نیست؛ بلکه وظیفه‌اش دگرگون کردن واقعیت اجتماعی است و هنر شعر مدرن، به تعویق انداختن واقعیت است، به خوانش برخی از اشعار پنجه‌ای پرداخت.

مظفر رویایی استاد دانشگاه دیگر سخنران این نشست بود و پنجه‌ای را شاعری چندوجهی توصیف و ابداعات را در شعر او زیاد ذکر کرد و گفت: مجموعه شعر «سک‌سک‌های عاشقانه» شامل تعدادی اشعار کوتاه و بلند است، تعدادی اشعار بی‌نام و تعدادی با نام؛ تعدادی چامک و تعدادی چامه؛ این کتاب برخاسته از محیط، سنت‌ها و واژه‌هایی است که میان مردم برقرار است.

وی در مورد ساده نویسی در شعر گفت: ساده‌نویسی از نقص نثر می‌آید، شاعری که نثر زیبا نداشته باشد، ممکن است ساده‌نویسی کند، وقتی می‌خواهیم واژه‌ای را که اول انتخاب کرده‌ایم تغییر دهیم، در اینجا صنعت اتفاق می‌افتد اما تا تخیل پیش ماست، همه کار می‌توانیم با آن انجام دهیم، زبانیت و تخیل در یک شاعر حرفه‌ای با هم اتفاق می‌افتد.

سحر یحیی‌پور دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه گیلان و منتقد کتاب نیز در این نشست، بحث تجربه‌گرایی را توضیح داد و گفت: در لحظه‌ی سُک‌سُک چه اتفاقی می‌افتد؟ در بازی قایم باشک، سُک سُک نقش واژه‌ای را دارد که بعد از پیدا کردن شخص پنهان شده، ما به آن اشاره می‌کنیم؛ با گفتن واژه‌ی «سُک‌سُک» و لمس جایگاهی که چشم گذاشته‌اند، به یافتن حقیقت اشاره می‌کند. حالا چرا شاعر از نقش بازی استفاده می‌کند؟ زیرا کودکانگی بسیاری در افکار پنجه‌ای وجود دارد.

یحیی‌پور ادامه داد: مفاهیم در اشعار پنجه‌ای به صورت کلی ظاهر می‌شوند و به دنبال انتقال تجربه کلی خود هستند اما این باعث می‌شود که برداشت‌های متناقض و گوناگونی از یک مفهوم شاعر ببینیم؛ شاعر تجربه‌گرا سمت چیزهایی می‌رود که از پیش به آنها پرداخته نشده و سعی می‌کند جهان‌های جدیدی را تجربه کند و روی مرز شعر و ناشعر حرکت می‌کند تا مرز شعر را گسترش دهد.

در خاتمه نشست نقد و بررسی «سک‌سک‌های عاشقانه» علی‌رضا پنجه‌ای نیز در سخنانی از منتقدان تشکر و قطعاتی از سروده های خود را برای حاضران قرائت کرد.

نشر چشمه مجموعه شعر «سک‌سک‌های عاشقانه» سروده علیرضا پنجه‌ای را در ۱۳۷ صفحه و با قیمت ۱۹۰ هزار تومان عرضه کرده است. پنجه‌ای در مردادماه سال ۱۳۴۰ از پدر و مادری رشتی، در ساوه به دنیا آمد. و از نیمه دوم دهه ۱۳۵۰ به‌طور جدی و از نیمه دوم دهه ۱۳۶۰ به‌طورحرفه‌ای به شعر و روزنامه‌نگاری پرداخت. سردبیری نشریات ادبی چون فصل‌نامه فرهنگی تاریخی گیلان‌زمین، گیله‌وا، روزنامه معین، دبیری سرویس ادبیات روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌هایی چون هاتف، دبیری سرویس شعر و نقد شعر فصل نامه معماری آوای فن و ماه نامه ره آورد گیل از جمله فعالیت های اوست.

سوگ پاییزی، همنفس سروهای جوان، آن سوی مرز باد، برشی از ستاره هذیانی، گزینه شعر گیلان شرح حال و شعرهای دههٔ شصت، عشق اول، پیامبر کوچک، شب هیچوقت نمی خوابد، کوچه چهرزاد، عشق همان اویم، برگزین ده کتاب «تو را به‌اندازه تو دوست دارم》، از خویش می‌دوم، مسافرخانه بهشت گیلان از نوشته‌های این شاعر و پژوهشگر ادبیات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها