یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۵
گنج‌های ارزشمند ادبی گذشتگان را باید به نسل جدید منتقل کرد

کرمانشاه- همزمان با بزرگداشت حکیم نظامی و برگزاری مراسم با حضور اهالی ادب در استان کرمانشاه، انتقال گنج‌های ارزشمند ادبی گذشتگان به نسل جدید مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، علی شعبانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه عصر یکشنبه در مراسم بزرگداشت حکیم نظامی، عنوان کرد: در دوران پسامدرنیسم تفکرات بر این مبنا بود که مطالعه و کتاب خواندن نماد روشنفکری است و افتخار و تظاهر به دانایی در آن زمان بیشتر بوده است.

وی افزود: اکنون موضوع وارونه شده و تظاهر به دانایی نمی‌شود بلکه دانایی به طور پیش فرض را در وجود خود می‌دانند و معتقدند نیازی به یادگیری نیست بر همین اساس بیشترین مقاومت در سر کلاس درس را در این دوره شاهد هستیم.

معاون استاندار کرمانشاه با تاکید بر اهمیت و لزوم آموزش به نسل جدید، تصریح کرد: با توجه به مقاومت نسل جدید در زمینه آموزش اهتمام بیشتری می‌طلبد که به امر آموزش بپردازیم و این آثار ارزشمند را به آنها نشان و معرفی دهیم.

شعبانی در ادامه با بیان اینکه آثار حکیم نظامی گنجوی از آثار ارزشمند این سرزمین است، گفت: مادر این شاعر کُرد زبان بوده و همانطور که از نوشته‌ها بر می‌آید اثر خلق شده با عنوان خسرو و شیرین بر گرفته روایات و داستان‌های مردمان کُرد زبان است که با نقل‌های شنیده شده از مادرش فرا گرفته است.

وی تاکید کرد: خسرو و شیرین در سرزمین ما روایات متفاوتی با زبان‌های متفاوتی دارد این شاعر ایرانی در کتاب‌های خود در کنار بیان اشعار زیبا و عاشقانه، پندها و درس های بسیاری دارد که باید به نسل جدید یاد داده شود.

معاون استاندار کرمانشاه گفت: در حال حاضر در همین کشور ترکیه با تغییر رسم الخطشان، نسل امروزشان نمی تواند از کتب دوران عثمانی بهره گیرد و این یک فاجعه برای یک کشور است و حال که ما از این نعمت برخوردار هستیم باید نهایت استفاده از آن را ببریم.

شعبانی تاکید کرد: سرمایه‌های ایرانی باید در قالب برنامه‌های مختلف به جامعه و بویژه نسل امروز معرفی شوند و این مراسم هم یکی از این برنامه هاست که می تواند معرف خوبی برای سرمایه بزرگ زبان و ادبیات فارسی یعنی حکیم نظامی گنجوی باشد.

برای ارتقا حوزه هنر و ادب از هزار جزیره‌ای عمل کردن دوری می‌کنیم

همچنین پوریا جلالی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در این مراسم خاطر نشان کرد: هیچ‌دولت و حکومتی به اندازه حکومت اسلامی ایران برای پاسداشت زبان فارسی تلاش نکرده و اهتمام مقام معظم رهبری و رهبر کبیر انقلاب اسلامی به شعر و ادبیات را هیچ رهبری نداشته است.

وی افزود: بنابراین با توجه به اهمیت ادبیات و فرهنگ در سرزمین ما هیچ فاصله ای میان این دستگاه فرهنگی با سایر ادارات همسو از جمله سازمان جهاد دانشگاهی نیست و هم اکنون اداره ارشاد اسلامی آماده هرگونه همکاری در حوزه فرهنگی و هنری خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: بنا به اهداف ترسیم شده در حوزه فرهنگ و هنر از هزار جزیره عمل کردن دوری کرده و معتقدیم که رخدادهای مبارک جز با همراهی و همدلی تمام ادارات و رسانه‌ها با یک دیگر رقم نمی‌خورد.

در زمینه تولید محتوای ادبی نیازمند عملکرد و کارهای زیادی برای نسل جدید هستیم

مسلم حدیدی رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: یکی از مسایل مهم در کشور پرداختن به امور فرهنگی است و همکاری و همراهی همه دستگاه‌ها از الزامات این دستگاه خواهد بود.

وی با بیان اینکه انجام کار فرهنگی نیازمند همکاری دستگاه‌های مربوطه است، افزود: یک دستگاه به تنهایی توان انجام کار فرهنگی قوی را نخواهد داشت بلکه نیازمند یک اتحاد جمعی و همکاری دسته جمعی است.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به وجود بستر و زیر ساخت‌های موجود در حوزه فرهنگی به منظور حفظ و ارتقای فرهنگ استان آماده همکاری با دستگاه‌های مسئول در این حوزه بوده و برنامه‌های لازم را در دستور کار قرار گرفته است.

حدیدی ادامه داد: در کنار اقدامات فرهنگی از سوی ادارات به بسترهای مردمی نیز نیازمند بوده که برای این کار زیر ساخت‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که باید از آن استفاده شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از ضعف‌های موجود در زمینه ادبیات این است که بیشتر به حفظیات پرداخته شده و در حوزه تولید محتوا کار زیادی نشده اما آماده هرگونه همکاری در حوزه فرهنگ و هنر هستیم برای پیشرفت این حوزه خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • همشهری IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    بسمه تعالی.ادبیات فارسی،همه اش ادب القیام است و چگونگی روی پای خود ایستادن را می‌آموزند.البته باید یک شرح ارجوزه، با زبان ساده و همه کس فهم،با وصف حال جوانان شتابزده که فرق انقلابی گری و جوانب و اطراف آن را با دیگر مسائل آن توضیح دهد و تشریح کند،لازم است.و اینکه بدانند،شدت ظهور،با هواهای درونی سازگاری ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها