سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
کودک با مطالعه کتاب، مهارت کار و خلق افکار پیدا می‌کند/ نقش رسانه و خانواده در کتاب‌خوانی

اردبیل- مدیر انتشارات نیکان امروز به بهانه روز جهانی کتاب و کودک گفت: کودک با خواندن کتاب توانایی انجام کار و خلق افکار و مقابله با مشکلات را به دست می‌آورد.

زعفر احدزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل اظهار کرد: دوم آوریل برابر با ۱۴ فروردین زاد روز «هانس کریستین اندرسن» نویسنده دانمارکی داستان‌های کودکان به عنوان روز جهانی کتاب کودک نامگذاری شده است و هدف این روز توجه بیشتر به ابزار دانایی یعنی کتاب و بزرگداشت جایگاه کتاب کودک و ادبیات کودک و نوجوان در جهان است.

وی با بیان اینکه کودک از طریق ادبیات در درجه اول آمادگی فهم دیگران و ارتباط با آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف پیدا می‌کند، بیان کرد: رابطه کودک و کتاب رابطه لذت و بهره بردن از دنیای محیط و پرورش ذهن است.

مدیر انتشارات نیکان امروز مهربانی با کتاب را مهم‌ترین ابزار توسعه توسعه‌یافتگی دانست و افزود: اصلاح نگرش، قرارگیری کتاب در سبد نیازمندی‌های روزمره خانواده‌ها و اختصاص مهم‌ترین زمان‌ها به فعالیت‌های کتب محور، در بهبود شرایط زندگی مؤثر است.

احدزاده با اشاره به نقش رسانه‌های نوظهور و وضعیت اقتصادی خانوادها در فاصله‌گیری از یار مهربان «‌کتاب» عنوان کرد: طبق پژوهش‌های انجام‌شده، رابطه مستقیمی بین وضعیت اقتصادی و کتاب‌خوانی وجود دارد و همواره والدین کتاب‌خوان، فرزندان کتاب‌خوان تربیت می‌کنند و آن‌ها همواره به عنوان الگوهای رفتاری، نقش بسزایی در تربیت روانی، فکری و روند اجتماعی شدن فرزندان خود دارند.

وی ادامه داد: نخستین عامل مؤثر در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه فرزندان، والدین هستند و نباید غافل شد که دولت و نهادهای متولی و رسانه ها تاثیری غیرقابل انکار در این فرآیند دارند.

احدزاده اظهار کرد: اگر لذت و شیرینی خواندن کتاب و سفر به دنیای انسان بودگی بیشتر بازگو و دنیای بدون خشونت و سرشار از عشق و عطوفت کتاب درست تبیین شود، به بهبود شرایط موجود موثر است.

به عقیده وی نویسنده کتاب کودک بر لبه شمشیری ایستاده که ضمن برخورداری از تخصص و دانش کافی، بسیار ساده نویسی نکند تا حدی که اثرش در سطح بسیار پایینی ظاهر شود و هم نوشته اش چنان سخت نباشد که از درک و توانایی کودکانه فاصله بگیرد.

نویسنده اردبیلی یادآور شد: جامعه‌ای فرهیخته است که شهروندان آن به کتاب و کتاب‌خوانی اهمیت دهند و آن را جزو اولویت‌های خود قرار دهند، چرا که پیشرفت یک جامعه در ِگرو کتابخانه‌ها و منظومه‌های آموزشی، پرورشی و فرهنگی است و آینده فرهنگی جامعه حاصل کنش‌های امروزی این منظومه‌ها و نهاد بسیار مؤثر خانواده است که در درازمدت، جامعه محصول فرهنگی آن تلقی می شود.

احدزاده به فعالیت‌های ارزشمند در ارتباط با تولید کتاب کودک توسط پدیدآورندگان و ناشران استانی اشاره و بیان کرد: جایگاه اردبیلی‌ها در ادبیات کودک کشور با حضور موثر زنده‌یاد امیرحسین فردی، داود غفارزادگان، جعفر ابراهیمی و محمدرضا بایرامی در پدیدآوری کتاب برای نسل کودک و نوجوان درخشان بوده و همزمان با رویکردی امیدوار کننده از طرف علاقمندان این حوزه در خود استان نیز مواجه بوده ایم و به تعداد نویسندگان و مترجمان در این حوزه روز به روز افزوده می‌شود.

مدیر انتشارات نیکان امروز افزود: انتشارات نیکان امروز نیز یکی از اهداف اصلی اش کمک به تولید آثار فاخر برای نسل کودک و نوجوان است.

برچسب‌ها

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها