فرهاد محمدی، مدیرکل بازاریابی و فروش شرکت ملی پست در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برنامههای شرکت ملی پست در سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، عنوان کرد: شرکت ملی پست بهعنوان یک دستگاه خدمترسان حاکمیتی، به دلیل دارا بودن شبکه عظیم ارتباطات فیزکی پستی در کشور، همواره در زمینه برگزاری رویدادهای بزرگ ملی و فرهنگی، نگاه حمایتی داشته است و این موضوع، بهعنوان یک رسالت اجتماعی در رویکردهای شرکت پست تدوین و تعریف شده است.
وی ادامه داد: سالهای اخیر بهویژه در دوران پاندمی کرونا و پس از آنکه نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، مجازی برگزار شد، شرکت ملی پست با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، زیرساخت ثبت و ارسال سفارشهای آنلاین را فراهم کرد و به عنوان یک «کارورپستی» نقش بیبدیلی در برگزاری موفق این رویداد فرهنگی در کشور داشته است.
محمدی با بیان اینکه سال جاری نیز همانند سنوات قبل، این تعامل و همکاری بین مجموعه شرکت پست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده است، گفت: به تازگی معاونان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف بررسی زمینههای همکاری و همافزایی بیش از پیش برای برگزاری موفق این رویداد مهم فرهنگی نشستی برگزار کرده است.
وی درباره این نشست توضیح داد: در این جلسه محمد احمدی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پست آمادگی مجموعه و عوامل شرکت پست را برای برگزاری نمایشگاه کتاب اعلام کرد، بر این اساس و با فراهم آوردن بستر ارسال سریع، مطمئن و کمهزینه کتابهای عرضه شده از جانب ناشران به خریداران، ارائه عادلانه خدمات پستی فراهم و دسترسی عمومی به کتابها حتی در مناطق روستایی و دورافتاده کشور مهیا خواهد بود.

به گفته مدیرکل بازاریابی و فروش شرکت ملی پست، در این جلسه علاوه بر توافق بین دو مجموعه درباره ارائه خدمات پستی به متقاضیان، بر تشکیل کارگروه تخصصی برای ایجاد زیرساختهای فنی و عملیاتی تاکید شد و براساس برنامه تدوین شده نخستین جلسه کارگروه، هفته آینده برگزار خواهد شد.
محمدی، همچنین از تشکیل کارگروه مشترک بین وزارت فرهنگ و شرکت پست خبر داد و گفت: همانند سالهای قبل، کارگروه اجرایی متشکل از مدیران و کارشناسان دو مجموعه با هدف بررسی زیرساختهای فنی و عملیاتی و تامین نیازمندیهای اجرایی، برای برگزاری نمایشگاه کتاب (فیزیکی و مجازی) در سال جاری تشکیل خواهد شد، در این کارگروه مدیران واحدهای اجرایی، کارشناسان فنی و نرمافزاری دو مجموعه و نمایندگان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران حضور خواهند داشت.
وی در ادامه درباره تعیین نرخنامه نمایشگاه کتاب در سال ۱۴۰۴ نیز عنوان کرد: شرکت ملی پست در زمینه برگزاری این رویداد مهم ملی و فرهنگی همواره نگاه تسهیل گری و حمایتی داشته و این موضوع را یک رسالت اجتماعی برای خود قلمداد میکند، بر این اساس خدمات پستی در ایام نمایشگاه کتاب همانند سالهای قبل در قالب سرویسهای اقتصادی و با نگاه غیرانتفاعی ارائه خواهد شد که این موضوع در جلسه نشست معاونان دو وزارتخانه مورد تائید قرار گرفت.
محمدی در ادامه به تمهیدات شرکت پست برای نمایشگاه سیوششم اشاره کرد و گفت: وظیفه ذاتی شرکت ملی پست، قبول، رهسپاری و توزیع مرسولات پستی در اقصی نقاط کشور است، در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب، شرکت ملی پست نسبت به جمع آوری و قبول مرسولات و سفارشات ثبت شده از ناشران اقدام و در کوتاهترین زمان ممکن این مرسولات را به دست خریداران میرساند.
وی افزود: نمایشگاه کتاب در این دوره نیز هم به شکل فیزیکی و هم به شکل مجازی برگزار میشود، به همین دلیل برای نمایشگاه فیزیکی در محوطه نمایشگاه، دفاتر سیار پستی و خودروهای پستی مستقر شده و نسبت به قبول سفارشات و ارسال آنان به نشانی گیرندگان اقدام میکنند، نکته قابل توجه این است که رویکرد و استقبال مردم به خرید مجاری کتاب از نمایشگاه مجازی کتاب بیشتر شده و خدمات پستی در هر دو حوزه نمایشگاه فیزیکی و نمایشگاه مجازی همچون سالهای قبل ارائه خواهد شد.
نظر شما