دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
کتاب «از اسطوره تا سینما» به چاپ دوم رسید

قزوین- کتاب «از اسطوره تا سینما» تالیف ندا خوینی توسط انتشارات شمع آوید قزوین به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، «از اسطوره تا سینما» عنوان کتابی است که توسط ندا خوینی پژوهشگر شاهنامه و اسطوره، تالیف شده و هشت فیلم از سینمای ایران را با نگاه و بررسی اسطوره شناسی مورد واکاوی قرار می دهد.

«باشو غریبه کوچک»، «چریکه تارا»، «غریبه و مه»، «مرگ یزگرد»، به کارگردانی بهرام بیضایی و «کندو» اثر فریدون گله، «سرانگشتان فرشته» به کارگردانی محسن آقالر و «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی، هشت فیلمی هستند که در این کتاب از نگاه اسطوره شناسی به آنها پرداخته شده است.

مولف در بخش پیشگفتار نوشته است: «اسطوره با آدمی زاده شده، تغییر و تحول پیدا کرده و در پیکره داستان‌ها و حکایات و همراه با آثار هنری و ادبی تداوم یافته است. نمی‌توان حضور اساطیر را در فرهنگ، ادبیات و هنر، از جمله هنرهای نمایشی که از روزگار آیسخولوس، اوریپید و آریستوفانس تا سینمای روزگار ما با اسطور پیوند استواری دارند، نادیده گرفت. نگاه ویژه به اسطوره و قدرت تخیل آن در قرن بیستم یکی از مولفه‌های اصلی ادبیات و هنر مدرن و پست مدرن به شمار می‌آید. با توجه به تحلیل ساختارگرایان و بزرگی چون لوی استروس، رولان بارت، کلود برمون در زمینه اسطوره و آیین در سینمای بیضایی و سه فیلمساز دیگر می‌پردازد. زمان مقدس و زمان اسطوره‌ای به ابدیت و تکرار اساطیر و آیین‌ها جانی تازه می‌بخشند. قهرمانان دراین سینما اغلب جنسیت زن دارند و بر همین اساس در هشت فیلم مورد نظر (غریبه و مه، چریکه تارا، مرگ یزگرد، باشو غریبه کوچک، مسافران، درباره الی، کندو و سرانگشتان فرشته) به موتیف‌های پرتکرار اساطیری پرداخته می‌شود که کلید واژه‌های اسطوره‌ای در آسیای‌غربی و بین‌النهرین به شمار می‌روند. در این تحلیل و بررسی به نیکی پیوند ادبیات و سینما مشخص می‌شود.

کتاب با بررسی ایزد بانوانی چون آناهیتا و موتیف پرکاربردی چون ایزد برکت به فر قهرمان جوزف کمپل در فیلم کندوی فریدون گله می‌رسد و با بررسی آرکی‌تایپ‌ها درباره الی افقی را می‌گشاید تا در آینده بتوان سینما را از زاویه دید روان‌شناسی یونگ دقیق‌تر بررسی کرد.

محتوای فیلم‌های بهرام بیضایی درون مایه بومی دارد که با دیدن این فیلم‌ها می‌توان با بسیاری از آیین‌ها و فرهنگ ایران آشنا شد.

در پایان از همه کسانی که مرا در راه تدوین و چاپ این کتاب یاری نمودند، سپاس گزارم».

کتاب «از اسطوره تا سینما» نخستین بار در سال ۱۴۰۲ توسط انتشارات شمع آوید منتشر شده بود و امسال نیز با تیراژ ۵۰۰ جلد و به قیمت ۹۵ هزار تومان تجدید چاپ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها