چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
نوجوان به زندگی‌نامه داستانی دور از کلیشه شهدا بیشتر جذب می‌شود/ سادگی و اخلاص شهدا نیاز امروز جامعه ماست

تقی شجاعی، نویسنده کتاب «وقتی بابا رئیس بود» گفت: اگر نوشتن زندگینامه شهدا به روش داستانی برای مخاطب نوجوان با خلاقیت همراه باشد و از کلیشه‌ها فاصله بگیرد، می‌تواند مخاطب جذب کند. ضمن اینکه عنایت خود شهید هم همیشه هست.

کتاب «وقتی بابا رئیس بود: بر اساس زندگی شهید علی بیطرفان» در فهرست بخش «مستند داستانی نوجوان» جایزه کتاب سال دفاع مقدس قرار گرفته است. تقی شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره نوشتن این اثر گفت: من از بین سوژه‌هایی که از طرف انتشارات کتاب جمکران برای شهدا پیشنهاد شد، از آنجایی که خودم معلم هستم و این شهید هم معلم بودند، به دلم افتاد که یک اثری بنویسم هم برای خودم الگو باشد هم برای نوجوانان. باتوجه به هجمه‌هایی هم که علیه انقلاب هست و اینکه این شهید در مراحل مختلف قبل انقلاب و بعد آن فعال بوده است، این سوژه را انتخاب کردم.

او در پاسخ به این سوال که «نوشتن زندگینامه شهدا به روش داستانی برای مخاطب نوجوان را تا چه حد جذاب و خواندنی و البته اثرگذار می‌دانید؟» اظهار کرد: به نظرم اگر این کار با خلاقیت همراه باشد و از کلیشه‌ها فاصله بگیرد، می‌تواند مخاطب جذب کند. ضمن اینکه عنایت خود شهید هم همیشه هست. حالا من ادعایی ندارم، لیکن این کتابِ من، از بین پنج کتابی که تا الان نوشته‌ام پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین بوده است. با اینکه شاید سوژه بعضی از کتاب‌هایم از این کتاب برای نوجوانان جذاب‌تر بوده.

شجاعی درباره اینکه «آیا دوست دارد باز هم به این روش از شهیدی دیگر برای نوجوانان کشور بگوید» عنوان کرد: با توجه به بازخوردهای خوب و برکات زیادی که از این شهید بزرگوار در زندگی‌ام دیده‌ام برایم مایه افتخار و خوشحالی است که باز برای نوجوانان از شهدا بنویسم.

در این کتاب غلط‌های املایی‌ای دیده می‌شود که با رنگ قرمز از سایر متن جدا شده‌اند؛ غلط‌هایی که مشخص است راوی نوجوان داستان هنگام نوشتن خاطراتش آن‌ها را این‌طور نوشته است. نویسنده کتاب در این‌باره گفت: ایده غلط املایی هم در همان محورِ نگاه بکر به ماجرا، در من شکل گرفت. چون این کتاب را از زاویه نگاه یک پسربچه می‌نوشتم باید در قالب پسربچه‌ای دبستانی می‌رفتم. خب تبعاً وقتی پسربچه با این سن دارد دفترچه خاطرات می‌نویسد حتماً غلط املایی و انشایی خواهد داشت.

نوجوان به زندگینامه داستانی‌ای جذب می‌شود که دور از کلیشه باشد/ سادگی و اخلاص شهدا نیاز امروز جامعه ماست

تقی شجاعی درخصوص بخش مستند کتاب نیز گفت: در سال ۱۳۹۹ شروع به مصاحبه کتبی و شفاهی از خانواده و همکاران و همرزمان شهید کردم و بخش مستند کتاب، حاصل ده‌ها ساعت گفت‌وگو است که سعی کردم بخش‌های جذاب آن‌ها را پردازش کنم.

نویسنده کتاب «وقتی بابا رئیس بود» دریافت خودش از شهید علی بیطرفان به عنوان یک مخاطب را این‌طور بیان کرد: اخلاص و ادب ایشان چیزی بود که در زندگی‌اش موج می‌زد. منم منم نداشت. ادعایی نداشت. این از موتورگازی مشهورش که به عنوان رئیس آموزش و پرورش با آن به اداره می‌رفت معلوم بود و از منش و رفتاری که با همکاران و با کسانی که با انقلاب زاویه داشتند. جالب‌ترین بخش زندگی ایشان برای من، همان سادگی و اخلاص‌شان بود. همین هم باعث شده بود حتی آن‌هایی که با انقلاب زاویه داشتند این شهید را می‌ستودند. این چیزی است که ما الان بیش از هر چیز در جامعه به آن نیاز داریم. نوجوانان از طریق جلوه‌هایی که در رفتار شهدا هست، به‌خصوص شهدایی که مسئولیتی در جمهوری اسلامی داشتند، می‌توانند حقیقت انقلاب و آرمان‌های انقلاب را لمس کنند و با انحراف یک مسئول، انقلاب را زیر سوال نبرند.

کتاب «وقتی بابا رئیس بود: بر اساس زندگی شهید علی بیطرفان» به قلم تقی شجاعی در ۲۲۸ صفحه از سوی انتشارات کتاب جمکران منتشر شده و در سال ۱۴۰۲ به چاپ چهارم رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط