دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱
غنای آثار تألیفی اعتماد کودک و نوجوان به منابع مکتوب را برای ساختن ایده‌ها جلب می‌کند

علی‌الله سلیمی، نویسنده و روزنامه‌نگار گفت: نقش پدیدآورندگان کتاب کودک و نوجوان در جهت هموارسازی مسیری که مخاطب کودک و نوجوان را به مفهوم «خواندن برای ساختن» می‌رساند، مهم و تأثیرگذار است؛ چون وقتی این مخاطب اطلاعات دقیق و کاربردیِ موردنیاز خود را در کتاب‌های تألیف‌شده پیدا کند با اعتماد و اطمینان بیشتری به سراغ این منابع می‌رود.

علی‌الله سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره شعار امسال نمایشگاه کتاب تهران که «بخوانیم و بسازیم» است، گفت: شعار امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با عنوان «‌بخوانیم و بسازیم» از جهات گوناگون انتخاب به‌موقع و هوشمندانه‌ای است که از یک سو به نقش مهم و تأثیرگذار «خواندن» یا همان مطالعه در فرایند بهبود جامعه اشاره دارد و از سوی دیگر به مفهوم «ساختن» به عنوان یک کلیدواژه در ترقی و تعالی جامعه تأکید می‌کند. ترکیب دو عبارت پرمعنای «خواندن» و «ساختن» و اولویت دادن به عبارت «خواندن» به عنوان زمینه و بستری برای «ساختن»، بیش از هر موضوعی، جایگاه والای مطالعه یا همان خواندن برای آگاهی و گسترش دانش جهت بهبود شرایط با کار و تولید یا همان ساختن را در ذهن تداعی می‌کند. این‌که برای ساختن جامعه مطلوب و ایده‌آل به دانش و آگاهی لازم نیاز است که آن هم با مطالعه و خواندن به دست می‌آید. در اینجا، هدف اصلی شعار امسال نمایشگاه کتاب تهران، ساختن یک جامعه مترقی و آرمانی است که شرط تحقق آن هم مطالعه و کاوش در علوم مختلف است که ذهن انسان را به سوی دنیای جامعه پیشرفته رهنمون می‌کند. شعار امسال نمایشگاه کتاب تهران از آن جهت اهمیت بسیار دارد که در نظر بیاوریم امسال در پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده و اینجا، تولید یا همان ساختن اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند.

این روزنامه‌نگار ضمن اشاره به اینکه در انتخاب شعار امسال نمایشگاه کتاب تهران، گروه سنی کودکان و نوجوانان هم به عنوان بخش مهمی از مخاطبان شعار در نظر گرفته شده است، بیان کرد: برای این گروه سنی، دانشِ ساختن هر ابزار یا وسیله‌ای که بعدها با مفهوم «تولید» هم گره می‌خورد، معمولاً با مراجعه به منابع مکتوب یا همان کتاب و مطالعه به دست می‌آید و بسیاری از کودکان و نوجوانان با مطالعه و خواندن، راه‌های ساختن هر ایده خلاقانه را یاد می‌گیرند و به عبارت بهتر، از طریق خواندن به ساختن می‌رسند که در کنار عوامل تجربی، راهکار مفید و اغلب نتیجه‌بخش است.

او افزود: نکته مهمی که در ارتباط با مفهوم شعار امسال نمایشگاه کتاب تهران و گروه سنی کودکان و نوجوانان درخور توجه است، تأکید بر نهادینه‌سازی امرِ خواندن برای ساختن در ذهن مخاطب کودک و نوجوان است که یاد می‌گیرد برای ساختن هر ایده‌ای باید در ابتدا دانش ساخت آن ایده را به دست بیاورد که آن هم از طریق مطالعه و خواندن در دسترس است.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان درخصوص نقش پدیدآورندگان و دست‌اندرکاران حوزه کتاب کودک و نوجوان در هموارسازی مسیر ساختن آینده کودکان و نوجوانان این‌طور توضیح داد: نقش مؤلفان و پدیدآورندگان کتاب کودک و نوجوان در جهت هموارسازی مسیری که مخاطب کودک و نوجوان را به مفهوم «خواندن برای ساختن» می‌رساند، مهم و تأثیرگذار است؛ چون وقتی این مخاطب اطلاعات دقیق و کاربردیِ موردنیاز خود را در کتاب‌های تألیف‌شده پیدا کند با اعتماد و اطمینان بیشتری به سراغ این منابع می‌رود و در غیر این صورت، به مرور، از مطالعه و خواندن دور می‌شود. بنابراین، نقش مؤلفان و پدیدآورندگان کتاب کودک و نوجوان در این میان مهم و تعیین‌کننده است و لازمه آن هم، انجام تحقیق و پژوهش‌های موردنیاز برای هر اثری است که با نیازهای مخاطب کودک و نوجوان در ارتباط است؛ زیرا غنای آثار، زمینه اعتماد و اطمینان این گروه سنی به منابع مکتوب در جهت ساختن را فراهم می‌کند.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط