چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲
«ما هم در جنگ بودیم» به توصیه زهیر صیامیان

زهیر صیامیان، استاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی کتاب «ما هم در جنگ بودیم» تالیف مرتضی سلطانی که به صورت مشترک در نشر مرز بوم و حوزه هنری اصفهان به چاپ رسید، برای مطالعه به علاقه‌مندان توصیه کرد.

زهیر صیامیان، استاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب «ما هم در جنگ بودیم» به قلم مرتضی سلطانی که به صورت مشترک در نشر مرز و بوم و حوزه هنری اصفهان به چاپ رسید، برای مطالعه به علاقه‌مندان توصیه کرد. این کتاب شامل پیشگفتارِ ناشر، مقدمه مولف، ۵۰ روایت از راویان مختلف، پیوستِ خاطرات، منابع و نمایه است.

صیامان درباره علت توصیه این کتاب برای مطالعه عنوان کرد: این کتاب یک اثر متفاوت به لحاظ موضوع در زمینه جنگ است که شامل ۵۰ خاطره از زندگی حیوانات مختلف در کنار رزمندگان است و تلاشی مستند برای بررسی چگونگی حضور حیوانات، از وحشی و اهلی گرفته تا مهاجر و بومی، در جنگ تحمیلی است. مولف در مقدمه کتاب، درباره جنگ و تبعات آن گفته است، سپس با اشاره به فراوانی کتاب‌ها درباره قتل‌عام انسان‌ها و تخریب شهرها در جنگ، بیان کرده که توجه چندانی به نابودی حیوانات و گیاهان صورت نگرفته است.

برای هر کدام از روایت‌های کتاب یک عنوان انتخاب شده و بعد از آن نام راوی آمده است. متن خاطرات معمولاً کوتاه هستند و از چند صفحه تجاوز نمی‌کنند. عناوین خاطرات عبارتند از: «الاغ و دیدبانی»، «اردک‌های موجی»، «اسب و تریلر و نوزاد»، «بچه کوسه»، «بره و دختربچه و نارنجک»، «بچه گرازها و ناهار»، «بزغاله‌ها، گاومیش و کشف دشمن»، «خرگوش و گلوگاه و میراژ»، «خرگوش‌های پناهنده»، «دندان‌شمار و آفتاب‌پرست»، «روباه و جوجه‌تیغی»، «روباه و میدان مین»، «روباه و گرگ‌ها»، «سوسک و هفت‌سین عید»، «سگ سیاه و جنازه دشمن»، «سگ‌ها و میدان مین»، «سنجاقک‌ها»، «سگ‌ماهی و سنگر کمین»، «شهید و کبک»، «شهید، مین، مورچه»، «صحرای مارخیز و عقرب‌پرور»، «طوطی‌های جنگ‌زده»، «عقاب، جغد، قرقی و جاسوس»، «عقرب سیاه»، «عقاب پوتین‌پوش»، «عقاب و روباه و قاطر»، «فوماکیلا و پشه‌های دیوانه»، «قورباغه و پشه‌های خون‌خوار»، «قلقمون و چنگوله»، «قتل‌عام و گردان قاطریزه»، «کبوتر و جن»، «کبوتر و هواپیما و اصغر کفترباز»، «کبوتر و صدقه»، «کره‌خر بازیگوش»، «گرگ‌های گرسنه»، «گاومیش و پشه‌های مسلح»، «گوسفندهای پخته و بالگرد شینوک»، «گوسفند و چوپان جاسوس»، «گرازهای انتقام‌جو»، «لشکرکشی کفشدوزها و حمله ملخ‌ها»، «مارمولک و میگ»، «ماهی‌های گوشت‌خوار»، «موشکی که تار می‌زد»، «موش و تفنگ دوربین‌دار»، «مار و کبک و هدایای مردم»، «موش‌های انگشت‌خوار»، «مارهای مجنون و مرداب‌های مرگ‌بار»، «موش‌های گربه‌نشان سومار»، «ماهی و دره سامواپا» و «هزارپا و سند جنایت آمریکا».

کتاب «ما هم در جنگ بودیم» در سال ۱۴۰۱ با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده است. این کتاب ۳۲۴ صفحه و ۶۹,۰۰۰ تومان قیمت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها