شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
کتاب «مروری بر شعر غنایی فارسی»  منتشر شد

فارس- کتاب «مروری بر شعر غنایی فارسی از قرن ششم تا هشتم هجری قمری» در شیراز منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، این کتاب حاصل پژوهش و قلمی سرکار خانم زرین‌تاج واردی، استاد دانشگاه شیراز است و ویراستاری آن را الهام خواست‌خدایی به عهده داشته است.
نویسنده در ابتدای کتاب، شعر غنایی را یکی از جذاب‌ترین گونه‌های ادبی جهان می‌داند که همپای شکل‌گیری عواطف و احساسات بشر خلق شده و معتقد است تا زمانی که نبض زندگی بتپد، شعر غنایی ادامه خواهد داشت؛ چرا که موضوع آن، غم و شادی است، و این دو در هر مکان و زمان، قرین و ملازم وجود انسان هستند
در ابتدای این اثر، نخستین نشانه‌های شعر غنایی در ایران مربوط به زمان پارت‌ها و مادها معرفی شده و با بیان سیر تحول آن در گذر تاریخ، به رابطۀ مستقیم رشد کیفی شعرغنایی با مدنیت و ارتقای جامعه، اشاره می‌شود؛ رابطه‌ای که همگام با شکل‌گیری جوامع و ترقی آن‌ها، سیر صعودی داشته است.
واردی، در تبیین ادامۀ رشد شعر غنایی، قرن ششم را زمانی می‌داند که شعر غنایی فارسی به یکی از کامل‌ترین مراحل تحول و بالندگی خود می‌رسد و این سیر ترقی تا قرن هشتم رو به تزاید است. به اعتقاد نویسنده، ریشۀ این تحولات را باید در مسائل تاریخی، اقلیمی، مذهبی و جامعه‌شناختی جست‌وجو کرد.

کتاب «مروری بر شعر غنایی فارسی»  منتشر شد

از دیدگاه این کتاب، نخستین تشعشعات تجلی شعر غنایی در قرن ششم، در اشعار سنایی بود و پس از او انوری، خاقانی، نظامی، عطار، مولوی و عراقی هرکدام به نورانیت این فضا پرتوهایی طلایی افزودند تا اینکه خورشید وجود سعدی و حافظ به طلوع نشست و از اینجا بود که قرن‌های ششم تا هشتم هجری یکی از زیباترین فرازهای شعر غنایی فارسی شد؛ دوره‌ای که تا هنوز هیچ عهدی نتوانسته است با آن لاف هم‌سنگی زند.
کتاب «مروری بر شعر غنایی فارسی از قرن ششم تا هشتم هجری قمری» در ۱۴ فصل با این عناوین تدوین شده است: تعریف شعر غنایی؛ شعر غنایی و سایر گونه‌های ادبی؛ تاریخچۀ ادب غنایی جهان؛ تاریخچۀ شعر غنایی در ایران از بدو پیدایش تا ابتدای قرن ششم؛ اوضاع ایران در قرن ششم؛ اوضاع ایران در قرن هفتم؛ اوضاع ایران در قرن هشتم؛ معرفی شاعران غنایی‌گوی قرن ششم تا هشتم؛ قالب‌های شعر غنایی؛ انواع شعر غنایی؛ مضامین شعر غنایی فارسی؛ عناصر در شعر غنایی فارسی؛ ویژگی‌های صوری شعر غنایی در قرن‌های ششم تا هشتم و زیبایی‌شناسی معنوی.
به گزارش ایبنا؛ این کتاب در انتشارات تخت‌جمشید شیراز در قطع وزیری با ۶۰۶ صفحه و جلد نفیس، با قیمت ۵۰۰ هزار تومان منتشر و در آستانه نوروز ۱۴۰۳ روانه بازار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها