دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴
پژوهشی در نگاره‌های مجمع‌التواریخ و جامع‌التواریخ/ نسخه خطی کتابخانه توپقاپی‌سرای ترکیه

پژوهشی در مجمع‌التواریخ تألیف حافظ ابر و(۸۲۳ ق) و جامع‌التواریخ رشیدالدین فضل الله همدانی (۷۱۸ ق)، نسخه خطی کتابخانه توپقاپی سرای ترکیه، با پژوهش محمدرضا غیاثیان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «پژوهشی در نگاره‌های مجمع‌التواریخ تألیف حافظ ابر و(۸۲۳ ق) و جامع‌التواریخ رشیدالدین فضل الله همدانی (۷۱۸ ق)»، نسخه خطی کتابخانه توپقاپی سرای ترکیه، با پژوهش محمدرضا غیاثیان منتشر شد.

نسخه‌ای که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته، اقدم و کهن‌ترین دست‌نویس جامع‌التواریخ در سال ۷۱۴ ق در رَبع رشیدی کتابت شده است. حدود یک قرن بعد این اثر به کتابخانۀ شاهرخ تیموری (حکومت: ۸۰۷۸۵۰) راه یافت و شاهرخ تکمیل بخش پیش از اسلام جامع‌التواریخ را به حافظ ابرو امر کرد و وی این بخش را به نام مجمع‌التواریخ جایگزین کرد. این قسمت پیشتر به‌اشتباه به اسم جامع‌التواریخ رشیدالدین در میراث مکتوب منتشر شده بود که با کشف این نسخه و چاپ عکسی مجمع‌التواریخ از سوی این مؤسسه، این ابهام و ایراد برطرف شد. این نسخه دارای ۴۳۵ برگ و ۱۴۲ تصویر و نگاره و شش صفحه مذَهب است.

بخش‌های ایلخانی نسخه با شصت و نه نگاره و بخش تیموری آن با چهل و هفت نگاره مصور شده است. این نسخه در عصر صفویه نوسازی و در سال ۱۷۳۰ م. به استانبول و کتابخانۀ توپقاپی راه یافته است.

سال‌ها قبل این نسخه را مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب برای چاپ از توپقاپی‌سرا دریافت کرد، ولی به دلیل بهم‌ریختگی اوراق امکان بررسی و چاپ عکسی آن فراهم نشد، اما محمدرضا غیاثیان توانست با پیدا کردن ارتباط اوراق، پرده از راز نسخه جامع‌التواریخ مندرج در این نسخه تیموری بردارد و با نسخۀ دیگری که در کتابخانۀ شاهرخ تولید شده مقایسه کند و به جعلی بودن برخی نگاره‌های جدید در آن پی‌ببرد.

این پژوهش در چهار فصل سامان یافته است. فصل اول درباره رشیدالدین و زمینه‌های تألیف جامع‌التواریخ در ربع رشیدی و فصل دوم درباره حافظ‌ابرو و مجمع‌التواریخ و نسخ خطی به‌جای مانده از آن، فصل سوم بر مطالعۀ نسخه‌شناختی خزینه ۱۶۵۳ و فصل چهارم بر نگاره‌های آن و مقایسه با نقاسی‌های دیگر نسخ مجمع‌التواریخ متمرکز شده است.

چاپ عکسی / نسخه‌برگردان این اثر در چهار جلد در قطع رحلی در سال ۱۳۹۸ از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب با پژوهش محمدرضا غیاثیان منتشر شد و اینک این کتاب به عنوان تک‌نگاشتی عالمانه از سوی همین محقق به صورت رنگی در حدود ۲۹۰ صفحه با بهای ۴۰۰ هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان به تاریخ و هنر قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها