سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - رویا سلیمی؛ در گام نخست ۱۵ نمایشنامه از این مجموعه عرضه شد که محوریت آنها انسان ایرانی، انسان انقلاب اسلامی و آینده فرهنگی ایران بود. این نمایشنامهها که در گونه دفاع مقدسی محسوب میشود، واجد ویژگیهایی برای مخاطب ایرانی امروز است. این نمایشنامهها پیشنهاداتی برای اجرا به کارگردانانی که به دنبال پیوند میان دفاع مقدس، انسان ایرانی و فرهنگ شیعی دارد. از میان این آثار سه اثر «اردتمند شما؛ کریم»، «کلاه، نگاه، نقطه صفر مرزی و…» و «سیب توی حوض» هر سه نوشته مهدی کاموس، آثاری هستند که در لایههای مختلف روایی خود به پیوند میان فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس می پردازد.
نمایشنامه «کلاه، نگاه، نقطه صفر مرزی و…» روایت رزمندهای است که بعد از جنگ هنوز درگیر فضای جبهه و مبارزه بوده و سعی دارد دیگران را به این باور برساند که دفاع و مبارزه به اتمام نرسیده، بلکه شکل و نوع آن تغییر پیدا کرده است. نمایش نگاه و زبانی انتقادی دارد و رویکرد کلی اثر تبیین جایگاه واقعی شهدا و جانبازان در زمانهای است که جنگ سرد به اتمام رسیده است. حضور و تاثیر شهدا در زیست یاران هم رزمشان و مبارزه برای تغییر و جایگزینی ارزشهای بالا و مقدس دفاع و شهادت درونمایه کلی اثر را شکل میدهد. نویسنده با زبانی انتقادی و تلخ به گپ میان ارزشهای دفاع مقدس با جامعه حال حاضر پرداخته و سعی در یادآوری آن ارزشها در دل جامعه دارد. ضمن اینکه این اثر برای زمانه سال های دور از جنگ نگاشته شده اما در شرایط فعلی که جنگ ۱۲ روزه دیگری بر کشور تحمیل شده، پرداختن به این مفاهیم می تواند برای مخاطب راهگشا و جذاب باشد.
نمایشنامه «اردتمند شما؛ کریم» نوعی متاتئاتر است که پس از فوت کریم اکبری مبارکه نگاشته شده است. شخصیت های نمایش که در جهان واقعی بازیگران روی صحنه هستند، نمایشی آئینی و عاشورایی را در دل روایت مسائل و مشکلات خود برای اجرا پیش میبرند. در دیالوگهایی تاکید میشود که این نمایش دفاع مقدسی است و در ادامه پیوند میان مفاهیم دفاع مقدس که از دل فرهنگ عاشورا برخاسته با نوحه و مراثی ترکیب شده و اثری قابل قبول را بنا کرده است. این پیوند همان نقطه اتصالی است که در میان آثار دفاع مقدسی و آثار آئینی و سنتی باید مورد توجه قرار گیرد که در این نمایشنامه به خوبی میتوان ارتباط تنیده میان این دو فرهنگ را جستجو کرد.
نمایش «سیب توی حوض» روایت دختر سه سالهای است که پدرش شهید شده و در دیالوگهایی میان او و عمه اش فضای عاشورایی را به نمایش می گذارد. همانندسازی میان این کاراکترها و اهل بیت امام حسین (ع) پس از شهادت ایشان، در بستر الگوبرداری از فرهنگ عاشورا در جبهههای دفاع مقدس شکل گرفته است. ضمن اینکه روایت مواجهه دخترک با شهادت پدر را پی می گیریم، نقبی نیز به واقعه عاشورا و مصائب حضرت زینب و حضرت رقیه (س) زده میشود. این نمایش با تاکید بر کاراکترهای زن، امکان اجرا برای گروه های بانوان را در فضای مختص به آنها فراهم می سازد.
نظر شما