پنجشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
«بازسازی خرمشهر پس از جنگ تحمیلی» به توصیه آتشی‌پور

مرضیه آتشی‌پور، پژوهشگر و داور بیست و یکمین جایزه کتاب سال در گروه پژوهش‌های فرهنگی اجتماعی کتاب «بازسازی خرمشهر پس از جنگ تحمیلی: آرمان‌ها و تجربه‌ها» را دارای ویژگی‌های خوبی به لحاظ عمق پژوهش و نوع نگاه به این شهر جنگ‌زده می‌داند.

مرضیه آتشی‌پور که در حوزه پژوهش‌های فرهنگی تحقیق و پژوهش می‌کند، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بیان کرد: کتاب «بازسازی خرمشهر پس از جنگ تحمیلی آرمان‌ها و تجربه‌ها» تالیف شریف مطوف را پژوهش قابل تاملی در زمینه بررسی آسیب‌های پس از جنگ برمی‌شمرد. او داور بیست و یکمین جایزه کتاب سال دفاع مقدس در گروه پژوهش‌فرهنگی اجتماعی بود.

کتاب «بازسازی خرمشهر پس از جنگ تحمیلی: آرمان‌ها و تجربه‌ها» تالیف شریف مطوف از سوی نشر مرز و بوم وابسته به مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه منتشر شده است. مطوف، استاد درگذشته عضو هیئت علمی گروه معماری منظر و بازسازی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی، دارای مدرک دکتری برنامه‌ریزی شهری (رساله دکتری پیرامون ارزیابی سیاست‌های بازسازی خرمشهر) از دانشگاه هریوت وات کشور انگلستان بود که درباره موضوع بازسازی مناطق جنگی جنوب تحقیق می‌کرد. از این‌رو، موفقیت کتابش نتیجه چندین و چند سال مطالعه و پژوهش اوست.


در این کتاب با شهری سروکار داریم که از همان روزهای نخست جنگ تا آخرین هفته‌ها، عملاً یکسره زیر حملات مستقیم و غیرمستقیم دشمن قرار داشت و در این حملات آسیب بسیار دید. یک سال و چند ماه هم ر اشغال بعثی‌ها بود و آنان به هدف ماندن در این شهر و تثبیت جای پای خودشان، باعث تغییرات و خرابی‌های بسیاری شدند، از جمله اینکه خانه‌های زیادی را برای ساختن سنگر تخریب کردند. جزییات این خسارات و خرابی‌ها بسیار است، اما خلاصه‌اش اینکه خرمشهر در گذر از هشت سال جنگ متحمل ویرانی‌های فراوانی شد و هم مناطق مسکونی آن و هم تأسیسات و ساختمان‌های اداری و تجاری‌اش آسیب بسیار دید.

مطوف صاحب تفکرات و ایده‌های منحصر به فردی پیرامون موضوع بازسازی و توجه به خانه و نیازهای مردم بود. او در سال ۱۳۹۳ شمسی و در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران پیرامون فرآیند بازسازی خرمشهر طی سال‌های پس از آزادی اینچنین بیان کرده بود: «باید دانست که در فرآیند جنگ، فقط خانه‌ها از بین نرفته است! بلکه کار مردم، زندگی شان، مزرعه‌شان همگی از بین رفته است. در فرایند پژوهش‌ها به این نتیجه رسیدم که برای ساخت خرمشهر بایستی زندگی مردم را بسازیم. تز دکترای من ارزیابی سیاست‌های بازسازی خرمشهر بود. در بررسی‌های خود می‌دیدم برای بازسازی خرمشهر در تهران تصمیم می‌گیرند. پس زندگی اهالی چه می‌شود؟ چه کسی متوجه است که مردم چه می‌خواهند؟ در واقع تلاشم بر این بود که ببینم بازسازی از راه دور چه نتایجی دارد و مردم در این فرآیند چه نقشی دارند؟ ما یک نظریه داریم که اگر تخریبی اتفاق بیفتد می‌تواند مثل یک فرصت تلقی شود البته اگر برای آن برنامه‌ریزی کرده باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط