پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
روایت زندگی شهید سالمی در کتاب «نفوذی»

کتاب «نفوذی» مروری است بر زندگی شهید عبدالمحمد سالمی، یکی از اعضای واحد اطلاعات شناسایی قرارگاه سری نصرت، و ضمن مرور بخش‌هایی از زندگی او، نگاهی هم دارد به زورآزمایی ایران و عراق در جنگ اطلاعات.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): داوران بیست و یکمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس، در گروه مستندنگاری و بخش زندگی‌نامه مستند، کتاب «نفوذی» نوشته بهنام باقری را پسندیدند و آن را به عنوان یکی از دو اثر شایسته تقدیر انتخاب کردند. این کتاب، نگاهی است به زندگی شهید عبدالمحمد سالمی، یکی از اعضای واحد اطلاعات شناسایی قرارگاه سری نصرت و از این‌رو، می‌توانیم آن را روایت ناگفته‌هایی از جنگ تحمیلی ما با بعثی‌ها بدانیم. «نفوذی» ضمن مرور بخش‌هایی از زندگی شهید سالمی، نگاهی هم دارد به زورآزمایی ایران و عراق در عرصه تقابل اطلاعاتی و اهمیت موفقیت در این عرصه برای پیروزی در میدان رزم را به خوبی نشان می‌دهد.

به نوشته نوید نوروزی «با تورق در این کتاب نکات جالبی جلب توجه می‌کند که به دلیل گستره فعالیت شهید نگاه تازه‌ای از جنگ را به ما ارائه می‌دهد. در این کتاب از نگاه شهید می‌بینیم که همه کشور عراق درگیر جنگ است و فضای امنیتی و نظامی حتی در شهرهای دور از جبهه به خوبی مشهود است. جاسوسی عناصر دشمن در ایران به سادگی انجام می‌شد اما این کار در عراق به شدت سخت و پیچیده بود و عناصر نفوذی باید برای تمام لحظات و کلمات و ارتباطات برنامه‌ریزی می‌کردند تازه همه این‌ها فرع بر توسل و توکل آن‌ها بود و سختی کار نیروهای هور تا آنجا بود که شهید هاشمی (فرمانده قرارگاه نصرت) اعتقاد داشت هر نیروی اطلاعاتی او معادل صد رزمنده، در جنگ موثر است.»

«نفوذی» کتابی مستند است و خواننده می‌تواند مطمئن باشد که آنچه در متن کتاب با آن مواجه می‌شود، به اسناد و روایت‌های معتبر تکیه دارد. باقری بر وسوسه به کارگیری کمی تخیل و خلق صحنه‌های جذاب داستانی غلبه کرده و آنچه می‌نویسد، همه مبتنی بر واقعیت‌هاست. در روایت راویان دست نمی‌برد و به آنچه آنان گفته‌اند وفادار و پایبند می‌ماند. البته برای تشریح شرایط زمانه و کمک به خواننده برای درک بهتر فضای ذهنی شهید سالمی، گوشه‌هایی از تاریخ معاصر خوزستان و اهواز را بازخوانی می‌کند و تصویری از بستر تاریخی و اجتماعی سال‌های رشد و بالندگی این شهید شکل می‌دهد.

عبدالمحمد سالمی در مقطعی از اوایل جنگ در ستاد پشتیبانی خدمت کرد و بعد، از اواخر سال ۶۱ به دعوت علی هاشمی، به عضویت قرارگاه تازه‌تأسیس نصرت درآمد. هدف از تشکیل قرارگاه سری نصرت - که به دستور مستقیم فرمانده کل سپاه انجام گرفته بود - شناسایی منطقه هور ایران و نفوذ در هور عراق بود و دلیل آن هم زمینه‌سازی برای اجرای هرچه بهتر عملیات آبی - خاکی خیبر بود. درنهایت پس از یک سال فعالیت شناسایی در هور و نفوذ عبدالمحمد و چند نفر دیگر از پاسداران قرارگاه به عمق خاک دشمن، عملیات خیبر در اسفند سال ۶۲ انجام شد. شهید سالمی نیروی واحد اطلاعات‌عملیات بود و باید همزمان با شروع عملیات، مأموریت خود را تمام شده تلقی می‌کرد و به عقب برمی‌گشت. اما دلش رضا نداد. کنار نیروهای رزمنده ماند و همراه آنان با دشمن درگیر شد. تقدیرش هم که شهادت بود، در همان نخستین روزهای عملیات رقم خورد. جایی در خاک عراق، در کنار پلی موسوم به پل شحیطات به شهادت رسید و پیکرش نیز همان‌جا ماندگار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط