شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۱
دوا و درمان پای تلفن

تلفن‌درمانی به معنای ارائه خدمات روان‌درمانی از طریق تماس تلفنی است و به‌ویژه برای افرادی که به دلایل مختلف نمی‌توانند به صورت حضوری به درمانگران مراجعه کنند، به یک روش موثر و کارآمد تبدیل شده است.

خبرنگار سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): «تلفن‌درمانی؛ از بنیادهای نظری تا مهارت‌های ارتباطی» به قلم سارا هارت و ترجمه حسام‌الدین آشنا، امیرحسین آشنا و زهرا مجدی، به شیوه‌هایی از درمانگری پرداخته که اگرچه قدمتی پنجاه‌ساله دارد، اما با همه‌گیری ویروس کرونا دوباره در مرکز توجهات قرار گرفت.

مولف در مقدمه اثر خود، هدف از نگارش این کتاب را به اشتراک گذاردن تجربه خود از کاردرمانی بدون نشانه‌های بصری از مراجع عنوان می‌کند. نیز بر آن است که اگرچه نزدیک به ۱۵۰ سال است که تلفن اختراع شده، اما این کتاب کوشیده به‌روزرسانی کاربرد آن در حوزه درمان و بررسی استفاده از آن در آینده‌ای نه چندان دور را دنبال نماید.

بر اساس آنچه در این اثر آمده، تلفن‌درمانی به معنای ارائه خدمات روان‌درمانی از طریق تماس تلفنی است و به‌ویژه برای افرادی که به دلایل مختلف نمی‌توانند به صورت حضوری به درمانگران مراجعه کنند، به یک روش موثر و کارآمد تبدیل شده است. این روش می‌تواند در سطح کلان، عدالت‌درمانی را تقویت و نابرابری قدرت در حوزه روان‌درمانی را کاهش دهد. یکی از اصلی‌ترین مزایای تلفن‌درمانی، دسترسی آسان و سریع به خدمات روان‌درمانی است. این روش به افراد امکان می‌دهد که بدون نیاز به حضور فیزیکی در مطب، با درمانگران خود ارتباط برقرار و کمک‌های لازم را دریافت کنند.

کتاب «تلفن‌درمانی؛ از بنیادهای نظری تا مهارت‌های ارتباطی» به بررسی جامع این روش درمانی نوین می‌پردازد و راهنمایی‌های مفیدی برای روان‌درمانگران ارائه می‌دهد تا بتوانند به طور موثر، از طریق صدا و بدون تصویر یا حضور فیزیکی به بیماران خود کمک کنند. این کتاب از جنبه‌های فیزیکی، ارتباطات کلامی را آغاز می‌کند و با استناد به نظریه‌های عصب روان‌شناسی شناختی، روان‌ترکیب‌گری، کثرت‌گرایی و شناختی – رفتاری نشان می‌دهد یک درمان‌گر حرفه‌ای با شناخت ظرایف و ویژگی‌های کلامی می‌تواند ارتباط موثرتر و عمیق‌تری با درمان برقرار نماید. یکی از نقاط قوت این کتاب، استفاده از تجربیات و مثال‌های عملی است. نویسنده با روایت تجربیات خود و مصاحبه‌های موردی با دیگر روان‌درمانگران، مثال‌های واقعی و کاربردی از چالش‌ها و راه‌کارهای موثر برای برگزاری جلسات تلفن‌درمانی موفق ارائه داده است. این مثال‌ها به حرفه‌ای‌ها کمک می‌کند تا بهترین روش‌ها و تکنیک‌ها را در جلسات خود به کار گیرند و به بهترین نحو به مراجعان خود کمک کنند.

«تلفن‌درمانی؛ از بنیادهای نظری تا مهارت‌های ارتباطی» در ۲۵۵ صفحه و به همت انتشارات نقش نیام منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها