دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰
نظامی گنجوی متعلق به فرهنگ ایران است

آذربایجان‌غربی- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی گفت: نظامی گنجوی متعلق به فرهنگ ایران است و در احیای هویت ملی ایرانی باید اهتمام ویژه داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، علیرضا نوروزی عصر دوشنبه در آئین اختتامیه دومین همایش ملی نظامی‌شناسی گفت: بی‌تردید اهتمام لازم برای پاسداشت و احیای هویت ملی ایرانی این شاعر بزرگ اقدامی است شایسته و بایسته که بر حفظ میراث فرهنگی کشورمان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: نظامی گنجوی متعلق به فرهنگ ایران است و اگر مراقبت نکنیم فرهنگ ما مصادره خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه جوان ایرانی به‌دنبال حلقه مفقوده‌ای به‌نام هویت است، گفت: هویتی که برگرفته از مفاخر و مشاهیر است و باید بتوانیم این هویت را به جوانان به رسمیت بشناسانیم.

وی ادامه داد: ما باید نظامی را براساس اشعارش در علوم مختلف به جامعه بشناسانیم و نظامی شاعری بود که در زمان خودش جهان و واجبات جهان را متاثر کرد.

نوروزی در پایان سخنان خود به موضوع انتخابات اشاره و گفت: ۱۱ اسفندماه روز سرنوشت ایران است که باید در این روز حضور داشته باشیم و به آینده خودمان ارزش قائل باشیم.

نظامی گنجوی متعلق به فرهنگ ایران است

تبدیل آثار نظامی به زبان امروزی مهم است

رسول پیرمحمدی، رئیس موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه نیز در این آئین گفت: تبدیل آثار نظامی به زبان امروزی و براساس علایق جامعه امری مهم و ضروری است.

وی افزود: ما زمانی می‌توانیم از نظامی استفاده کنیم که جامعه از آن بهره‌برداری کند و این امر راحت نیست بلکه باید تمام مسئولین فرهنگی و هنری به این موضوع اهتمام داشته باشند.

پیرمحمدی ادامه داد: در دانشگاه بیش از هزار و ۵۰۰ دانشجوی لیسانس و فوق لیسانس علوم انسانی وجود دارد که ظرفیت مهمی بوده که باید استفاده کرد.

نظامی گنجوی متعلق به فرهنگ ایران است

به گزارش ایبنا؛ سید محمدرضا مجرد با مقاله جایگاه مهم نظامی در بین ۵ شاعر تاثیر گذار ادب پارسی، عبدالمجید نجفی با مقاله جایگاه اندیشه و شعر نظامی در فضای ادبیات کودک و نوجوان، جواد رنجبر درخشی‌لر با مقاله مبانی تاریخی و فلسفی اندیشه سیاسی نظامی گنجه‌ای در پنج مقدمه پنج گنج، عسگر دیرباز با مقاله سیری در مخزن الاسرار با تاکید بر میانی عرفانی حکیم نظامی گنجوی یکی از شاخه‌های پر ثمر علمی در جهان اسلام مطالعات عرفانی است، پروفسور تمیزال (مجازی) با مقاله تحقیقاتی در مورد آثار نظامی گنجوی در دانشگاه‌های ترکیه، رحیم سلامت‌آذر (مجازی) با مقاله بازتاب داستان قرآنی یوسف در دیوان حکیم نظامی گنجوی، پروفسور ایلدیریم (مجازی) با عنوان ترجمه ترکی مخزن الاسرار، رحیم کوشش با مقاله درباره چند بیت از نظامی، هادی طیطه و سعید شاه محمدی با مقاله خوانش اسطوره شناختی اسکندر و سونیا حسن‌دائی ایراد سخنرانی کردند.

نظامی گنجوی متعلق به فرهنگ ایران است

فاطمه مدرسی، سونیا حسن‌دائی، شعله عبدالعلی‌پور، محبوب طالعی، عبدالمجید نجفی، احمدرضا مجرد، ماندانا خسروی و سید احمدرضا مجرد اعضای کمیته علمی دومین همایش ملی نظامی‌شناسی بودند.

همچنین در پایان این همایش از مجموعه ۱۵ جلدی مقالات اولین همایش نظامی‌شناسی و پوستر سومین همایش ملی نظامی‌شناسی رونمایی شد.

اجرای سرود توسط دانش‌آموزان ارومیه‌ای با مضمون اشعار نظامی گنجوی، خواندن شعر توسط سحر افضلی شاعر ارومیه‌ای به زبان انگلیسی از برنامه‌های جنبی دومین همایش ملی نظامی‌شناسی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها