سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۱
تغییرات برای کاهش تصدی‌گری و چابک‌سازی است/ ادغام «کتاب‌گستر» و «کتیبه»

مدیرعامل شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، از ادغام دو شرکت «کتاب‌گستر» و «کتیبه» در شرکت مادر خبر داد و گفت: برای احیای این شجره طیبه، تصمیم گرفته شد که تصدی‌گری آن را کم کنیم.

سیدجمال هادیان زواره، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اقدامات پیش روی شرکت شرکت انتشارات علمی و فرهنگی در آستانه هفتاد سالگی این مجموعه، عنوان کرد: رسالت بنیان‌گذاران انتشارات علمی و فرهنگی، ترجمه و تالیف آثار فاخر و جدیدی بوده که در نهایت منجر به ارتقای فرهنگ عمومی شود، به همین دلیل از ۷۰ سال پیش، جدیدترین آثار علمی در حوزه مختلف ازجمله ادبیات، فلسفه، کلیات در قرارداد با ناشران خارجی یا مولفان داخلی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی در قالب ۴ هزار عنوان منتشر شده است.

وی افزود: اما در طول زمان و دهه‌های اخیر که این نهاد به تدریج دولتی شده، از اهداف خود فاصله گرفته و به سمت کارهای سفارشی رفته بود؛ بنابراین یا کیفیت تولیدات یا تعداد عناوین
کاهش پیدا کرده است.

هادیان با بیان اینکه در این میان تصدی‌گری زیاد شده و تصور کردند باید چند شرکت به زیرمجموعه خود اضافه کنند، گفت: شرکت‌داری ویژگی‌هایی دارد؛ هر شرکتی هیئت‌مدیره، حسابدار، خدمات و امور اداری دارد و تصدی‌ها زیاد شد، به همین دلیل هزینه‌ها افزایش و تولید کاهش پیدا کرده و فایده‌هزینه با هم نمی‌خواند؛ بنابراین مجموعه را به سمتی برده که نشر، از رده ناشران درجه یک خارج شده است.

به گفته وی، برای احیای این شجره طیبه، تصمیم گرفته شد که تصدی‌گری آن را کم کنیم؛ در نخستین اقدام، شرکت‌هایی که ذیل چتر شرکت مادر ایجاد اما زمینه غیرفعال شدن شرکت را فراهم کرده بودند و به‌معنایی، شرکت مادر، غیرفعال یا کم‌فعال شده بود در شرک مادر ادغام شدند.

به دنبال چابک‌سازی هستیم

در ادامه این گفت‌وگو، هادیان با طرح این موضوع که دو شرکت «کتاب‌گستر» و «کتیبه» در شرکت اصلی ادغام شدند، توضیح داد: این موضوع سبب شده است که برخی از نیروهای اصلی به شرکت مادر رفتند وظایف آن‌ها به شرکت، وارد شد؛ همچنین فضاهایی که به شکل غیرضروری اشغال شده بود، از اشغال در بیاید و ساختار، چابک‌تر شود.

وی با بیان اینکه از میان شرکت‌های مجموعه، «فرهنگ فیلم» به دلایلی باقی مانده است، گفت: حوزه مسئولیت این شرکت، تولید محتوای تصویری است و با توجه به سکوهای توزیع و پخش، توزیع محتوای تصویری کار بزرگی است و می‌توانیم علاوه بر تولید محتوای متنی مکتوب، در حوزه تصویری محتوای تصویری فاخر تولید کنیم.

هادیان با طرح این موضوع که چابک‌سازی در مجموعه انتشارات علمی و فرهنگی، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نخستین آثار خود را نشان می‌دهد، یادآور شد: بیش از ۳۰ عنوان کتاب چاپ نخست و تجدید چاپ را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهیم کرد.

وی همچنین درباره آگهی مزایده اجاره چاپخانه شرکت علمی و فرهنگی نیز توضیح داد: یک ناشر نباید لزوماً چاپخانه داشته باشد؛ مثل اینکه یک مولف لزوماً نمی‌تواند ناشر باشد، هرکدام از آن‌ها شغل‌های جداگانه‌ای هستند که تخصص‌های متفاوتی از همدیگر دارند و حوزه چاپ یک کار و تخصص مجزا است.

مدیرعامل شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چابک‌سازی ادامه داد: از زمان تاسیس و فعالیت شرکت نیز طی دهه‌های مختلف، هیچ گاه در اساسنامه یا در فکر و ذهن موسسان و اداره‌کنندگان، چاپخانه نبوده است. این چاپخانه به الزامات غیرضروری مثل چاپ دفترچه بیمه یا دستگاه چاپی که برای روزنامه به ایران وارد شده بود، به این مجموعه اضافه شده و بعدها مثل بار سنگینی به اینجا اضافه شده است.

به گفته وی، با توجه به اینکه چاپخانه‌داری یک تخصص است، این چاپخانه سودده نبوده و وبال گردن مجموعه بوده است و به جای اینکه کمک کننده باشد، انرژی می‌گرفته است، گزارش کارشناسی نشان می‌داد که اگر مجموعه ماشین‌آلات و فضاهای چاپخانه به بخش خصوصی واگذار کند، مابه‌ازای اجاره آن می‌تواند کمکی به حوزه نشر و تولید کتاب و محتوای فاخر باشد.

هادیان با بیان اینکه واگذاری چاپخانه بخشی از فرایند چابک‌سازی و فعال‌سازی انتشارات علمی و فرهنگی است، گفت: مجموعه این گزارش‌ها سبب شد تا طی یک فرایند قانونی، چاپخانه را به مزایده بخش خصوصی بگذاریم و اگر بخش خصوصی پایین‌ترین بها را در نطر گرفت چاپ و صحافی خود را به آن می‌دهیم و اگر نه به جایی می‌دهیم که بیشترین صرفه اقتصادی را برای ما به همراه داشته باشد.

تغییرات برای کاهش تصدی‌گری و چابک‌سازی است/ ادغام «کتاب‌گستر» و «کتیبه»

نخستین گام‌ها برای مدرنیزه شدن

وی در ادامه به سیاست پیش روی این مجموعه اشاره کرد و گفت: موسسان انتشارات علمی فرهنگی مثل همایون صنعتی‌زاده، ازجمله افراد مبتکر و ایران‌دوستی بودند که شرکت را با هدف تولید ارتقای فرهنگ عمومی و تولید محتوای فاخر تاسیس کردند، امروزه تولید محتوای فاخر فقط به متن مکتوب منحصر نمی‌شود؛ بلکه صوت، تصویر، پادکست و … نیز شامل آن می‌شود.

هادیان افزود: معتقدم، اگر موسسان انتشارات حاضر بودند، اینجا را به استارتاپی تبدیل می‌کردند که هم خودش بتواند آثار فاخر تبدیل کند، هم چتر حمایتی آن به دلیل پیشینه قوی بتواند منبع تولید باشد، در ساختار چابک انتشارات باید به سمتی حرکت کنیم که علاوه بر ترجمه و تالیف کتاب، از مولفان درجه یک ایرانی و خارجی، به تدریج به ساحت‌های دیگر تولید محتوا، مثل فیلم، صوت، استفاده از هوش مصنوعی و تحول دیجیتال در علوم انسانی و هنر وارد شویم.

وی با بیان اینکه نخستین گام‌ها را برای مدرنیزه کردن انتشارات علمی و فرهنگی برداشتیم تا به ساحت‌های جدیدی وارد شود، ادامه داد: ساحت‌هایی که دو منفعت دارد؛ مخاطبان جدید به‌ویژه جوانان را همراه کند، دیگر اینکه به لحاظ اقتصادی به کمک نشر می‌شتابد تا این موسسه که از نظر مادی در مضیقه قرار گرفته، بتواند روی پای خود بایستد و بتواند آثار درجه یک را تولید کند.

مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی گفت: در سی‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس انتشارات علمی و فرهنگی و در آستانه سی‌وپنجمین سالگرد انتشار ترجمه «نهج‌البلاغه» اثر سیدجعفر شهیدی که نایاب است را با یک بازآرایی گرافیکی، جلد جدید و چاپ فاخر منتشر خواهیم کرد که امیدوارم مبدا انتشار اخبار خوب برای همه علاقه‌مندان به این انتشارات باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین