شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۹
کتاب «تأملات سینمایی کوئنتین تارانتینو» در نوبت اول منتشر شد

کتاب «تأملات سینمایی کوئنتین تارانتینو» توسط نشر هرمس به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اگر شیفته سینمایید و دارای ذهنی خیال‌‏پرداز، و اگر مسحور ستارگان سینمایید و آثارشان (به‌‏طور خاص، هالیوود به‌‏مثابۀ کارخانهٔ رؤیاسازی و بازنمود سرزمین مه‌‏آلود افسانه‌‏های شاه پریان و ادامهٔ سنت قصه‌‏گویان بزرگ تاریخ، از شهرزاد در شرق تا هانس کریستین اندرسن در غرب) و اگر در سطحی بالاتر با هنرهای نمایشی و ادبیات دراماتیک آشنایی دارید و هنر را ابزار بازنمایی نور و معنای نهفته در دل جهان سرد و تاریک پیرامونمان می‌‏دانید، شما مخاطب این کتابید.

اثری که برای هر سینمادوستی خواندنی است و سرشار از بی‌‏شمار نکته و داستانِ گفته و ناگفته. مضمون کتاب چنان که از عنوانش برمی‌‏آید تأملات یکی از بزرگان سینما است دربارهٔ برهه‌‏ای مهم و حساس در تاریخ فرهنگ و هنر معاصر: سینمای دههٔ ۱۹۷۰، عصر گذار از هالیوود قدیم و دورۀ طلایی‏اش و آن جهانِ زیبا و بی‌‏نقص و عبور از پرتنش‌‏ترین دههٔ تاریخ معاصر، یعنی دهۀ ۱۹۶۰ تا شکل‌‏گیری هالیوودِ جدید در دههٔ ۱۹۷۰، از چشم‌‏انداز نوجوانی تیزبین و هوشمند که در دهۀ ۱۹۷۰ از نزدیک شاهد این گذار و پیامدهای بزرگش بود و خود در دهه‌‏های بعد به یکی از بزرگان و معتمدان و نقاط امید هالیوود تبدیل شد، سینماگری استخوان‌‏ترکانده که هیچ دوره‌‏ای را در مدارس و دانشگاه‌‏های سینمایی طی نکرد، اما فراتر از هر چهرهٔ آکادمیکی در سینما، تأملاتش را با ما در میان می‌‏گذارد.

تارانتینو در سال ۲۰۲۰ قراردادی را با انتشارات هارپرکالینز برای نوشتن دو کتاب امضا کرد. نخستین اثر در واقع همان فیلم‏نامهٔ روزی روزگاری در هالیوود بود که آن را به‌‏صورت رمان درآورد و دومین کتابش تأملات سینمایی است که در نوامبر سال ۲۰۲۲ منتشر شد.

در بخشی از کتاب چنین می‌خوانیم: «هیچ فیلمی مانند رانندهٔ تاکسیِ اسکورسیزی، تا آن زمان، هرج‌‏ومرج زندگی خیابانی را در نیویورک دهۀ هفتاد چنین به تصویر نکشید، و تماشاگران با تشخیص این موضوع از آن لذت می‌‏بردند. پیش از آن، خشونت و نومیدی و زشتی و کمدیِ احمقانه هرگز با چنین شور و دقتی در فیلمی هالیوودی به تصویر کشیده نشده بود. فیلم حال‌‏وهوای واقع‌‏گرایانه‌ای داشت که احساسش می‌‏کردیم زیرا به درستیِ آن پی بردیم.
تنها بار دیگری که این سطح از اصالت و درستی چیزی را در کنار تماشاگران کارسون توئین سینما و در حال تماشای فیلمی که روی پرده پخش می‌‏شد احساس کردم هنگام دیدن فیلم مَک بود.
رانندهٔ تاکسی، قبل از رسیدن به نقطهٔ اوج خود و آن صحنهٔ تیراندازی نهایی، قسمت‌‏هایی داشت که تماشاگران به آن‌ها واکنشی جدی نشان دادند.
از همان ابتدا تماشاگران فکر می‌‏کردند تراویس آدمی کله‌شق و خل‌‏وضع است. آن‌ها او را مضحک می‌‏دیدند و هرچه فیلم بیشتر پیش می‌‏رفت، تراویس را مضحک‌‏تر نشان می‌‏داد و به نظرمان بامزه‌‏تر می‌‏نمود. اما فکر نمی‌‏کردیم او فقط خل‌‏وضع باشد؛ گمان می‌‏کردیم تراویس بیکِل موجودی ابله نیز باشد.»

کتاب «تأملات سینمایی کوئنتین تارانتینو» با ترجمه حمیدرضا خطیبی در ۴۹۱ صفحه و با قیمت ۶۹۶ توسط نشر هرمس به بازار کتاب آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها