سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۱
یک فنجان کتابِ رفیقانه/ کافه‌ای که کتاب سِرو می‌کند

همدان - «رفیقانه» کافه‌ای است که در آن کتاب سِرو می‌شود و با حضور در آن باید یک فنجان کتاب سر کشید.

‌سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): رفیقانه، چه نام جذاب و زیبایی که با شنیدنش حس صمیمت بیش از هر چیزی در آن نمایان است. کافه رفیقانه، مکانی دنج و آرام که همین نام روان و دلچسب برازنده اوست، همان که صمیمیت از سروکولش بالا می‌رود و تو را به جایی می‌برد که ساعت‌ها با رفقا بنشینی و گپ بزنی و یه فنجان کتاب نوش جان کنی.

در یک عصر بهاری هنگامی که نم نم باران هوای پاک و دل‌انگیزی را فراهم کرده بود، راهی کافه رفیقانه شدم و تصمیم گرفتم خودم را به صرف یک فنجان کتاب دعوت کنم.

اما امروز یکشنبه بود؛ یکشنبه‌هایی که خانم مریم زرنشان از نویسنده‌های برجسته همدانی نیز مهمان این کافه است و با حضور دختران و مادران کتاب می‌خوانند و نقد و بررسی دارند، نقالی می‌کنند و شعر می‌سرایند.

کافه کاملاً دخترانه و دنج چیده شده و صدای آب‌نمای حوض کوچک آبی وسط کافه زیبایی آن را دوچندان کرده است، از دور دیدم دخترخانم خردسالی نقالی می‌کند و شاهنامه را از بر می‌خواند و چه فضای دل‌انگیزی بهتر از این.

یک فنجان کتابِ رفیقانه/ کافه‌ای که کتاب سِرو می‌کند

همان حوالی روی یک تخت سنتی نشستم و منتظر ماندم ادامه ماجراجویی‌ام از کافه را پس از اتمام نقالی آن دختر کوچولو داشته باشم هر چند چنان جذب کافه شده بودم که سرم به دور و برم می‌چرخید.

یک طرف تصاویر نویسندگان خانم روی میز چیده شده بود و در سمت دیگر کتاب‌هایی که توسط رهبری مورد تقریظ قرار گرفته بود، خودنمایی می‌کرد.

یک فنجان کتابِ رفیقانه/ کافه‌ای که کتاب سِرو می‌کند

کتابخانه کوچکی در گوشه انتهایی کافه بود که کتاب‌های رنگارنگ با نظم و ترتیب در آن چیده شده بود و ترکیب وسایل کافه همچون فنجان و قوری و سماور با کتاب‌های متنوع در یک قفسه چوبی نمای زیبایی به کافه بخشیده بود.

بعد از نقالی نوبت به خانم زرنشان نویسنده کودک و نوجوان رسید که با همان خوشرویی همیشگی رو به بچه‌ها سلام کرد و چون سالروز میلاد سعدی و قیصر امین‌پور بود به معرفی و خوانش کتاب این دو شاعر کرد.

یک فنجان کتابِ رفیقانه/ کافه‌ای که کتاب سِرو می‌کند

به ساعات پایانی کافه که رسیدیم، کم کم خلوت شد و فرصتی شد تا دوری در کافه بزنم و بیشتر و بهتر با فضای آنجا آشنا شوم کافه‌ای که کتاب در هر بخشی از آن خودنمایی می‌کرد و فضای دنجی برای دوستداران کتاب شده بود تا برای لحظاتی یک فنجان کتاب سر بکشند.

خانم خلیلی که خود از بانیان شکل‌گیری این کافه بود، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان از چگونگی شکل‌گیری کافه رفیقانه برایمان اینگونه گفت: این مرکز ۲۴ تیرماه ۱۴۰۲ راه اندازی شده است، هدف ایجاد فضایی امن و یک فضای خوب همراه با نشاط برای دختران نوجوان آن هم با محوریت کتاب است. ایده این کافه از مجموعه سلامت روان و مجموعه نهضت بانوان بود اما در بین دستگاه‌هایی که مورد حمایت قرار دادند؛ سازمان تبلیغات بیشترین حمایت را داشت و این فضا را در اختیار ما گذاشت. سرانجام با ایده‌هایی که دوستان داشتند، کافه تجهیز و آماده‌سازی شد و اکنون همه دختران می‌توانند به صورت روزانه حضور یافته و استفاده کنند.

یک فنجان کتابِ رفیقانه/ کافه‌ای که کتاب سِرو می‌کند

وی با اشاره به اینکه دختران نوجوان می‌توانند دوره‌ها و جشن تولدهای خود را در اینجا بگیرند و حتی می‌توانند در جلسات نقد کتاب و جشن امضای کتاب که تاکنون دو جشن امضا هم داشتیم، شرکت کنند، افزود: دورهمی هفتگی ما یکشنبه‌ها با عنوان یک فنجان کتاب است اما کافه همه روزها باز است و در تابستان به صورت صبح و بعدازظهر در خدمت دختران و بانوان هستیم.

وی با بیان اینکه در کافه اتاق آموزش داریم، بیان کرد: همچنین کارگاه‌های سه بعدی مهارت‌های دخترانه برگزار می‌کنیم‌، فروشگاه دارین و اتاق بازی نیز در نظر گرفته شده است‌.

خلیلی با اشاره به اینکه فضا کاملاً دخترانه بوده و فقط بانوان می‌توانند حضور یابند، گفت: اما پسران کم سن و سال همراه مادران خود می‌توانند حضور یابند.

وی ادامه داد: در کافه استعدادیابی ویژه دختران و پسران ۴ تا ۱۱ سال داریم و کمک می‌کنیم دختران استعدادها و توانمندی‌های خود را بشناسند، انتخاب رشته خوبی داشته باشند و شغل آینده خود را به خوبی برگزینند.

یک فنجان کتابِ رفیقانه/ کافه‌ای که کتاب سِرو می‌کند

وی با اشاره به برنامه های حوزه کتاب کافه ادامه داد: در حوزه کتاب مهمترین اقدام حضور نویسنده‌هاست، معرفی کتاب و برگزاری کارگاه‌های نویسندگی خلاق داریم و حتی در هدایا هم کتاب مدنظر قرار دارد.

خلیلی در عین حال گفت: اینجا به پشتوانه دختر خانم‌ها باید شناخته شود، ما نیاز به معرفی داریم و رسانه‌ها نیز باید کمک کنند باید به گونه‌ای باشد که مدارس هم در این فضا حضور یابند.

چرا نام کافه رفیقانه انتخاب شد؟

وی ادامه داد: عنوان رفیقانه برای این بود که در نوجوانی رفاقت خیلی پررنگ است و نوجوان به همان اندازه که از خانواده فاصله می‌گیرد چندین برابر به دوستان خود نزدیک می‌شود و ما دنبال آن هستیم دوستی‌های نوجوانی را خوب شکل دهیم و آن را حفظ کنیم بنابراین نامش رفیقانه شد.

یک فنجان کتابِ رفیقانه/ کافه‌ای که کتاب سِرو می‌کند

مریم زرنشان نویسنده کودک و نوجوان نیز در خصوص این کافه گفت: یکشنبه‌ها از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ دوره کتابخوانی با دختران داریم که نام آن یک فنجان کتاب است.

وی ادامه داد: اینجا با توجه به فضای دخترانه، مادران با دختران حضور می‌یابند، نوجوانان به همراه دوستان خود می‌آیند و ضمن استفاده از فضای کافه کتابخوانی هم داریم.

این نویسنده کودک و نوجوان همچنین بیان کرد: در این کافه از کتاب، تازه‌های نشر و معرفی کتاب داریم، از ادبیات کلاسیک صحبت می‌کنیم و به فراخور ذائقه برنامه‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همچنین تفسیر شعر و حاشیه نویسی درباره کتاب‌هایی که بچه‌ها می‌خوانند، هم پیش‌بینی شده است، گفت: هر جا کتاب باشد، رشد و نمو نیز وجود دارد و جامعه از ایستایی خارج می‌شود، با توجه به اینکه اکنون فضای مجازی وقت نوجوان را پر کرده است، در این کافه نوجوان برای دقایقی هم که شده از فضای مجازی جدا می‌شوند، کتاب را لمس می‌کنند و می‌خوانند.

کافه رفیقانه اگرچه به تازگی فعالیت خود را شروع کرده اما فرصت‌های کتابخوانی خوبی را در اختیار اهالی کتاب قرار داده است تا بانوان به راحتی در کافه حاضر شوند و جرعه‌ای کتاب بنوشند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها